Page 14 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 14

DİNLER TARİHİ



                                           Günümüz Yahudi Akımları

                         Ortodoksluk, Yahudiliği geleneksel şekilde yaşayan bir mezheptir. Ferisiler ve
                         Rabbanî  Yahudilerin  günümüzdeki  temsilcileridir.  Yahudi  dinî  hükümlerinin
                         Tevrat’ta  yer  aldığı  ve  Talmud’ta  yorumlandığı  şekliyle  harfiyen  yerine
                         getirilmesini  isterler.  Sinagogda  erkek  ve  kadınlar  birbirlerini  görmeyecek
                         şekilde ayrı yerlerde otururlar. Cumartesi yasaklarına ve beslenme kurallarına
                         özel önem verirler.
            Ortodoks
            Yahudilik    Hasidiler, Ortodoks Yahudilik içinde radikal kanadı temsil eder. Dinî hükümlerin
                         katı  bir  şekilde  uygulanmasını  savunurlar.  Dış  görünümleriyle  kolayca
                         tanınabilirler.  Hasidi  erkekler,  siyah  paltolu,  siyah  şapkalı,  uzun  sakallı  ve
                         favorileri üzerinde lüleleri olan kişilerdir. Evli kadınlar, daima başlarını kapatırlar.
                         Hasidiler,  Mesih  gelmeden  kurulduğu  için  İsrail  Devleti’ni  tanımazlar.  Bu
                         yüzden devlete vergi vermeyi ve askere gitmeyi reddederler (Ali Osman Kurt,
                         Fundamentalist Yahudiler, s. 304-305).


                         19. yüzyılın başlarında Alman Yahudileri arasında ortaya çıkmış bir harekettir.
                         Reformistler, Tevrat’ın vahiy mahsulü olduğunu kabul etmezler. Onlara göre
           Reformist     Tevrat’ın  hükümlerinin  pek  çoğu  artık  geçerliliğini  yitirmiştir.  Mesih,  kutsal
            Yahudilik    topraklara  dönüş  ve  mabedin  yeniden  inşası  düşünceleri  benimsenmez.
                         Ritüellerin dilinin İbranice olması zorunlu değildir. Yerel dillerde ayin yapılabilir
                         ve vaaz edilebilir. Sinagogta kadın erkek karışık yan yana ayine katılabilirler.


          Muhafazakâr  Reformistlerin Tevrat’ın beşer eliyle yazıldığı iddiasını kabul etmezler. Tevrat’ın
            Yahudilik    ilahî ilhamla yazdırılmış bir kitap olduğuna inanırlar.


                         Bu hareket, seçilmişlik düşüncesini, toplumlararası eşitlik ilkesine ve modern
            Yeniden      insan anlayışına ters düştüğü için reddeder. Yahudiliği bir din olarak değil Yahudi
          Yapılanmacı    toplumunun oluşturduğu ve sürekli gelişen bir medeniyet olarak tanımlarlar.
            Yahudilik    Tevrat’ı vahyedilmiş ilahî bir kitap olarak değil, Yahudi medeniyetinin bir parçası
                         görürler.
                         Siyonizm,  kökleri  19.  yüzyıla  dayanan,  Filistin’de  bir  Yahudi  devleti  kurma
                         amacıyla ortaya çıkan siyasi bir harekettir.
                         Siyonizm’in birçok çeşidi vardır. Dinî ve politik Siyonizm en çok bilinenleridir.
                         Dinî  Siyonizm:  Kurtarıcı  Mesih  beklentisine  dayanır.  Mesih  geldiğinde
                         yeryüzünde Tanrı krallığı kurulacak ve bütün insanlık tek bir ırka bağlanacaktır.
                         Bazı dinî Siyonist gruplar, Mesih önderliğinde kurulmadığı için modern İsrail
            Siyonizm     devletini tanımazlar.
                         Politik Siyonizm: Theodor Herzl’in başı çektiği bu hareket seküler karakterlidir
                         ve  dinî  hedefleri  yoktur.  Amaç,  günümüz  politik  milliyetçilik  anlayışı
                         çerçevesinde  Yahudi  kimliğinin  yeniden  oluşturmaktır.  Politik  Siyonistlerin
                         Filistin’de bir Yahudi devleti kurma çabaları II. Abdülhamit’in karşı koymasıyla
                         önce başarısız olur. Fakat İngiltere ve Amerika’nın desteğiyle David Ben-Gurion
                         14 Mayıs 1948’de İsrail Devleti’nin kurulduğunu resmen ilan eder.



                                                        60
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19