Page 22 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 22

DİNLER TARİHİ





                                           KRONOLOJİK HIRİSTİYANLIK TARİHİ
            Hz. İsa  •  Hıristiyanlar, MÖ. 5 veya 4 yılında doğan Hz. İsa’yı, Hıristiyanlığın kurucusu olarak kabul ederler.



           Havariler   Dönemi  •  Hz. İsa’nın takipçilerinin Hz. İsa sonrası bu dinin yönelimi hakkında karar vermek zorunda kaldıkları dönem.





                                                                               BİLGİ KUTUSU
                 •  Hıristiyanlık  Roma  İmparatorluğu’nda  Konstantin’in
                                                                      Konsil: Çeşitli dinî geleneklerde (özellikle
            Konstantin’den Büyük Gregory’ye  •  Bu dönemde İsa’nın Tanrı olmadığını söyleyen Arius   görüşmek  ve  karara  varmak  üzere  üst
                   ilan  ettiği  Milan  Fermanı’na  (313)  kadar  illegal  bir
                                                                   Hıristiyanlık  ve  Budizm’de)  inanç  esasları
                                                                   ve  ritüeller  gibi  konulardaki  sorunları
                   din  olarak  kabul  edilmiştir.  Bu  ferman  ile  beraber
                   imparatorlukta  Hıristiyanlara  yapılan  takibat  son
                                                                   düzey din adamlarının katıldığı toplantıya
                   bulmuştur.
                                                                   denir.
                   (ö. 336) ile İsa’nın Tanrılığını savunan Athanasius’un
                                                                             ARAŞTIRALIM
                   (ö. 373) (Atanasius) görüşleri karşı karşıya gelmiş ve
                   İznik  Konsili’nde  (325)  Athanasius’un  görüşü  kabul
                                                                      Kapadokya’da  kilise  ve  evlerin  yer
                                                                   altında olduğu bölgeler bulunmaktadır.
                   edilmiştir.  Ardından  da  395  yılında  I.  Theodosius,
                   Hıristiyanlığı Roma’nın resmî dini olarak ilan etmiştir.
                                                                      Bu kilise ve evlerin yerin altına yapılış
                                                                   amacı nedir?

                 •  Bu  dönemde  Papalık  makamı  ile  imparatorluklar
                   birleşerek,  kilise-devlet  bütünleşmesi  meydana
                   gelmiştir. Bu, Slavların Hıristiyanlaştırılmasında olduğu
                   gibi  misyonerlik  faaliyetleri  için  olumlu  sonuçlar    ARAŞTIRALIM
                   doğurmuştur. Zira Papalık, devlet güçlerini de yanına   İmparator III. Leon’un kilisede bulunan
                   alarak misyonerlik faaliyetlerini artırmıştır.  heykellerin   (ikonların)   kırdırılmasını
            Ortaçağ Dönemi  Leon’un,  730’larda  kiliselerde  bulunan  aziz  ve   bir etkisi olabilir mi? Araştırınız.
                 •  İkon  kırıcılığı  olarak  adlandırılan  ve  İmparator  III.
                                                                   emretmesindeki sebep nelerdir?
                                                                      Bu hususta İslam’ın Tevhid inancının
                   şehitlerinin  suretlerinin  (ikon)  kırılmasını  emrettiği
                   olay, dönemin en ciddi problemlerinden biridir.
                 •  1054  yılında  Katolik  ve  Ortodoks  Kiliselerinin
                   birbirini  aforoz  (kâfir)  ilan  etmeleri;  1096-1272  yılları
                   arasında  gerçekleşen  Haçlı  Seferleri;  Kilisenin  çok
                   fazla  dünyevileşmesine  karşı  Fransisken,  Dominiken
                   gibi  tarikatların  kurulması,  Ortaçağ’ın  önemli
                   olgularındandır.

                 •  14.  yüzyıldan  sonra  kilisenin  ihtiyaçlara  cevap  veremediği,  dini  anlamdaki  açıklamaların  yetersiz  kaldığı  ve
                   Hıristiyanlığın temel öğelerinden uzaklaşıldığı şeklindeki söylemler etrafında, Reform hareketlerinin başladığı
            Modern Dönem  •  18. yüzyıldaki Batı Aydınlanması ile kilise teolojik konularda bilim ve felsefenin kendine yönelttiği sorulara
                   görülür. Bu hususta Martin Luther (ö. 1546), reform hareketlerinin öncülüğünü yapmıştır.

                   cevap vermekte zorluk yaşamıştır. Sonraki süreçte de misyonerlik, misyonerliğin bir türevi olarak işlev gören
                   diyalog ve ekümeniklik şeklindeki söylemlerle modern dünyada varlığını sürdürmektedir (Hıristiyanlığın tarihi
                   hakkında geniş bilgi için bk.: Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, s. 62-90; Kürşat Demirci, ‘Hıristiyanlık’, TDV İslam
                   Ansiklopedisi, C 17, s. 328-340).

                                                        68
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27