Page 9 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 9

DİNLER TARİHİ




             Yahudi  inancına  göre  Tanrı,  tüm  insanların
          yaratıcısı olmakla birlikte, özel olarak İsrail’in reh-
          beri, koruyucusu ve kurtarıcısıdır. Onlar Tanrı’yı,
          dolayısıyla  dini  sadece  İsrailoğullarına  ait  kabul
          ederler.  Bu yönüyle Yahve, sadece İsrailoğulları-
                 4
          nın tapınmakla yükümlü olduğu millî bir tanrı gö-
          rünümündedir.

             Yahudilik’te  Tanrı'nın  tek  oluşu  üzerinde  ıs-
          rarla durulmasına rağmen Yahudi kutsal kitabının
          bazı  bölümlerinde  Tanrı  beşerî  özelliklerle  (ant-
          ropomorfik) tasvir edilmektedir. Tanrı’ya beşerî
          organlar  nispet  edilmekte,  Tanrı'ya  insana  ben-
          zediğini düşündürecek bazı davranış ve duygular
          atfedilmektedir. Tanah’ta Tanrı için kullanılan be-
          şerî özelliklerden bazıları şöyledir: Tanrı'nın yüzü,        Tanrı Yehova'nın İbranice yazılışı
          ağzı, sesi, gözleri, ayakları; Tanrı’nın konuşması,
          görmesi, işitmesi, oturması, dinlenmesi, uyanma-
          sı, yürümesi, gülmesi, baba olması, oğlunun olması; Tanrı’nın sevinmesi, acı çekmesi, pişman
          olması, öfkelenmesi, intikam alması, kıskanması, yakılan kurbanların kokusundan hoşlanması,
          pişmanlıktan yorulması ve benzeri. 5




                                  Tanrı’nın İsimleri: Yehova ve Elohim


               Tevrat’ta  en  çok  geçen  ve  Tanrı’nın  en  kutsal  ismi  Yehova’dır.  Yahudiler  on  emirde  yer
            alan "Tanrı’nın ismini boş yere ağza almayacaksın" kuralı gereği, Yehova kelimesini telaffuz
            etmezler. Telaffuz edilemediği ve Tevrat dışında başka yere yazılamadığı için bu ismin nasıl
            okunduğu bilinmez. Genellikle "YHVH" şeklinde yazılır ve Yehova veya Yahve şeklinde okunur.





               Tanrı’nın Yehova ve Elohim olmak üzere iki özel ismi vardır.




               Yehova, Tanrı’nın rahmet yönünü, Elohim ise gazap yönünü ifade eder.



               Eski Ahit’in Türkçe tercümelerinde Yehova için Rab, Elohim için Allah (c.c.) kelimesi
            kullanılır (Ömer Faruk Harman, “Yahudilik”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 43, s. 204.).





          4  İsmail Çalışkan, Kur’an’da Din Kavramı, s. 10.
          5  Ömer Faruk Harman, “Teşbih", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 40, s. 562.




                                                        55
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14