Page 20 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 20

DİNLER TARİHİ




          sinde  önemine  dikkat  çekilmektedir.  Romalıların,  imparatorları  tanrılaştırma  eğilimi;  Helen
          ve Pagan kültürünün ölen ve yeniden dirilen tanrılar aracılığıyla kurtuluşun gerçekleşeceğine
          inanmaları, Hıristiyanlığın bazı doktrinlerinin şekillenmesinde etkilidir. 19


             Doğuşu
                                                                          ARAŞTIRALIM
             Hz. İsa (a.s) Dönemi: Hz. İsa’nın (a.s) doğumu
          her ne kadar günümüzde miladi takvimin başlan-         Hz.  İsa  (a.s)  MÖ  5  veya  4  senesinde
          gıcı olarak kabul edilse de onun MÖ 5 veya 4 yıl-    doğmasına  rağmen  Miladi  takvimin
          larında doğduğu söylenebilir. Hz. İsa’nın yaşadığı   başlangıcının  0  (sıfır)  olarak  kabul
          dönemde farklı Yahudilik anlayışlarının olduğu gö-   edilmesinin   sebepleri   ne   olabilir?
          rülmektedir. Hz. İsa (a.s), söylemlerinden rahatsız   Araştırınız.
          olan Yahudi din adamlarının kışkırtması ve Romalı-
          ların infaz etmesi sonucu çarmıh hadisesiyle karşı              BİLGİ KUTUSU
          karşıya gelmiştir.
             Hıristiyanlar  dinlerinin  kurucusu  olarak  Hz.    Hıristiyanlık    İsmi      Nereden
          İsa’ya (a.s) işaret etseler de burada referans aldık-  Gelmektedir?:   Hıristiyanlık,   Grekçe
          ları şahıs, tarihsel İsa’dan daha çok tanrısal İsa ola-  Christos  (Kristos)  kelimesinden  türemiş
          rak adlandırılan tarih üstü ve mucizevi bir kimliğe   ve Mesihçi anlamına gelmektedir. İlk defa
          sahip olan bir kişiliktir. Zira gerçek İsa, Hz. Musa   bu isim onlara, Antakya’da Gentile (Yahudi
          (a.s)  şeriatine  sadık  bir  kişi  olarak  yaşamışken   olmayanlar) tarafından verilmiştir. İslam
                                                               literatüründe  Nasraniyye,  Mesihiyye  ve
          tanrısal kişiliğe sahip olduğu iddia edilen İnancın   İseviyye şeklinde isimler kullanılmaktadır.
          İsa’sı, Musa’nın şeriatini kaldıran bir kişiliğe ve tan-
          rısal özelliğe büründürülmüştür. 20

             Havariler Dönemi: Hz. İsa sonrası dönemde                     NOT EDELİM
          Hıristiyanlık en genel hatlarıyla ikiye ayrılmıştır.
          Bunlar, Yahudi-Hıristiyanlığı ve Gentile (Centile)     Hıristiyanlar   dinlerinin   kurucusu
          Hıristiyanlığı (Yahudi olmayan/ Putperest kökenli    olarak   Hz.   İsa’yı   (a.s)   görürler.
          Hıristiyanlar).                                      Ancak  burada  referans  aldıkları  İsa,
                                                               (İsrailoğullarına   peygamber   olarak
             i)   Yahudi-Hıristiyanlığı:  Bazı  hususlarda  dö-  gönderilen)  tarihsel  İsa’dan  daha  çok,
          nemindeki  Yahudi  liderlerle  tartışmış  olmasına   İnancın  İsa’sı  olarak  adlandırılan  tarih
          rağmen Hz. İsa’nın Musa şeriatine sadık bir Yahu-    üstü  ve  mucizevi  bir  kimliğe  sahip,
          di gibi yaşaması sebebiyle Musa şeriatine uymayı     tanrısal özellikleri olan bir kişiliktir.
          öğütleyen  ve  İsa’nın  beklenen  Mesih  olduğuna
          inanan akıma Yahudi-Hıristiyanlığı denir. 21
             ii)  Gentile-Hıristiyanlığı:  Kurtuluş  için  Musa  şeriatine  uymanın  şart  olmadığını,  sadece
          İsa’nın insanlığın günahları için kurban olduğuna iman etmenin yeterli olduğunu kabul eden
          akıma Gentile Hıristiyanlığı denir. Bu akımın başını, Tarsuslu Pavlus çekmektedir. O, domuz eti
          yememe, sünnet olma, Cumartesi yasağını (Şabat) ihlal etmeme gibi hususların kurtuluş için
          yegâne şart olmadığını söylemiştir.
             Hz. İsa (a.s) hayatında hiçbir zaman domuz eti yememişken, sünnet olmayı öğretirken,
          Şabat kurallarına riayet ederken; Pavlus’un başını çektiği Gentile Hıristiyanlığı bu hususların

          19  Kürşat Demirci, "Hıristiyanlık", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 17, s. 329-330.
          20  Mahmut Aydın, Hz. İsa’ya Ne Oldu?, s. 14-50, 147-150; Mahmut Aydın, İsa Tanrı Mı İnsan Mı?, s. 43-47.
          21  Hans Joachim Schoeps, Yahudi Hıristiyanlığı, s. 35-52.


                                                        66
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25