Page 12 - Fıkıh Okumaları 2. Ünite
P. 12

FIKIH OKUMALARI






               2. Genel izin:  Cuma namazı, yöneticiler tarafından namaz kılınmasına izin verilen, halka
        açık  camilerde  kılınır.

               3. Vakit: Cuma namazı öğle namazı vaktinde kılınmalıdır.

               4. Cemaat:  Cuma namazı için Ebu Hanife’ye göre en az imam dışında üç, Ebu Yusuf’a
        göre  imam  dışında  iki,  İmam  Şâfiî’ye  göre  de  kırk  kişilik  bir  cemaat  olmalıdır.
               5. Hutbe: Cuma namazından önce hutbe okunması şarttır.Cemaatin acil işleri olduğu
        düşünülerek hutbe kısa tutulmalıdır. Peygamberimiz bu konuda şöyle buyurmuştur: “Kişinin
        namazının uzun, hutbesinin kısa olması dini iyi anladığının işaretidir; namazı uzatın, hutbeyi
                                                                                          19
        ise kısa tutun, kuşkusuz bazı sözler vardır ki bir sihir gibi kalpleri büyüler.”  Sahabe, Peygam-
        berimiz’in namaz ve hutbesinin orta hâlli olduğunu rivayet etmişlerdir.

               6. Şehir: Cuma namazı şehir ve civarında
        kılınmalıdır.  Şâfiîlere  göre  cuma  namazı,  halkın
        devamlı oturduğu köy ve şehirlerde kılınmalıdır.     20
                                                                        Tartışalım

               Cuma  Namazının  Kılınışı:  Cuma  nama-                   Cuma  vakti  alışverişin  dinen  ya-
        zı öğle vaktinde ve cemaatle kılınır. Dış ezandan                saklanmasının  nedeni  neler  ola-
        sonra cuma namazının dört rekâtlık ilk sünneti,                  bilir  arkadaşlarınızla  tartışınız.
        öğle namazının sünneti gibi kılınır. Hatip (İmam)
        minbere hutbe okumak üzere çıkıyorsa ilk sün-
        nete başlanmaz. Önceden başlanmış ise tamam-
        lanır. Hatip minbere çıkmaya başlayınca müezzin iç ezan okur, hatip ezanı minberde oturarak
        dinler. Ezan bittikten sonra hutbesini ayakta cemaate dönerek sunar. Hatip hutbesini sunar-
        ken cemaat bir işle meşgul olmaz, sessiz olur, dikkatle hutbeyi dinler. Hatip hutbeyi bitirdikten
        sonra müezzin kâmet getirir. Bu esnada hatip minberden inerek mihraba geçer, iki rekât cuma
        namazını kıldırır. Cuma namazının farzı kılındıktan sonra Cuma namazının dört rekâtlık son
        sünneti, öğle namazının ilk sünneti gibi kılınır. Böylece namaz tamamlanır.

               Kur’an-ı Kerim’de, cuma namazı için ezan okunduğu zaman alışveriş gibi kişiyi ibadet-
        ten alıkoyan işlerin yasaklandığı bildirilmiştir. Yasak, namaz bitinceye kadar devam eder. Ya-
        sak yalnız cuma namazını kılmakla yükümlü kişilerle ilgilidir. Yasağa rağmen yapılan alışveriş
        mekruh olmakla birlikte geçerlidir. Ancak bu tam anlamıyla helal bir kazanç sayılmaz.

               Ülkemizde bazı bölgelerde yıllardan beri cuma namazından sonra “zuhr-i âhir”  adıyla
        dört rekâtlik bir namaz kılınmaktadır. Son öğle namazı anlamına gelen bu namaz, cumanın
        şartlarıyla  ilgili  ihtilaflardan  ve  bir  hassasiyetten  kaynaklanmıştır.


               Vacip Namazlar

               Vacip namazlar, li-aynihî vacip (vacip oluşu kulun fiiline bağlı olmayan) ve li-gayrihî va-
        cip (vacip oluşu kulun fiiline bağlı olan vacip) olmak üzere ikiye ayrılır. Li-aynihî vacip namazlar
        yatsı namazından sonra kılınan üç rekâtlık vitir namazı ile ramazan ve kurban bayramı namaz-

        19 Müslim, Cuma, 47.
        20  Diyanet İşleri Başkanlığı, İlmihal, C. 1, s. 296.


                                                          38
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17