Page 21 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 21
DİNLER TARİHİ
hiçbirini uygulamamıştır. Günümüzdeki tüm Hı-
BİLGİ KUTUSU ristiyan mezheplerinin Gentile Hıristiyanlığının
devamı olduğu, Yahudi-Hıristiyanlığı gibi akım-
Hıristiyanlığın yayılması için yapılan ların ise tarih içinde yok oldukları göz önüne
faaliyetlere, misyonerlik denilir. alınırsa Hz. İsa’dan günümüze kadarki değişim
gözler önüne serilmiş olur.
Başlangıçta İsa'ya
inananlara zulmeden
22
Pavlus , Kutsal Kitap-
ta’taki Resullerin İşleri ki-
tabı 9/1-6’da iddia ettiği
üzere kendisinin vizyon
adını verdiği bir yöntem
aracılığıyla İsa’yı görmüş
ve böylece bu harekete
dâhil olmuş bir kişidir.
Musa şeriatının esnetil-
mesinde, Tanrı yerine
İsa’yı merkeze alan Hı-
ristiyanlık yorumunun
ve tanrısal özelliğe sahip
İsa düşüncesinin ortaya
çıkmasında önemli rolü
Pavlus’un üç misyon yolculuğunun haritası olmuştur.
Hıristiyanlığın pa-
ganlar arasında yayıl-
masında en önemli mis-
yoner olan Pavlus’un
misyonerlik stratejini
bizzat kendi söylemiyle
şöyle aktarabiliriz:
“Kimsenin kölesi
olmayan özgür biri ol-
duğum hâlde, daha çok
kişiyi kazanayım diye
kendimi herkesin kölesi
yaptım. Yahudileri kaza-
nayım diye Yahudilerle
Yahudi oldum. Musa şe-
Hıristiyanlığın yayılışını gösteren harita riati altında olmadığım
hâlde, onun hükmü al-
tında olanları (Yahudiler) kazanayım diye onlara şeriatin hükmü altında biri gibi davrandım.
Kendim Tanrı’nın kanununa sahip olup Mesih’in kanununun hükmü altında olduğum hâlde, ka-
nuna sahip olmayanları (gentile) kazanayım diye, onlara kanunu olmayan biri gibi davrandım.
Zayıfı kazanayım diye zayıfla zayıf oldum. Mümkün olan her yolla birilerini kurtarayım diye her
tür insanla her şey oldum.”
23
22 bk. Şinasi Gündüz, Pavlus Hıristiyanlığın Mimarı, s. 203-250; Fuat Aydın, Pavlus Hıristiyanlığına Giriş, s. 53-110.
23 I. Korintoslulara Mektup, 9/19-22.
67