Page 7 - Fıkıh Okumaları 4. Ünite
P. 7

FIKIH OKUMALARI




                    2. Evlilikle İlgili Hükümler

             Evliliğe hazırlık süreçleri (söz, nişan, nikah) hakkında neler biliyorsunuz?
                 2.1.Evlilik Öncesi Görüşme ve Nişan

                 Görüşme

                 Bir ömür boyu ortak bir hayat yaşama amacı ile bir araya gelecek olan kişilerin birbirlerini görmeden,
          tanımadan evlenmeleri düşünülemez. Bundan dolayı aile kurumunu daha sağlam bir temele oturtmak
          isteyen İslam, eş adaylarının birbirlerini önceden görmelerini ve bir dereceye kadar görüşmelerini tavsiye
          etmiştir.

                 Nitekim sahabeden birisi bir kadınla evleneceğini söylediğinde Hz. Peygamber (s.a.) ona evleneceği
          kadını görüp görmediğini sormuş ve “Görmedim.” cevabını alınca; “Git onu gör, çünkü bu ileride mutlu
          olmanız için en iyisidir.” buyurmuştur.
                                               14
                 Buna göre taraflar, yanlarında üçüncü bir şahsın -tercihen kızın bir yakını- bulunması kaydıyla bir
          araya  gelebilir,  birbirlerini  görüp  konuşabilirler.

                 Nişanlanma

                 Nişanlanma  dini  olmaktan  ziyade  kültürel
          bir  uygulamadır.  Bu  nedenle,  örf  ve  âdet  gereği
          genellikle  dünür  gitmeden  sonra  evlenmeye  söz
          verilmesini içeren ve yüzüklerin takılması ile yapılan
          merasimi ifade etmektedir. Bu merasimden evliliğe
          kadar  geçen  süre  nişanlılık  dönemidir.

                 Evlilik öncesi böyle bir dönemin geçirilmesi
          şart olmamakla birlikte tarafların birbirini tanıması,
          evlilik konusunda sağlıklı bir karar verebilmeleri ve
          sonradan ortaya çıkabilecek sakıncaların daha işin
          başında iken giderilmesi amacını taşıyan meşru ve
          önemli  bir  merasimdir.

                 Nişanlanma  evlilik  değil, esas itibariyle  bir
          evlilik  vaadinden  ibarettir.  Bu  yüzden  nişanlılar,
          her zaman için bu nişanı bozma hakkına sahiptirler
          ve taraflar birbirlerini evliliğe zorlayamaz. Bundan
          dolayı nişanlanma, taraflara evliliğin verdiği hak ve
          yetkileri vermez ve taraflar arasındaki mahremiyet
          ilişkileri  (haramlık)  önceden  olduğu  gibi  devam   Evlenmeden önce tarafların birbirini tanıması için  eder.
                                                                           nişanlılık süreci önemlidir.
          Nişanlıların,  meşru  şekildeki  görüşmelerinde  bir
          sakınca  olmamakla  birlikte  bu  görüşmelerinde  mahremiyet  sınırlarına  uymaları  gerekir.

                 Günümüzde nişanlıların rahatça görüşmelerini sağlamak amacıyla yapılan “imam nikâhı” veya
          “dinî nikâh” uygulamasının, mer’î (pozitif) hukuk açısından bağlayıcılığı yoktur. Ancak dinî anlamda taraf-
          lar  ve  aileler  açısından  önem  verilen  bir  uygulama  olarak  devam  etmektedir.
                                                                                        15
          14 Nesâî, Nikâh, 17.
          15 Konuyla ilgili görüş ve değerlendirmeler için bk. Güncel Dinî Meseleler İstişare Toplantısı-I, (T.C. Başbakanlık Diyanet İşleri
                Başkanlığı /15- I 8 Mayıs 2002 İstanbul), s. 237-288; Kur ‘an Yolu: Türkçe Meal ve Tefsir,  C. I, 369.
                                                          98
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12