Page 20 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 20
DİNLER TARİHİ
sinde önemine dikkat çekilmektedir. Romalıların, imparatorları tanrılaştırma eğilimi; Helen
ve Pagan kültürünün ölen ve yeniden dirilen tanrılar aracılığıyla kurtuluşun gerçekleşeceğine
inanmaları, Hıristiyanlığın bazı doktrinlerinin şekillenmesinde etkilidir. 19
Doğuşu
ARAŞTIRALIM
Hz. İsa (a.s) Dönemi: Hz. İsa’nın (a.s) doğumu
her ne kadar günümüzde miladi takvimin başlan- Hz. İsa (a.s) MÖ 5 veya 4 senesinde
gıcı olarak kabul edilse de onun MÖ 5 veya 4 yıl- doğmasına rağmen Miladi takvimin
larında doğduğu söylenebilir. Hz. İsa’nın yaşadığı başlangıcının 0 (sıfır) olarak kabul
dönemde farklı Yahudilik anlayışlarının olduğu gö- edilmesinin sebepleri ne olabilir?
rülmektedir. Hz. İsa (a.s), söylemlerinden rahatsız Araştırınız.
olan Yahudi din adamlarının kışkırtması ve Romalı-
ların infaz etmesi sonucu çarmıh hadisesiyle karşı BİLGİ KUTUSU
karşıya gelmiştir.
Hıristiyanlar dinlerinin kurucusu olarak Hz. Hıristiyanlık İsmi Nereden
İsa’ya (a.s) işaret etseler de burada referans aldık- Gelmektedir?: Hıristiyanlık, Grekçe
ları şahıs, tarihsel İsa’dan daha çok tanrısal İsa ola- Christos (Kristos) kelimesinden türemiş
rak adlandırılan tarih üstü ve mucizevi bir kimliğe ve Mesihçi anlamına gelmektedir. İlk defa
sahip olan bir kişiliktir. Zira gerçek İsa, Hz. Musa bu isim onlara, Antakya’da Gentile (Yahudi
(a.s) şeriatine sadık bir kişi olarak yaşamışken olmayanlar) tarafından verilmiştir. İslam
literatüründe Nasraniyye, Mesihiyye ve
tanrısal kişiliğe sahip olduğu iddia edilen İnancın İseviyye şeklinde isimler kullanılmaktadır.
İsa’sı, Musa’nın şeriatini kaldıran bir kişiliğe ve tan-
rısal özelliğe büründürülmüştür. 20
Havariler Dönemi: Hz. İsa sonrası dönemde NOT EDELİM
Hıristiyanlık en genel hatlarıyla ikiye ayrılmıştır.
Bunlar, Yahudi-Hıristiyanlığı ve Gentile (Centile) Hıristiyanlar dinlerinin kurucusu
Hıristiyanlığı (Yahudi olmayan/ Putperest kökenli olarak Hz. İsa’yı (a.s) görürler.
Hıristiyanlar). Ancak burada referans aldıkları İsa,
(İsrailoğullarına peygamber olarak
i) Yahudi-Hıristiyanlığı: Bazı hususlarda dö- gönderilen) tarihsel İsa’dan daha çok,
nemindeki Yahudi liderlerle tartışmış olmasına İnancın İsa’sı olarak adlandırılan tarih
rağmen Hz. İsa’nın Musa şeriatine sadık bir Yahu- üstü ve mucizevi bir kimliğe sahip,
di gibi yaşaması sebebiyle Musa şeriatine uymayı tanrısal özellikleri olan bir kişiliktir.
öğütleyen ve İsa’nın beklenen Mesih olduğuna
inanan akıma Yahudi-Hıristiyanlığı denir. 21
ii) Gentile-Hıristiyanlığı: Kurtuluş için Musa şeriatine uymanın şart olmadığını, sadece
İsa’nın insanlığın günahları için kurban olduğuna iman etmenin yeterli olduğunu kabul eden
akıma Gentile Hıristiyanlığı denir. Bu akımın başını, Tarsuslu Pavlus çekmektedir. O, domuz eti
yememe, sünnet olma, Cumartesi yasağını (Şabat) ihlal etmeme gibi hususların kurtuluş için
yegâne şart olmadığını söylemiştir.
Hz. İsa (a.s) hayatında hiçbir zaman domuz eti yememişken, sünnet olmayı öğretirken,
Şabat kurallarına riayet ederken; Pavlus’un başını çektiği Gentile Hıristiyanlığı bu hususların
19 Kürşat Demirci, "Hıristiyanlık", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 17, s. 329-330.
20 Mahmut Aydın, Hz. İsa’ya Ne Oldu?, s. 14-50, 147-150; Mahmut Aydın, İsa Tanrı Mı İnsan Mı?, s. 43-47.
21 Hans Joachim Schoeps, Yahudi Hıristiyanlığı, s. 35-52.
66