Page 12 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 12

DİNLER TARİHİ


             Yahudi inancına göre beklenen kurtarıcı Mesih, Hz. Davut’un soyundan gelecektir. Fakat
          onun dünyevî bir kral mı yoksa semavî bir şahsiyet mi olacağı hususunda görüş ayrılığı vardır. 9

             Mesih beklentisi Yahudiler baskı altında olduklarında daha fazla artmış ve birçok kişi böy-
          le zamanlarda mesihlik iddiasında bulunmuştur. Mesihlik iddiasından bulunanlardan birisi de,
          Sabatay Sevi (ö. 1676) isimli bir Osmanlı Yahudisidir. Yahudi tarihinin en etkili mesihçilik hare-
          ketini başlatan Sevi, ilk önce Yahudilerin beklediği Mesih’in kendisini olduğunu iddia etmiş,
          ardından bu iddiasından vazgeçerek Müslüman olmuştur. Sevi'nin İslam'ı kabulünden sonra
          hareket "Sabataycılık" adıyla gizli bir yapılanmaya dönüşmüştür. Bazı müritleri Sevi'nin Müs-
          lüman olmasını mesihlik görevinin gerçekleşmesi yolunda bir adım olarak görüp şeklen İslam'ı
          kabul etmiş, ancak Yahudi ayinlerini de gizlice sürdürmeye devam etmişlerdir. Bu yüzden Müs-
          lüman halk onlara kuşku ile bakmış ve onları "dönmeler" olarak isimlendirmiştir.

             Günümüzde mesih beklentisi, Ortodoks Yahudiliğin temel inançlarından biridir. Reformist
          Yahudilikte ise mesih öğretisi kabul edilmez. 10


             Ahit ve Seçilmişlik
                                                            Yahudi inancına göre Tanrı, İsrailoğullarıy-
                         TARTIŞALIM                     la bir ahit yapmış ve onları kendisi için özel bir

                                                        kavim olarak seçmiştir. Tanah’ta iki farklı ahit-
               "Dinsel   seçilmişlik"   ile   "etnik    ten bahsedilir. Birincisi, Tanrı’nın Hz. İbrahim,
            seçilmişlik"  düşüncesi  arasında  ne  fark   Hz. İshak ve Hz. Yakub’la yaptığı ahittir. Bu ahit
            vardır? Tartışınız.                         tek taraflıdır. Tanrı, Hz. İbrahim’in soyunu ço-
                                                        ğaltacağını ve onları kutsal topraklara mirasçı
                                                        yapacağını vadeder.  11

             İkincisi, Hz. Musa Dönemi'nde Tanrı ile
          tüm İsrail halkı arasında yapılan ahittir. Bu                      Tanrı, Hz.
          ahit,  çift  taraflıdır.  İsrailoğulları,  Hz.  Mu-               İbrahim’den
                                                                             baba evini
          sa’ya Sina Dağı’nda verilen emirlere uyma-                       bırakıp başka bir
                                                                           ülkeye gitmesini
          ları hâlinde, "kutsal kavim" olarak Tanrı’nın                       istedi.
          özel ilgisini kazanacaklardır. İtaatsizlik hâ-
          linde  ise  kutsal  topraklar  dâhil  Tanrı’nın   “Sizi kendi                        Tanrı, bunu
          yardımıyla elde ettikleri her şeylerini kay-      halkım                             yaparsa onu
          bedeceklerdir. 12                               yapacak ve        Hz. İbrahim ve   ödüllendireceğine
                                                                               Ahit
                                                           Tanrı’nız
                                                                                              söz verdi. Bu söz
                                                           olacağım.”                        ahit olarak anıldı.
             Hz.  Musa  Dönemi'ndeki  "dinsel  seçil-
          mişlik" (kutsal kavim) anlayışı, İkinci Mabed
          Dönemi'nden itibaren yerini "etnik seçilmiş-                    Bu söze göre, Hz.
                                                                           İbrahim ve soyu
          lik" (üstün ırk) düşüncesine bırakmıştır.                      Tanrı’ya itaat ettikleri
                                                                          sürece,Tanrı onun
                                                                         soyunu koruyacak ve
             Modern  dönemde  bazı  Yahudi  bilgin-                     Kenan ülkesini ebediyen
          ler seçilmişlik düşüncesini, toplumlar arası                     onlara verecekti
          eşitlik  ilkesine  aykırı  olduğu  gerekçesiyle                      (Kolektif, Dinler Kitabı, s. 170)
          reddederler.

          9  Kollektif, Dinler Kitabı, s. 178-179.
          10  Ömer Faruk Harman, “Yahudilik”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 43, s. 206.
          11  Tekvin, 17/6-8.
          12  Tesniye, 7/12-13; 26/18-19; 28/1-14.



                                                        58
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17