Page 22 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 22
DİNLER TARİHİ
KRONOLOJİK HIRİSTİYANLIK TARİHİ
Hz. İsa • Hıristiyanlar, MÖ. 5 veya 4 yılında doğan Hz. İsa’yı, Hıristiyanlığın kurucusu olarak kabul ederler.
Havariler Dönemi • Hz. İsa’nın takipçilerinin Hz. İsa sonrası bu dinin yönelimi hakkında karar vermek zorunda kaldıkları dönem.
BİLGİ KUTUSU
• Hıristiyanlık Roma İmparatorluğu’nda Konstantin’in
Konsil: Çeşitli dinî geleneklerde (özellikle
Konstantin’den Büyük Gregory’ye • Bu dönemde İsa’nın Tanrı olmadığını söyleyen Arius görüşmek ve karara varmak üzere üst
ilan ettiği Milan Fermanı’na (313) kadar illegal bir
Hıristiyanlık ve Budizm’de) inanç esasları
ve ritüeller gibi konulardaki sorunları
din olarak kabul edilmiştir. Bu ferman ile beraber
imparatorlukta Hıristiyanlara yapılan takibat son
düzey din adamlarının katıldığı toplantıya
bulmuştur.
denir.
(ö. 336) ile İsa’nın Tanrılığını savunan Athanasius’un
ARAŞTIRALIM
(ö. 373) (Atanasius) görüşleri karşı karşıya gelmiş ve
İznik Konsili’nde (325) Athanasius’un görüşü kabul
Kapadokya’da kilise ve evlerin yer
altında olduğu bölgeler bulunmaktadır.
edilmiştir. Ardından da 395 yılında I. Theodosius,
Hıristiyanlığı Roma’nın resmî dini olarak ilan etmiştir.
Bu kilise ve evlerin yerin altına yapılış
amacı nedir?
• Bu dönemde Papalık makamı ile imparatorluklar
birleşerek, kilise-devlet bütünleşmesi meydana
gelmiştir. Bu, Slavların Hıristiyanlaştırılmasında olduğu
gibi misyonerlik faaliyetleri için olumlu sonuçlar ARAŞTIRALIM
doğurmuştur. Zira Papalık, devlet güçlerini de yanına İmparator III. Leon’un kilisede bulunan
alarak misyonerlik faaliyetlerini artırmıştır. heykellerin (ikonların) kırdırılmasını
Ortaçağ Dönemi Leon’un, 730’larda kiliselerde bulunan aziz ve bir etkisi olabilir mi? Araştırınız.
• İkon kırıcılığı olarak adlandırılan ve İmparator III.
emretmesindeki sebep nelerdir?
Bu hususta İslam’ın Tevhid inancının
şehitlerinin suretlerinin (ikon) kırılmasını emrettiği
olay, dönemin en ciddi problemlerinden biridir.
• 1054 yılında Katolik ve Ortodoks Kiliselerinin
birbirini aforoz (kâfir) ilan etmeleri; 1096-1272 yılları
arasında gerçekleşen Haçlı Seferleri; Kilisenin çok
fazla dünyevileşmesine karşı Fransisken, Dominiken
gibi tarikatların kurulması, Ortaçağ’ın önemli
olgularındandır.
• 14. yüzyıldan sonra kilisenin ihtiyaçlara cevap veremediği, dini anlamdaki açıklamaların yetersiz kaldığı ve
Hıristiyanlığın temel öğelerinden uzaklaşıldığı şeklindeki söylemler etrafında, Reform hareketlerinin başladığı
Modern Dönem • 18. yüzyıldaki Batı Aydınlanması ile kilise teolojik konularda bilim ve felsefenin kendine yönelttiği sorulara
görülür. Bu hususta Martin Luther (ö. 1546), reform hareketlerinin öncülüğünü yapmıştır.
cevap vermekte zorluk yaşamıştır. Sonraki süreçte de misyonerlik, misyonerliğin bir türevi olarak işlev gören
diyalog ve ekümeniklik şeklindeki söylemlerle modern dünyada varlığını sürdürmektedir (Hıristiyanlığın tarihi
hakkında geniş bilgi için bk.: Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, s. 62-90; Kürşat Demirci, ‘Hıristiyanlık’, TDV İslam
Ansiklopedisi, C 17, s. 328-340).
68