Page 5 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 5

DİNLER TARİHİ





               •   Bu dönemin en önemli üç kralı vardır: Saul, Davut ve Süleyman.
               •   Peygamber Samuel, İsrailoğullarının talebi ve Tanrı’nın izniyle Saul’ü (Kur’an’da Tâlût)
                  kral seçmiştir (bk. I. Samuel, 8. Bölüm).
               •   İsrailoğullarının ilk kralı seçilen Saul, Filistîlerle savaşmış ve büyük başarılar kazanmıştır.
               •   Bir savaşta Saul, Golyat’la (Kur’an’da Câlût) savaşmaya cesaret edememiştir.
               •   Davut, Filistîli komutan Golyat’ı öldürünce şöhreti bir anda artmıştır.
               •  Kral Saul’ün ölümünden sonra Samuel peygamber Davut’u kral olarak kutsamıştır (bk. II.
                  Samuel, 5-6. Bölümler).
         Krallar Dönemi  (MÖ 1050- 900)  •   Kral Davut Kudüs’ü fethederek 12 İsrail kabilesini tek merkezde birleştirmiştir.
               •   İsrailoğulları altın çağlarını onun döneminde yaşamışlardır. Hz. Davut zamanında krallık
                  en geniş sınırlarına ulaşmıştır (bk. II. Samuel, 8, 10).
               •  Yahudilere göre Davut ve oğlu Süleyman peygamber değil, kraldır.
               •   Kral  Davut’un  ölümünden  sonra  yerine  oğlu  Süleyman  geçmiştir  (bk.  I.  Krallar,  1-3.
                  Bölümler).
               •   Kral Süleyman, komşu krallıklarla anlaşma yoluna giderek ve çok sayıda siyasi evlilikler
                  yaparak babasından devraldığı topraklarda barışı sağlamaya çalışmıştır.
               •   Kudüs’te  Mabed’i  (Bet-Hamikdaş)  inşa  ettirmiştir  (bk.  I.  Krallar,  5-6.  Bölümler).  Bu
                  mabed, Yahudi halkının dinî ve millî hayatının merkezi hâline gelmiştir. I. Mabed Dönemi
                  başlamıştır.
               •   İsrailoğulları bu dönemde üç şeye birden sahip olmuşlardır: Kral, devlet ve mabed.
                Kral Süleyman’ın ölümünden sonra kuzeydeki on kabile İsrail Krallığı adıyla bağımsızlığını
                ilan etmiştir. Yahuda ve Bünyamin kabileleri ise güneyde Kudüs merkezli Yahuda Krallığı’nı
                kurmuştur.
                Kuzeydeki İsrail kralları, dönemin peygamberlerinin bütün uyarılarına rağmen Tevrat öğretisinden
                sapmış ve politeist uygulamalara yönelmiştir (bk. I. Krallar, 18-19). İsrail Krallığı ilahî ceza olarak
                Asurlular tarafından işgal edilip yıkılmış ve kabileler sürgüne gönderilmiştir (MÖ 722).
            (MÖ 930-586) Krallığın İkiye Bölünmesi ve Sürgünler   Kuzey İsrail Krallığı (On Kabile)  Kral: Rehoboam
                                                            Güney Yahuda Krallığı (İki Kabile)
                Kral: Yeroboam
                                                            Başkent: Kudüs
                Başkent: Samiriye
                                                            İnanç: Monoteist
                İnanç: Politeist
                Tanrı İsmi: Elohim                          Tanrı İsmi: Yahve
                                                            Yıkılışı:  MÖ  587’de  Babil  Kralı  Buhtunnasr
                Yıkılışı:  Asur  Kralı  II.  Sargon  MÖ  722’de   tarafından yıkılmıştır. Yahudi krallığı tamamen
                bu  krallığa  son  vermiş  ve  halk  sürgün   sona ermiş, Süleyman Mabedi tahrip edilmiş ve
                edilmiştir. Sürgüne gidenler
                diğer  milletler  arasında  asimile  olmuş  ve   halkın büyük bir kısmı Babil’e sürgün edilmiştir
                                                            (Ali Osman Kurt, Erken Dönem Yahudi Tarihi, s.
                tekrar bölgeye geri dönememiştir.
                                                            33-40). Böylece I. mabed dönemi sona ermiştir.
                •  Yahudiler Babil’de yetmiş yıl sürgünde kalmışlardır. Babil sürgünü, Perslilerin bölgeye
         İkinci Mabed   Dönemi  (MÖ 538-MS 70)  •  Persler’in Bâbilliler’i yenilgiye uğratmasının ardından bölgenin yeni hâkimi olan Pers Kralı
                   hâkim olmasıyla sona ermiştir.

                   Koreş, sürgündeki İsrailoğulları’nın Yahuda’ya dönmelerine izin vermiştir (MÖ 538).
                •  Tevrat’ta, Yahudilere dönüş izni vermesi sebebiyle Koreş’e "Mesih" unvanı verilmiştir.







                                                        51
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10