Page 18 - Fıkıh Okumaları 5. Ünite
P. 18

5. ÜNİTE







                 Gasp bilerek yapılan günah bir fiildir ve cezalandırılma sebebidir. Gaspın dünyevi hükmü ise şudur:
          Haksız şekilde ele geçirilen bir şey, eğer mümkünse aynen iade edilmelidir. Ancak gasbedilen malın aynen
          iadesi mümkün değilse yani malın şekli değişmişse tazmin (ödeme, ödetme) edilmesine hükmedilir. Bu
          durumda da mal ya aynısı temin edilerek ya da değeri ile tazmin edilir. Bununla birlikte gaspeden kişi gas-
          pettiği malı aynen iade etse veya o malı tazmin etse bile yine de uhrevi sorumluluktan kurtulamaz.


                 7.3. Faiz

                 Faizin Arapça karşılığı ribadır. Riba, söz-             ARAŞTIRALIM
          lükte  “artmak,  çoğalmak,  şişmek,  yükselmek,
          fazlalaşmak”  gibi  manalara  gelir.  Terim  olarak
          ise  “Hizmet  ve  emek  karşılığı  olmaksızın  para-    Faizle ilgili güncel hükümleri araştırınız.
          nın kullanılmasına karşılık olarak elde edilen ve
          dinen yasal olmayan her çeşit kazanç.” şeklinde
          tanımlanmıştır.   Günümüzde  faizi  şu  şekilde  tanımlayabiliriz:  Faiz,  borçtan  elde  edilen  gelire  denir.
                         54
                 Faiz Kur’an-ı Kerim’de ayrıntılı şekilde işlenmiş ve kesin olarak yasaklanmıştır: “Ey iman edenler!
          Allah’tan korkun, faizden kalan alacaklarınızı terk edin. Eğer inanmış kişilerseniz (böyle yaparsınız).”
                                                                                                              55
          “Böyle yapmazsanız bilin ki; Allah ve Elçisi tarafından bir savaşla yüz yüze gelirsiniz. Eğer tevbe ederseniz
          ana mallarınız sizindir. Böylece ne haksızlık edersiniz ne de haksızlığa uğrarsınız.”
                                                                                           56
          Hz. Peygamber’den de faizle ilgili çok sayıda hadis nakledilir: “Faiz, şirk, sihir, haksız yere adam öldürme,
          yetim malı yeme, savaştan kaçma ve namuslu kadına iftira etme gibi mahvedici yedi büyük günahtan
          biridir.”  “Faizi yiyen, yediren, şahitlik ve kâtiplik eden Allah’ın rahmetinden mahrum kalır.”  “Faizcilikle
                                                                                                   58
                 57
          zenginleşen kişinin sonu mutlaka fakirliktir.”
                                                   59
          anlamındaki hadisler bunlardan bir kaçıdır.
                 Fıkıh  kitaplarında  faiz  Ribe’n-nesî’e
          ve  Ribe’l-fadl  olmak  üzere  ikiye  ayrılır.
          Ribe’n-nesie bir malı, kendi cinsinden bir mal
          ile fazlasıyla geri almak üzere vadeli olarak
          borç vermektir. Cahiliye Arapları tarafından
          yaygın  olarak  uygulanan  bir  yöntem
          olduğundan buna Cahiliye ribası adı verilir.
          Ribe’l-fadl ise aynı riba gerekçesini (illetini)
          taşıyan  iki  malın  birbirleri  ile  değişiminde
          bedellerden  birinde  fazlalık  olan  işleme
          denir. Bunun fıkıhtaki diğer bir adı da Ribe’l-
          bey’dir.  Kaynaklarda  Ribe’l  bey’le  ilgili
          hadiste  hedeflenenin  faizciliğe  alet  edilen
          hileli  yolların  önünün  kapatılması  olduğu
          ifade  edilmiştir.
                          60

          54 MEB, Dinî Terimler Sözlüğü, s. 84.
          55 Bakara suresi, 278. ayet.
          56 Bakara suresi, 279. ayet.
          57 Buhârî, Vasâya, 2.
          58 Müslim, Müsâkât, 105,106.
          59 İbn Mâce, Ticâret, 58.
          60 bk. İbn Kayyımi’l-Cezviyye, II, s.135.
                                                          135
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23