Page 17 - Fıkıh Okumaları 5. Ünite
P. 17

FIKIH OKUMALARI







          buyurmuştur. Ziraat, ticaret, zenaat ve bir mesleğin icrası doğrudan emeğe dayalı kazanç yollarıdır. İnsan
          denizdeki balığı tutmak, dağdaki otu toplamak gibi tabiattaki serbest mala ya el koyarak ona ilkten sahip
          olur, ya da başkasının mülkiyetindeki bir malı ondan devralarak sahip olur. Hibe, miras, haklı savaş sonucu
          kazanılan ganimet meşru mal edinme yöntemlerindendir. Ancak bu yollar istisnaidir; toplumların ekono-
          mik yapısı sadece bunlar üzerine bina edilemez. Bu sebeple İslam malların asıl el değiştirme yöntemini
          alışveriş olarak gösterir.  Bunun yolu da karşılıklı rızaya dayalı ticarettir.
                                 47
                                                                               48
                 İslam’da ticaret teşvik edilmiştir. Bir ayet-i kerime’de; “Namazı kılınca yeryüzüne dağılın ve Al-
          lah’ın lütfundan isteyin.”  buyrulur. Hz. Peygamber; “Emin ve dürüst Müslüman tacir kıyamet günü şe-
                                   49
                                   50
          hitlerle birlikte olacaktır.”  buyurmuştur. Başka bir hadiste; “En temiz kazanç hangisidir?” şeklindeki bir
          soruyu, “El emeği ve helâl olan bütün alış veriş yöntemlerinden elde edilen kazançtır.”  diye cevaplamıştır.
                                                                                           51
          Müslümanlar bir yandan ticaret yapmaya teşvik edilmiş diğer yandan da İslam’ın yasakladığı mal edinme
          yöntemlerinden uzak durmaları konusunda uyarılmıştır.

                 7. Haksız Kazanç


            Sizce dinimizde helal kazanç niçin önemlidir?



                  7.1. Hırsızlık

                  Bir malı korunmuş olduğu yerden gizlice almaya “hırsızlık” denir. Kul hakkı açısından gasp da
          aynen hırsızlık gibidir. İkisi arasındaki en önemli fark, gaspta başkasına ait malın açıktan ve çoğunlukla
          cebir ve şiddet kullanılarak alınmasıdır. Hırsızlık da Kur’an’da yasaklanmış , insanların mallarına haksızca
                                                                                 52
          tecavüz edip mal güvenliğini tehlikeye atanlara son derece ağır ceza takdir edilmiştir. Hırsızın çaldığı mal
          ve malın sahibine verdiği zarar ödetilir ve ayrıca hırsız cezalandırılır.


                 7.2. Gasp

                 İslam’ın  koruduğu  ve  dokunulmaz  saydığı
          mülkiyet  hakkına  karşı  işlenen  haksız  fiillerden  biri
          de gasptır. Gasp, başkasına ait bir malı zor kullanarak
          alma  demektir.  Bu  yönüyle  hırsızlıktan  ayrılır.  Hanefi
          fıkıhçıları gaspı; “Taşınabilir, hukuki ve ekonomik değe-
          ri bulunan bir mal üzerinde, sahibinden izinsiz olarak
          alenen ve kuvvete dayanarak haksız zilyedlik kurmak.”
          şeklinde  tarif  etmişlerdir. 53

                 Hangi şekillerde olursa olsun mülkiyet hakkına
          yapılan her türlü haksız fiil yasaklanmış, hem uhrevi
          hem  de    dünyevi  ceza  verilmesi  takdir  edilmiştir.  Başkasına ait bir malı zor kullanarak alma gaspa girer.


          47 Bakara suresi, 275. ayet.
          48 Nisa suresi, 29. ayet.
          49 Cuma suresi, 10. ayet.
          50 Tirmizî, Büyû’, 4.
          51 Taberanî, Hadislerle İslam Mu’cemü’l-Evsat, VIII, 47.
          52 bk. Maide suresi, 38-39. ayetler.
          53 Diyanet Vakfı İslam İlmihali, c.2, s. 190.
                                                          134
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22