Page 16 - Fıkıh Okumaları 2. Ünite
P. 16
FIKIH OKUMALARI
İstihare Duası
“Ey Allahım! Sen bildiğin için, sen-
den hakkımda hayırlısını bana bildirmeni
dilerim. Ve gücün yettiği için, senden güç ve
takat isterim. Hayra ermemi, senin büyük
fazl ve kereminden niyaz eylerim. Senin her
şeye gücün yeter. Benim ise gücüm yetmez.
Sen her şeyi bilirsin, ben bilemem. Sen gayb
âlemini de bilirsin. Ey Allahım! Sen bilirsin,
eğer bu iş, benim dinim, yaşayışım, işimin
sonucu, dünya ve ahiretim hakkında ha-
yırlı ise bunu bana nasip ve müyesser eyle.
Sonra bunda benim için feyiz ve bereket
meydana getir. Ve eğer bu iş, benim dinim,
yaşayışım, işimin sonucu, dünya ve ahire-
tim hakkında benim için bir şer varsa, bunu
benden çevir; beni de bundan çevir. Benim
için gönlümde bir meyil bırakma ve benim
için hayır nerede ise onu müyesser kıl, son-
ra da beni bu takdir edilen hayır ile hoşnut
kıl.”
(Buhârî, Teheccüd, 25; Tirmizî, Vitr, 15.)
Güneş ve Ay Tutulması (Küsûf ve Husûf) Namazı
Güneş tutulmasına “küsûf”, ay tutulmasına ise “husûf”
denir. Güneş tutulduğu zaman cuma namazını kıldıran
imam, ezansız ve kâmetsiz iki rekât namaz kıldırır. Ebu
Hanife’ye göre, kıraati sessizce, Ebu Yusuf ve İmam
Muhammed’e göre ise açıktan yapar. İmam, namazın
ardından dua okur ve cemaat de “amin” der. Bu na-
maz, camilerde kılınacağı gibi açık alanda da kılınabilir.
Ebu Hanife’ye göre, küsûf namazında hutbe okunmaz.
İmam Şâfiî’ye göre ise hutbe okunması müstehaptır.
Peygamberimiz’in oğlu İbrahim bir buçuk yaşında iken
vefat etti. Onun vefat ettiği gün Güneş tutulmuştu. İn-
sanlar, masum çocuğun vefatından dolayı Güneşin tu-
Ay tutulduğu zaman evde tek başına iki tulduğunu zannetmişlerdi. Bunun üzerine Peygambe-
veya dört rekât namaz kılmak menduptur rimiz, şöyle bir konuşma yapmıştır: “Güneş ve ay, Allah’ın
varlığını gösteren ayetlerdir. Hiç bir kimsenin ne ölmesinden
ne de hayat bulmasından dolayı tutulmazlar. Böyle bir tutulma durumu gördüğünüz zaman, ay ve Güneş
tutulması sona erinceye kadar namaz kılın ve Allah’a dua edin.” Ay tutulduğu zaman evde tek başına
22
iki veya dört rekât namaz kılmak menduptur. İmam Şâfiî’ye göre bu namaz cemaatle kılınır.
22 Buhârî, Küsûf, 1.
42