Page 23 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 23
DİNLER TARİHİ
2.2. Hıristiyanlığın İnanç Esasları
Teslis
Hıristiyanlar, Baba, Oğul ve Kutsal Ruh adı altında üç kişilikte tek bir Tanrı’nın varlığına ina-
nırlar. Bu sisteme göre Baba, evreni yaratmış; Tanrının kelamı kabul edilen Oğul, insanların asli
günahına kefaret olarak kendini çarmıhta feda etmiş ve Kutsal Ruh ise ilahî sevgiyi insanların
kalbine yerleştiren manevi bir güç olarak tanımlanmıştır. Hıristiyanlar bu formüle, üçlükte birlik
veya birlikte üçlük demektedirler. Hıristiyanlara göre Tanrı; Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un birle-
şimi olan mürekkeb bir Tanrı'dır. İnancın bu karışık yapısı nedeniyle, akılla kavranamayacağı ve
ancak iman edilmesi gereken bir sır/ gizem olduğu dile getirilir. Nitekim ilk dönem Hıristiyan
teologlardan Tertullian (ö. 220) "Saçma olduğu için inanıyorum." diyerek teslisin bir gizem ol-
duğuna işaret etmiştir. 24
Bu inançla ilgili olarak Kur’an-ı Kerim'de, Allah’ın (c.c.) üç veya üçün biri kabul edilmesi ve
Allah’a (c.c.) oğul isnat edilmesi eleştirilmiştir ve bunların Hz. İsa’nın (a.s.) tebliğine aykırı düş-
25
tüğü belirtilmiştir. Ayrıca Allah’ın (c.c.) mürekkeb/birleşik bir Tanrı olduğu inancına, İhlâs suresi
ile net bir tavır gösterilmiştir:
“De ki: O, Allah’tır, tektir. Allah Samed’dir. O’ndan çocuk olmamıştır (Kimsenin babası
değildir.). Kendisi de doğmamıştır (Kimsenin çocuğu değildir.). O’nun hiçbir dengi yoktur.” 26
Kutsal Kitap
Hıristiyanlığın kutsal ki- Kitab-ı Mukaddes
tap külliyatına, Kitâb-ı Mu-
kaddes denilir. Bu külliyat, Yeni Ahit (27 Kitap)
Eski Ahit ve Yeni Ahit’ten Eski Ahit İnciller
oluşur. Katolikler, Eski Katolikler: 46 Kitap - Matta - Luka
Ahit’in 46, Yeni Ahit’in de Protestanlar: 39 - Markos - Yuhanna
27 kitaptan oluşan listesini; Yahudiler: 24 Kitap Resullerin İşleri
Havarilerin Mektupları (21
Protestanlar ise Eski Ahit’in Mektup)
39, Yeni Ahit’in de 27 kitap- Vahiy
lık listesini kabul ederler.
TARTIŞALIM
Hıristiyanlara göre Hz. İsa (a.s)
Markos İncili İsa’nın, Fısıh Bayramı’nda saat 9’da
ne bir İncil yazmış ne de yazdırmış- çarmıha gerildiğini söylerken (Markos, 15:25); Yuhanna
tır. Çünkü Hz. İsa, Tanrı’nın kelamı İncili Fısıh Bayramı’nın arefesinde saat 12’de (Yuhanna,
olarak kabul edildiği için vahyin biz- 19:14) çarmıha gerildiğini belirtir.
zat kendisidir. Günümüzdeki İncil Hıristiyanlar İncil metinlerindeki bu kadar net
metinleri ise Hz. İsa (a.s) ile ilgili ha- çelişkileri nasıl yorumlamaktadırlar? Tartışınız.
24 Teslis hakkında geniş bilgi için bk.: Mehmet Bayraktar, Bir Hıristiyan Dogması Teslis, s. 35-88.
25 bk. Nisâ suresi, 171. ayet; Mâide suresi, 17, 72, 75, 117. ayetler; Tevbe suresi, 30. ayet.
26 İhlâs suresi, 1-4. ayetler.
69