Page 8 - Fıkıh Okumaları 2. Ünite
P. 8

FIKIH OKUMALARI






        Allah’a bağlar.
               Günlük beş vakit namazın pek çok hikmeti vardır. İnsan, sabah uyandığında yeni bir
        hayata kavuşmuş ve karanlıktan aydınlığa çıkmış bir ruh hâli ile güne ve işine başlamaktadır.
        Bu hayatı insana bahşeden ise onu ve her şeyi yaratan Yüce Allah’tır. İnsan, bu hayat nimetine
        şükretmeli, günlük işlerinde iyilik ve hayır dilemeli, hayata iyi bir başlangıç yapmalıdır. Onun
        için dinimiz pek çok hikmetin yanı sıra günü ibadet ile başlatmak maksadıyla Müslümanları
        sabah namazını kılmakla yükümlü tutmuştur. Dünyaya dalmış olan insanın imdadına günün
        en yoğun saatlerinde öğle ve ikindi namazları yetişmektedir. Günlük uğraşılar genellikle ak-
        şam olunca son bulmaktadır. Akşam namazı ile günün ibadetle bitirilmesi hedeflenmiştir. İn-
        san sonra istirahat etmek üzere uyku âlemine varacaktır. İşte uyku âlemine varmadan önce,
        bir  günlük  hayatı  yine  bir  ibadetle  noktalayıp  Rabbine  sığınmak  üzere  yatsı  namazı  kılınır.
        Böylece, bir günlük zaman diliminde,  maddi hayat ile manevi hayat arasındaki denge güzel
        bir şekilde beş vakit namaz ile kurulmuş olur.
                                                                  2.1. Namaz Vakitleri
                                                                  Kur’an’da namaz vakitlerine işaret eden
                                                                 birçok ayet vardır. Her bir namaz vaktinin
                                                                 başlangıç ve sonu açıkça belirtilmemiştir.
                                                                 Yerkürenin  şekline  göre  namaz  vakitleri
                                                                 her yerde farklılık arzetmektedir. Namaz
                                                                 vakitlerinin başlangıç ve sonu Peygambe-
                                                                 rimiz’in  uygulamalarından  öğrenilmiştir.
                                                                 Peygamberimiz  bu  vakitleri,  kendisine
                                                                 Kâbe’de  iki  gün  imamlık  yapan  Cebrail
                                                                 (as)’den öğrenmiştir.  16

                                                                  1.  Sabah  namazının  vakti;  ikinci  fecrin
                                                                 meydana  gelmesiyle,  yani  tan  yerinin
                                                                 ağarmasıyla  başlar,    Güneşin  doğmasıy-
                                                                 la son bulur. Fecir, sabaha karşı doğu uf-
                                                                 kuna  yayılmaya  başlayan  bir  aydınlıktan
                                                                 ibarettir. Bununla sabah namazının vakti
                                                                 girmiş olur.  Güneşin doğmaya başlama-
                                                                 sıyla  sabah  namazının  vakti  biter.

               2. Öğle namazının vakti; Güneşin gökyüzünde çıktığı en yüksek noktadan batıya doğru
        meyletmesiyle başlar. Bu vaktin sonu ile ilgili iki görüş vardır. Ebu Yusuf, İmam Muhammed ve
        İmam Şâfiî’ye göre öğle vakti, cisimlerin gölgesi bir misli uzayıncaya kadar devam eder. Ci-
        simlerin, Güneş tepe noktasında iken yere düşen gölgesine fey-i zeval denir. Öğlen namazının
        son vakti hesap edilirken fey-i zeval dikkate alınmaz.  Böylece, fey-i zeval hariç, cisimlerin göl-
        gesi kendilerinin bir misli olunca öğle vakti çıkmış, ikindi vakti girmiş olur. Buna “asr-ı evvel”
        (birinci ikindi) denir. Ebu Hanife’ye göre ise öğle vakti,  fey-i zeval dışında, cisimlerin gölgesi
        iki katına uzayıncaya kadar devam eder. Buna da “asr-ı sani” (ikinci ikindi) denir. Bu görüş
        farklılığı dikkate alınarak, öğle namazını her şeyin gölgesi, fey-i zeval dışında, gölgesi bir misli
        olana kadar geciktirmemek; ikindi namazını da her şeyin gölgesi, fey-i zeval dışında, iki misli
        olmadıkça kılmamak daha iyidir.

        16 Tirmizi, Salat,1/149; Ebu Davud, Salat 2/393.
                                                          34
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13