Page 6 - Fıkıh Okumaları 1. Ünite
P. 6

FIKIH OKUMALARI





        inkâr etmek, Mescid-i Haram’ı ziyareti yasaklamak, o mescidin cemaatini yani Müslümanları oradan
        çıkarmak  ise,  Allah  nazarında  daha  büyük  günahtır.  Dinden  döndürmek  için  işkence,  öldürmekten
        beterdir…”;  “Kendilerine nelerin helâl kılındığını sana soruyorlar. De ki: “Bütün temiz ve iyi rızıklar size
                    5
        helâl  kılınmıştır…”   ayetleri  bu  özelliktedir.
                           6

               Hz. Peygamber kendisi içtihat ettiği gibi yeri geldikçe sahabeyi de içtihada teşvik etmiş ve onları bu
        konuda eğitmeye çalışmıştır. Sahabeden bu konuda ehliyetli olanlar da gerekli durumlarda içtihat etmişlerdir.
        Hz. Peygamber bir hadisinde“Hâkim hükmedip isabet ettiğinde kendisine iki ecir, hata ettiğinde ise bir
        ecir vardır.”  buyurarak sahabeye, doğruyu bulma yolunda sarf edilen her gayretin mükâfatlandırılacağını
                   7
        söylemek istemiş ve onları teşvik etmiştir.

               Hz. Peygamber  Yemen’e vali olarak gönderdiği Muaz b. Cebel’e; “Gittiğin yerde ne ile hükmedeceksin?”
        diye sorduğunda Muaz b. Cebel’in: “Allah’ın Kitabı ve Peygamberinin sünneti ile hüküm veririm. Bu ikisinde
        de cevabını bulamadığım konularda içtihat ederek meseleyi çözerim.”  diye cevap vermesi Hz. Peygamber’in
                                                                          8
        takdirini  kazanmıştır.  Bu  durum  Resulullah’ın  (s.a.v)  gerektiğinde  içtihada  başvurmaya  sahabeyi  teşvik
        ettiğini göstermektedir. Hz. Aişe, Hz. Ömer, Hz. Ebu Bekir, Hz. Osman, Hz. Ali, Muaz b. Cebel, Zeyd b. Sabit,
        Abdullah bin.Mesud ve Huzeyfe Hz. Peygamber zamanında fetva veren sahabedendir.




























                   Hz. Peygamber kendisi içtihat ettiği gibi yeri geldikçe sahabeyi de içtihada teşvik etmiştir.

              Hz.  Peygamber  Dönemi’nde  sahabenin  yaptığı  içtihada  dair  şu  hadise  örnek  verilebilir:  Hendek
        Savaşı’nın  bitiminde  savaşta  ihanet  eden  Kureyzaoğulları’na  gereken  cezayı  vermek  üzere  Resulullah
        (s.a.v);  “Kurayzaoğulları  mahallesine  varmadan  hiç  kimse  ikindi  namazını  kılmasın!”  buyurmuştur.  Bir
        kısım sahabe lafzî bir yorumla namazını oraya varmadan kılmamış; bir kısım sahabe ise sözün amacını
        dikkate alarak: “Resulullah’ın (s.a.v) gayesi oyalanmadan bir an önce yola çıkmamız idi. Bu emri yerine
        getirip yola çıktığımıza göre yolda ikindi namazını kılmamızda bir sakınca olmaz.” diyerek namazlarını eda
        etmişlerdir. Bu uygulamadan haberdar olan Resulullah (s.a.v) her iki yorumu da olumlu karşılamıştır. 9

              Hz. Peygamber Dönemi’nin özelliklerinden biri de asr-ı saadette, meseleyi çözerken kullanılacak
        olan  kaynağa  ulaşma  ve  ulaşılan  kaynaktaki  bilgiyi  anlama  konusunda  problem  çıkmamasıydı.  Bunun
        5   Bakara suresi, 217. ayet.
        6    Mâide suresi, 4. ayet.
        7   Buhârî, İ’tisâm, 21.
        8   Tirmizî, Ahkâm, 3.
        9   Müslim, Cihad ve Siyer, 1770.
                                                           14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11