Page 28 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 28

DİNLER TARİHİ




          le 17. yüzyıldan sonra birçok Protestan grubu bünyesinde barındıran harekete denilir. Avrupa
          ve Amerika’daki birçok Protestan grup, kendini Evanjelik kilise olarak nitelendirir ve Ameri-
          ka’da en etkili dinî gruplardan biridir.
             Bu gruba göre Evanjelik öğretileri kabul eden kişinin yeniden doğduğuna inanırlar. Bunun
          için de bireysel dindarlık ve dinî tecrübe önemlidir. Kutsal Kitap, lafzi/ literal olarak okunur.
          Mesih’in geleceğine olan inanç en temel öğreti olup O’nun gelmesinden önce olacak felaketler
          (deprem, sel, savaş/Armagedon) çok dikkatli bir şekilde takip edilmektedir. Misyoner faaliyet-
          lere, çok önem verilir ve bu bağlamda kitle iletişim araçları (tv, internet vb.) kullanılır.

             Hıristiyanlıkta olduğu gibi İslam’da da dinin anlaşılmasına yönelik farklı yorumlar (Sünni,
          Şii vb.) ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte Hıristiyanlıkta mezhepler bir nevi "farklı din" hüvi-
          yetine sahiptir. Zira tarihte birbirlerini aforoz etme ve Haçlı Savaşları esnasında Katoliklerin,
          Ortodoksları da öldürmesi gibi hususlar yaşanmıştır. Ayrıca günümüzde herhangi bir kiliseye
          mensup olan bir kişi, diğer bir kilisede ayin yapmaz. Örneğin Katolik olan bir kişi, Protestanlara
          ait bir kilisede ayin yapmaz. Bu açılardan mezhep kavramı, Hıristiyanlıkta İslam’dakinden daha
          farklı bir anlam taşımaktadır. 37


             2.3. Hıristiyanlığın Ritüelleri, Sembolleri ve Kutsal Mekânları


             Hıristiyanların ayinlerini yaptığı yerlere kilise denilir. Bu terim, Yunanca "ekklesia" terimin-
          den türemiş olup hem toplanma yeri hem de Hıristiyan toplumunu ifade eder. Günümüzde
          kiliselerin yapı itibarıyla büyük olanlarına katedral; daha küçük ve sade olanlarına da şapel ismi
          verilir.



                                                                  Ritüeller

                                                                  Hıristiyanlıkta ritüeller, günlük, hafta-
                                                              lık ve yıllık olarak şu şekilde sıralanabilir:

                                                                  Günlük  ritüeller:  Ruhban  sınıfına
                                                              mensup olmayanlar için sabah ve akşam
                                                              olmak üzere günde iki defa ayin söz ko-
                                                              nusudur.  Dualar  ve  ilahilerle  ayin  yerine
                                                              getirilir. Ruhban sınıfının ise ait oldukları
                                                              kilise ve tarikata göre ayin saatleri daha
            Bir Kilise Planı                                  fazladır.
            Altar/ Sanctuary: Sunak yeri. Rahiplerin bulundu-
            ğu, dua ve ayinleri yönettikleri yer.                 Haftalık  ritüeller:  Hıristiyanlar,  haf-
            Vaaz kürsüsü/Pulpit: Vaazların yapıldığı kürsü.   talık  ayinlerini  Pazar  günü  yaparlar.  En
            Nave: Ana ayin mekanı olup ayine gelenler, burada   önemli  ayin  olması  nedeniyle  tüm  Hıris-
            otururlar.                                        tiyanların  gelmesi  beklenmekle  beraber
            Narthex: Son cemaat yeri.                         günümüzde  özellikle  Avrupa  ve  Ameri-
                                                              ka’da katılım oranı ciddi seviyede düşük-

          37  Ali İsra Güngör, Hıristiyanlıkta Evanjelik Hareket, 94-175; A. Rafet Özkan, Amerikan Evanjelikleri Baptistler, s. 13-36; Bayram
            Polat, Evanjelik Bir Hareket Metodist Kilisesi, s. 110-124.




                                                        74
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33