Page 18 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 18
DİNLER TARİHİ
Kutsal Mekânlar
ARAŞTIRALIM
Bet Hamikdaş: Yahudilikte mabed deni-
Yahudiler, Süleyman Mabedi’nden lince Kral Süleyman’ın MÖ 967-960 yılların-
geriye kalan batı duvarını niçin "Ağlama da Kudüs’te yaptırdığı Bet Hamikdaş (Kutsal
Duvarı" olarak isimlendirmişlerdir? Ev) anlaşılır. Yahudilere göre Kral Süleyman
Araştırınız. bu mabedi, babası Kral Davut’un vasiyeti ve
Tanrı’nın iradesine göre inşa etmiştir. Kral Sü-
leyman tarafından yaptırıldığı için "Süleyman
Mabedi" olarak da bilinir.
Süleyman Mabedi, MÖ 586'da Babilliler tarafından tahrip edilmiştir. MÖ 515'de Pers İmpa-
ratorluğu döneminde sürgünden dönem Yahudilerce yeniden inşa edilmiştir. En son Romalılar
tarafından MS 70 yılında ikinci kez yıkılmıştır.
Günümüzde Süleyman Mabedi’nden geriye sadece "batı duvarı" (ağlama duvarı) kalmıştır.
Rivayete göre batı duvarını, Yavuz Sultan Selim Kudüs’ü fethedince toprak altından gün yüzü-
ne çıkartmıştır. 18
BİLGİ KUTUSU
Kudüs'te Yahudilerin Süleyman
Mabedi'nin de içinde bulunduğu ve
Müslümanlarca Harem-i şerif olarak
adlandırılan bölgeye, Hz. Ömer (r.a)
Devri'nde küçük bir mescit yapılmıştır.
Emevîler Dönemi'nde Abdülmelik b.
Mervân 691’de muallak taşı üzerinde
Kubbetü’s-Sahra’yı inşa ettirmiştir. Onun
tarafından yapımına başlanan Mescid-i
Aksâ’yı oğlu Velîd tamamlamıştır. Bir Ağlama duvarından bir görüntü
ziyaret yeri olan Kubbetü’s-Sahra’nın
aksine, Mescid-i Aksâ ibadet mahallidir.
Bugün Mescid-i Aksâ denilince genellikle,
Emevî halifesi Abdülmelik’ten Osmanlı
Padişahı Kanûnî Sultan Süleyman’a kadar
pek çok halife ve hükümdar tarafından
burada inşa edilen Kubbetü’s-Sahra,
mezar türbe, tekke, zâviye, sebil gibi
yapıların bulunduğu, yaklaşık 150 dönüm
arazi üzerine serpiştirilmiş binalar külliyesi
anlaşılır.
(Ahmet Güç, “Mâbed ve İbadet”,
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Kubbetü's-Sahra
C 43, s. 209)
18 Suzan Alalu vd., Yahudilikte Kavram ve Değerler, s. 206.
64