Page 11 - Fıkıh Okumaları 4. Ünite
P. 11

FIKIH OKUMALARI





          tur. Dolayısıyla nikâh yalnızca kız ve erkeğin
          anlaşmaları ile kıyılmaz. Nikâhta aslolan, hal-
          ka ilan edilmesidir. Bu yüzden gizli ve dene-
          timsiz  olarak  yapılan  nikâh  geçerli  değildir.
          Her  iki  tarafın  ailesi  haberdar  edilip  rızası
          alınmalı  ve  velinin  onayı  alındıktan  sonra
          usulüne uygun bir şekilde nikâh kıyılmalıdır.
          Böylece veli nikâh akdinin, tarafların yararı-
          na  olup  olmayacağını  denetlemiş  olacaktır.
                 Hanefilerin dışındaki diğer üç mezhe-
          be göre ise tam ehliyetli erkek, nikâhta kendi
          adına taraf olabilirken kızlar, tam ehliyetli de
          olsalar ancak velileri tarafından evlendirile-
          bilir. Günümüz İslam hukukçuları, İmam Mu-
          hammed’in  görüşü  doğrultusunda  kızların
          evlenecekleri eş adayı ile ilgili aile büyükleri
          ile istişare ederek birlikte karar vermelerinin
          daha isabetli olduğunu belirtmektedirler.            Nikâh akdi süreklilik esası üzerine kurulan bir akittir.
                                                   22

                 Süreklilik: Nikâh akdi süreklilik (ebedilik) esası üzerine kurulan bir akittir. Bu yüzden evlilik akdinin
          unsur ve şartlarını taşıdığı halde geçici bir süre için yapılan nikâh akdi İslam hukukçularına göre batıldır
          (geçersizidir). 23

                 Evlenme Engelinin Bulunmaması: Evlenecek erkek ile kadın arasında dini açıdan evlenmelerine
          engel bir durumun bulunmaması gerekir.  Evlenme engelleri, sürekli evlenme engelleri ve geçici evlenme
                                                  24
          engelleri  olmak  üzere  ikiye  ayrılmaktadır.

                 Sıhhat  Şartları  (Geçerlilik  Şartları):  Bir  akdin  hukuken  geçerli  olabilmesi  için  gereken  şartlara
          “sıhhat şartları” denir. Bu şartlardan birinin bulunmaması hâlinde akit geçersiz olur. Başlıca sıhhat şartları
          şunlardır.

                 Şahitlerin Bulunması: Evliliğin en önemli özelliklerinden biri, aleni olmasıdır. Evliliğin aleni olması
          ise akit esnasında şahitlerin hazır bulunması ile sağlanmaktadır. Nikâh akdinde şahitliğin şart koşulmasının
          amacı ise akdi ilan etmek, inkârı hâlinde bir ispat vasıtası olmak, fitne ve fesadın önüne geçmektir. Bu
          gerekçelerden hareketle Hz. Peygamber, “Veli ve iki adaletli şahit olmadan nikâh geçerli olmaz.”  ve
                                                                                                          25
          “Nikâhı ilan edip duyurun, (onu mescitlerde yapın) ve nikâhta def çalın.”  buyurmuşlardır.
                                                                                  26
                 Hanefiler, Şâfiîler ve Hanbelîlerden oluşan cumhura göre şahitlik, nikâh akdinin sıhhat şartıdır ve
          şahitlerin nikâh akdi esnasında tarafların icap ve kabulünü işitmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla cumhura
          göre -velinin dışında- iki şahit olmadan icra edilen nikâh akdi geçerli değildir.




          22  Yaman, Aile Hukuku, 31-32; Saffet Köse, “İslam Hukukuna Göre Evlenmede Velayet”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sayı:2, 2003,
                 s.101-116.
          23  Karaman, İslam Hukuku, I, ; Karaman, Kadın ve Aile, s. 370-374.
          24  Nisa suresi, 23. ayet.
          25  Buhârî, Nikâh, 36; Ebu Dâvûd, Nikâh, 19; Tirmizî, Nikâh, 14.
          26  Tirmizî, Nikâh, 6; İbn Mâce, Nikâh, 20.
                                                          102
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16