Page 29 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 29
DİNLER TARİHİ
tür. Bu ayinde rahip, vaaz yapar, dua eder ve ayinin en önemli unsuru olan ekmek şarap ayini
sakramentini yerine getirir. Hıristiyanların ayinlerini Pazar günü yapmasının arka planında Hı-
ristiyanlara göre Hz. İsa’nın (a.s) Cuma günü çarmıha gerilip Pazar günü dirilmesi yatmaktadır.
Yıllık ritüeller: Hıristiyanların yılın değişik günlerine denk gelen birçok ritüelleri/ bayramları
olmasına rağmen Noel, Lent, Paskalya ve Pentekost en önemli yıllık bayramlardır.
Noel/ Christmas: Hz. İsa’nın (a.s) do-
BİLGİ KUTUSU ğumu anısına 25 Aralık (Katolikler) veya 6
Ocak’ta (Doğu Kiliseleri) kutlanan bayram-
Noel ile yılbaşı farklı kutlamalardır.
Noel, Hz. İsa’nın doğumu anısına dır.
kiliselerin farklı tarihlerde kutladıkları dinî Lent: Paskalya öncesinde bu güne hazır-
bir gün iken; yılbaşı ise Miladi takvimin
başlangıcı olarak kutlanılan seküler bir lık olarak kırk günlük dua ve oruç günlerine
etkinliktir. denir. Bu kırk günlük oruç, günümüzde bir
perhiz yani normal yemeklerinizi yemenizle
Antalya’nın Demre ilçesinde doğduğu
kabul edilen Noel Baba figürünün Aziz beraber en çok sevdiğiniz bir yiyecek (et),
Nikolas olduğu belirtilir. Ancak sıcak bir içecek (kahve) veya etkinlikten (film seyret-
yer olan Antalya’dan ren geyiklerinin mek vb.) uzak durmak şeklinde uygulanır.
çektiği bir kızakla seyahat yapan birine
dönüşmesi, Noel Baba’nın Hıristiyanlık Paskalya/ Easter: Hıristiyanlığa göre Hz.
öncesi dönemden Hıristiyanlığa İsa’nın (a.s) çarmıha gerildikten üç gün son-
geçmiş bir unsur olduğu kanaatini ra dirilmesi anısına kutlanılır. Ölümden dirili-
güçlendirmektedir. şin sembolü olarak renkli yumurtaların sak-
lanıp çocukların bulduğu bir etkinlik yapılır.
Pentekost: Paskalya’dan elli gün sonra Kutsal Ruh’un havarilere inişi anısına kutlanılan
bayramdır.
Sakramentler: Hıristiyanlıkta kilise sırları ve inancın göstergesi düzenli olarak yapılan ri-
tüellere sakrament denilir. Vaftiz, evharist, konfirmasyon, günah itirafı, evlilik, rahip takdisi,
son/hasta yağlama şeklinde yedi tane sakrament bulunmakla birlikte Protestanlar bunlardan
sadece ilk ikisini kabul ederler. Kısaca bunları şöyle açıklayabiliriz:
Vaftiz: Dine giriş ve asli günahtan kurtuluş için uygulanan Vaftiz, bebeğin veya kişinin, suya
daldırılması veya hastalık endişesi gibi durumlarda su serpilmesi ile yapılır.
Evharist: Komünyon ve Ekmek Şarap ayini şeklinde de isimlendirilen Evharist, İsa’nın ha-
varileriyle yediği son akşam yemeğinde ekmek için "bu benim etim", şarap için de "bu benim
kanım" demesi ile başlayan bir ayindir. Bu bağlamda Evharist, gizemli bir şekilde kişinin, İsa
38
ile birleşmesini ve bütünleşmesini sembolize eder.
Konfirmasyon: Kişinin kiliseye kabulü, imanının teyit ve takrir edilerek güçlendirilmesi ve
Kutsal Ruh’un inayetini almak için Ortodoks kiliselerince Vaftizden hemen sonra; Katoliklerce
de 7-14 yaş arasında yapılan ayine denilir.
38 Matta, 26/26-29; Luka, 22/14-20.
75