Page 18 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 18

DİNLER TARİHİ






                                                              Kutsal Mekânlar
                          ARAŞTIRALIM
                                                              Bet Hamikdaş: Yahudilikte mabed deni-
                 Yahudiler,  Süleyman  Mabedi’nden        lince  Kral  Süleyman’ın  MÖ  967-960  yılların-
              geriye kalan batı duvarını niçin "Ağlama    da Kudüs’te yaptırdığı Bet Hamikdaş (Kutsal
              Duvarı"    olarak   isimlendirmişlerdir?    Ev) anlaşılır. Yahudilere göre Kral Süleyman
              Araştırınız.                                bu mabedi, babası Kral Davut’un vasiyeti ve
                                                          Tanrı’nın iradesine göre inşa etmiştir. Kral Sü-
                                                          leyman tarafından yaptırıldığı için "Süleyman
                                                          Mabedi" olarak da bilinir.

             Süleyman Mabedi, MÖ 586'da Babilliler tarafından tahrip edilmiştir. MÖ 515'de Pers İmpa-
          ratorluğu döneminde sürgünden dönem Yahudilerce yeniden inşa edilmiştir. En son Romalılar
          tarafından MS 70 yılında ikinci kez yıkılmıştır.

             Günümüzde Süleyman Mabedi’nden geriye sadece "batı duvarı" (ağlama duvarı) kalmıştır.
          Rivayete göre batı duvarını, Yavuz Sultan Selim Kudüs’ü fethedince toprak altından gün yüzü-
          ne çıkartmıştır. 18

                         BİLGİ KUTUSU

                 Kudüs'te    Yahudilerin   Süleyman
              Mabedi'nin  de  içinde  bulunduğu  ve
              Müslümanlarca  Harem-i  şerif  olarak
              adlandırılan  bölgeye,  Hz.  Ömer  (r.a)
              Devri'nde  küçük  bir  mescit  yapılmıştır.
              Emevîler  Dönemi'nde  Abdülmelik  b.
              Mervân  691’de  muallak  taşı  üzerinde
              Kubbetü’s-Sahra’yı  inşa  ettirmiştir.  Onun
              tarafından  yapımına  başlanan  Mescid-i
              Aksâ’yı  oğlu  Velîd  tamamlamıştır.  Bir              Ağlama duvarından bir görüntü
              ziyaret  yeri  olan  Kubbetü’s-Sahra’nın
              aksine,  Mescid-i  Aksâ  ibadet  mahallidir.
              Bugün Mescid-i Aksâ denilince genellikle,
              Emevî  halifesi  Abdülmelik’ten  Osmanlı
              Padişahı Kanûnî Sultan Süleyman’a kadar
              pek  çok  halife  ve  hükümdar  tarafından
              burada  inşa  edilen  Kubbetü’s-Sahra,
              mezar  türbe,  tekke,  zâviye,  sebil  gibi
              yapıların bulunduğu, yaklaşık 150 dönüm
              arazi üzerine serpiştirilmiş binalar külliyesi
              anlaşılır.

                 (Ahmet  Güç,  “Mâbed  ve  İbadet”,
              Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi,                  Kubbetü's-Sahra
                                         C 43, s. 209)



          18  Suzan Alalu vd., Yahudilikte Kavram ve Değerler, s. 206.




                                                        64
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23