Page 6 - Fıkıh Okumaları 2. Ünite
P. 6

FIKIH OKUMALARI





               Kadınların Özel Halleri

               İslam, hak ve yükümlülükler ve Allah’ın hükümlerine muhatap olma bakımından ka-
        dınla erkek arasında bir ayrım yapmamıştır. Allah’a sunulacak ibadetler, emir ve yasaklarına
        karşı gösterilecek itaat ve bunun sonucu elde edilecek mükâfatlar bakımından kadınla erkek
        arasında bir fark yoktur. Kadınların fizyolojik yapılarından kaynaklanan özel durumları vardır.

               Bu durumlar, fıkıh ilminde kadınlar için özel hükümler konulmasını gerekli kılmıştır. İl-
        mihal dilinde “kadınların özel hâlleri” denilince; “hayız”, “nifas” ve “istihâze” gibi kadınlara
        ait ve onların fizyolojisinden kaynaklanan  üç özel durum kasdedilir. Bunları öğrenmek farz-ı
        ayndır  ve  bu  hususlarda  ebeveynlere  büyük  sorumluluk  düşmektedir.


               Hayız, ergenlik çağına giren sağlıklı bir kadının döl yatağından hastalık ve lohusalık dı-
        şında belirli aralıklarla ve bir süre kan gelmesidir.  Bu durum kadınlarda ergenlikten menopoz
                                                              8
        dönemine kadar her ay devam eder. Dilimizde bu durumu ifade etmek için “âdet hâli”, “ay-
        başı” gibi ifadeler kullanılır. Hanefi mezhebine göre âdet hâli  üç günden az, on günden çok
        olmaz. Şâfiî mezhebine göre ise bu süre en az bir gündüz ve bir gecedir (yani 24 saattir). En
        fazla ise 15 gündür.

               Âdet görmeye başlayan kadın baliğa (ergin) olduğu için dinî emir ve yasaklarla yükümlü
        olur. İslam’da hayız hâli, bazı ibadetlerin yapılmasına ve cinsel ilişkiye girilmesine engel hükmi
        bir kirliliktir. Bu durum, kadının madden de kirli olduğu ve ondan uzak durulması anlamına
        gelmez. Çünkü bu kadının iradesiyle meydana gelen bir durum değildir.


               Nifas (Lohusalık)

               Nifas, doğumdan sonra gelen kandır. Bu kanın gelmesiyle kadında bazı ibadetleri yap-
        maya engel olan hükmi kirlilik durumu oluşur. Dilimizde bu duruma lohusalık, nifas hâlindeki
        kadına da lohusa denir. Hayızlı kadın gibi lohusa da madden temiz sayılır.          9

               Lohusalık hâli, Hanefilere göre alt sınırı olmamakla birlikte, en çok kırk gün sürer. Pey-
        gamberimiz bir hadisinde; “Lohusaya (azami) kırk gün müddet tayin edilmiştir. Kırk gün so-
        nunda temizlenirse (ne ala! ) Aksi halde (lohusa), namaz kılmak için o kırk günü aşmaz.’’
                                                                                                             10
        buyurmuştur.  Şâfiî mezhebinde ise bu süre en çok altmış gündür.


                   Hayızlı ve Nifaslıya Ait Dinî Hükümler


               Hayız ve nifas durumunda olan kadınların tabi oldukları dinî hükümler kısaca şöyledir:
               1. Gusül gerekmesi ve cinsel ilişkinin yasak olması: Hayız ve nifas durumunda olan ka-
        dınların bazı ibadetleri yapmaları ve cinsel ilişkiye girmeleri haramdır. Bu durumları sona eren
        kadınların gusül almaları gerekir. Hayız ve nifas durumundaki kadınların namaz, oruç ve hacda
        tavaf gibi ibadetleri yapmaları; Kur’an’ı eline alarak okumaları caiz değildir.

               2. Kadının âdet görmekle ergen sayılması: Genç kız âdet görmeye başlayınca ergen
        sayılır  ve  namaz,  oruç,  hac,  zekât  gibi  dinî  emir  ve  yasakların  muhatabı  olur.

        8  MEB, Dinî Terimler Sözlüğü, s. 131.
        9 İlmihal, C.1, s. 192, 204
        10 Darimi, Kitabu’l Vudu, 98/956.
                                                          32
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11