Page 14 - Fıkıh Okumaları 2. Ünite
P. 14
FIKIH OKUMALARI
Teravih namazı, müekked sünnettir. Teravih namazı tek başına kılınabilmekle birlikte
cemaatle kılınması daha faziletlidir. Teravih namazını, her iki rekâtta bir selam vermek suretiy-
le kılınabildiği gibi dört rekâtta bir selam vererek kılmak da mümkündür. İki rekâtta bir selam
verildiği takdirde, bu namaz akşam namazının sünneti gibi; dört rekâtta bir selam verilmesi
hâlinde, ikindi namazının sünneti gibi kılınır. Teravih vaktin sünneti olduğu için hasta ve yol-
cu gibi mazeretleri sebebiyle oruç tutmakla yükümlü olmayanlar için de bu namazı kılmak
sünnettir. Yatsı namazının kılınmasının ardından mescide gelen kişi, önce yatsı namazını kılar,
daha sonra teravih namazını kılmaya başlar. Eksik kalan rekâtları ya imamla birlikte vitir na-
mazını bitirdikten sonra kılar veya önce teravihten kılamadığı eksik kalan kısımları tamamlar,
daha sonra vitir namazını kılar.
Teravih Namazı
Teravih namazını ilk olarak Sevgili Peygamberimiz (s.a.v) bir ramazan gecesi ashabı ile
birlikte kılmışlardır. Ertesi gün duyulunca cemaat artmış yine teravih namazı beraber kılınmış-
tı. Üçüncü gece cemaat daha da çoğalmış yine Resûllullah hanesinden çıkıp teravih namazı-
nı ashabıyla kılmışlar ancak dördüncü gece cemaat mescide sığmayacak derecede çoğalınca
Peygamberimiz yalnız yatsı namazını kıldırarak hanesine çekilmiş, teravih namazı için çıkma-
mış ve sabah namazına kadar bekleyen cemaata namazdan sonra: “Teravih için beklediğinizi
biliyordum fakat üzerinize farz olur da edasından aciz kalırsınız diye korktum.” buyurmuştur.
O günden sonra herkes teravih namazını evinde veya mescitte kendi kendine kılmaya devam
etmiştir. Hz. Ömer devlet başkanlığı sırasında teravih namazı kılmadaki dağınıklığı görmüş,
bunu önlemek için cemaati bir imam arkasında toplamanın daha hoş olacağını arkadaşlarına
söylemiş ve ashabın ileri gelen hafızlarından U’bey İbn-i Kâ’b’ı imam tayin ederek teravih na-
mazının cemaatle kılınmasını başlatmıştır. Hz. Ömer halkın dinî bir vecd ile namaz kıldıklarını
görünce; “Bu ne güzel bir âdet oldu.” diye sevincini belirtmiştir.
Buhârî, Salâtü’t-terâvîh, 2; Müslim, Salâtü’l-müsâfîrîn, 178.
Tahiyyetülmescit
“Tahiyyetülmescit”, mescidin Rabb’ine selam vermek, ona tazimde bulunmak de-
mektir. Ziyaret, eğitim, öğretim gibi bir maksatla bir mescide giren Müslüman’ın, mescidde
Rabb’ine tazimde bulunmak üzere iki rekât nafile namaz kılması müstehaptır. Bu namazın
mescide girip oturmadan kılınması daha faziletlidir. Bir mescide herhangi bir namazı kılmak
veya farz namazı cemaatle kılmak niyetiyle girmek de tahiyyetülmescit yerine geçer.
Evvabin Namazı
Evvab, işlediği bir günahtan hemen tövbe ve istiğfar eden demektir. “Evvabin namazı”
ise tövbe edip Allah’a sığınanların namazı anlamına gelir. Altı rekatlık bir namaz olan evvabin
namazı, tek selamla kılınabileceği gibi üç selamla da kılınabilir.
40