Page 2 - Fıkıh Okumaları 2. Ünite
P. 2
FIKIH OKUMALARI
1. TEMİZLİK
Yüce Allah’ın, inananlardan temiz olmalarını istemesinin sebebi nedir?
İslam dini getirdiği hükümlerle insanların dünya ve ahiret hayatında mutlu olmalarını
arzulamıştır. Bundan dolayı temizliğin her türünü dinî yükümlülük kapsamında kabul etmiştir.
Maddi temizliği farz kılmış, bu konuda mükelleflere birtakım görev ve sorumluluklar yükle-
miştir. Dinimiz, getirdiği hükümlerle temiz insan, temiz çevre, temiz toplum ve temiz kalp an-
layışını korumak ve geliştirmek istemektedir.
Peygamberimiz’e peygamberlik görevi verilirken kendisine yapılan ilk hitapta yer alan
hususlardan biri de temizlikle ilgilidir. Peygamberimiz’e şöyle buyurulmuştur: “Ey elbisesine
sarılıp örtünen (Resûl!), kalk ve (insanları) uyar ve sadece Rabbini yücelt, elbiseni temiz tut, murdar şey-
lerden uzak dur...” Bu ayetler özelde Peygamberimiz’e genelde tüm inananlara hitap etmek-
1
tedir. Buna göre; Müslüman’ın önce bilgili ve bilinçli, sonra her yönüyle temiz olması gerekir.
Bir başka ayette “Ey Âdemoğulları! Her mescide gidişinizde güzel giysilerinizi giyin…” buyurularak
2
cemaatle namaz kılarken temizliğe riayet edilmesi istenmiştir. “…İbrahim ve İsmail’e: Tavaf eden-
ler, ibadete kapananlar, rüku ve secde edenler için Evim’i temiz tutun, diye emretmiştik.” ayeti, çevre
3
temizliğini de kapsamaktadır.
Temizlikle iman arasında sıkı bir ilişki vardır. Kirlilik imanla bağdaşmayan bir durumdur.
Peygamberimiz hadislerde temizliğin imanın yarısı olduğunu söylemiş, İslam’a yeni girenlere
Kelime-i şehadet getirmelerini ve gusül abdesti almalarını emretmiştir. Bu uygulama da iman-
la temizlik arasındaki tamamlayıcı ilişkiye işaret etmektedir.
Peygamberimiz, temizlik konusunda da söz ve davranışlarıyla Müslümanlara rehberlik
etmiştir. Onun temizlikle ilgili açıklama ve uygulamalarında ruh, beden, elbise, ev ve çevre
temizliğine dair örnekler bulunmaktadır. Camiye giderken ve toplum içine çıkarken en temiz
elbiselerini giymesi, güzel koku sürünmesi ve bunu tavsiye etmesi, çiğ soğan ve sarımsak ye-
mekten sakınması ve cemaate katılacak olanlara bunları yememelerini önermesi, insanların
gelip geçtiği yola ve gölgeliklere abdest bozmayı yasaklaması, boy abdesti almayı ve beden
temizliğini düzenli olarak yapmayı ısrarla tavsiye etmesi Peygamberimizin temizlik konusun-
daki örnek ve rehberliğini göstermektedir.
TEMEL HADİS
Kim Cuma günü yıkanır, en güzel elbiselerini giyer, yanında varsa (güzel) koku sürünür, sonra da
cumaya gelirse (…) onun bu Cuma ile geçmiş Cuma arasındaki kusurları bağışlanır.
(Ebu Davûd, Tahâret, 127.)
Allah temizdir ve temiz olan şeyleri sever.
( Tirmizî, Edeb, 41.)
Yemeğin bereketi, yemekten önce ve sonra (elleri ve ağzı) yıkamaktır.
( Ebu Davûd, Et’ıme, 11.)
Eğer ümmetime zorluk vermeyecek olsaydım her namaz vakti misvak kullanmayı onlara emreder-
dim.
(Müslim, Tahâret, 42.)
1 Müddessir suresi, 1-5.ayet.
2 A’râf suresi, 31.ayet.
3 Bakara suresi, 125.ayet. 28