Page 19 - Fıkıh Okumaları 4. Ünite
P. 19

FIKIH OKUMALARI





                 Muhâlea (Hul): Eşlerin Anlaşarak Boşanması

                 Kadının  vereceği  bir  bedel  (fidye)  karşılı-
          ğında  eşlerin  anlaşarak  boşanmalarına  muhâlea
                     50
          (hul) denir.  Muhâlea yoluyla boşanma öncelikle
          kadının hakkı olmakla birlikte koca da boşanmak
          için  gerektiğinde  bu  yola  başvurabilir.  Muhâlea
          yoluyla eşlerin boşanması için İslam hukukçuları-
          nın çoğunluğuna göre hâkim kararına ihtiyaç yok-
          tur. Muhâlea, kocanın talak hakkına karşılık olarak
          kadına verilmiş bir hak olduğu için bazı İslam hu-
          kukçuları kadının muhâlea teklifini kocanın kabul
          etmemesi hâlinde olayın mahkemeye intikal ede-        Kadının vereceği bir bedel karşılığında eşlerin anlaşarak
                                 51
          ceğini söylemektedirler.                                       boşanmalarına muhâlea denir. .
                 Muhâleada eşlerin üzerinde anlaştıkları bedele muhâlea (hul) bedeli denir. Prensip olarak muhâ-
          lea bedeli evlenirken kocanın karısına verdiği mehir miktarı ile sınırlı olmakla birlikte, bu bedelin evlenir-
          ken kocanın hanımına verdiği mehir miktarından az veya çok olması da mümkündür. Ayrıca evlilik akdinde
          mehir olabilecek her türlü mal, muhâlea bedeli olarak da kararlaştırılabilir.

                 Muhâlea yoluyla boşanma, Hanefilere bir bâin talaktır. Şâfiîlerde tercih edilen görüşe göre talak,
          fesih olduğu şeklindedir. Muhâlea yoluyla boşanmanın fesih kabul edilmesi hâlinde kocanın sahip olduğu
          üç  talak  hakkından  biri  eksilmemiş  olmaktadır.
                 Tefrik: Eşlerin Mahkeme Kanalıyla Boşanması

                 Belirli sebeplerin bulunması halinde hâkimin eşler arasında boşanmaya hükmetmesine fıkhî (hu-
          kuki) bir terim olarak “tefrik” denir. İslam hukukunda “kazaî boşama” olarak da bilinen tefrik yoluyla bo-
          şanma,  günümüzdeki  mahkeme  aracılığıyla,  hâkim  kararıyla  boşanma  sistemine  benzemektedir.

                 Eşlerden her birinin tefrik yoluyla boşanmak için mahkemeye başvurma hakları bulunmakla bir-
          likte prensip olarak bu hak öncelikle kadına verilmiştir. Hanefilerde tefrik yoluyla boşanmayı gerektiren
          sebepler  oldukça  sınırlı  tutulurken  diğer  mezheplerde  bu  sebepler  biraz  daha  geniş  tutulmuştur.

                 İslam hukukçularının çoğunluğunun kabul ettiği ve 1917 tarihli Osmanlı Hukuk-ı Aile Kararname-
          si’nin “hıyâr-ı tefrik” başlığı altında birçoğunu kanunlaştırdığı (md. 119-130) başlıca tefrik sebepleri şun-
          lardır:
                52
                 1) Hastalık ve kusur (Eşlerin her ikisi için de geçerlidir)
                 2) Kocanın kaybolması
                 3) Kocanın nafakayı kesmesi ve temin edememesi
                 4) Fena muamele (kötü davranma) ve şiddetli geçimsizlik (Eşlerin her ikisi için de geçerlidir)

                 5) Kocanın hanımına yaklaşmamaya yemin etmesi (îlâ)  53
                 6) Kocanın hanımına zina isnadında bulunması (liân,mülâane) 54

          50  Bakara suresi, 229. ayet.
          51  Yılmaz, Boşanma, s. 384-392.
          52  Cin, Boşanma, s. 87-110; Aydın, Aile Hukuku, s. 200-203; Karaman, Anahatlarıyla İslam Hukuku, II, 121-127
          53  bk. Bakara suresi, 226-227. ayetler.
          54  bk. Nur suresi, 6-9. ayetler.

                                                          110
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24