Page 6 - Dinler Tarihi 3. Ünite
P. 6

DİNLER TARİHİ

               •  Sürgünden dönenler mabedi yeniden inşa etmiş, böylece Yahudi tarihinde İkinci Mabed Dönemi
                  başlamıştır.
               •  Bu döneme Koreş’in görevlendirdiği ve yetki verdiği Ezra’nın reformları damgasını vurmuştur.
                  Ezra dinî reformlar çerçevesinde; sürgün sırasında kaybolan ve unutulan Tevrat’ı yeniden kaleme
                  almış, Cumartesi (Şabat) uygulamasını yeniden tesis etmiş, kutsal toprak yerine kutsal soyu öne
                  çıkarmıştır. Bunun bir yansıması olarak yabancı kadınlarla evliliklere son vermiş ve Yahudi olmak
                  için Yahudi anneden doğma şartını getirmiştir (bk. Ezrâ, 4-10; Nehemya, 4-8 Bölümler). Yaptığı
                  reformlar sebebiyle Ezra, Yahudi geleneğinde ikinci Musa olarak yüceltilmiştir.
               •  Bu  dönemde  Yahudi  olmadıkları  iddia  edilen  Samirîler  Yahudi  toplumundan  dışlanmıştır  (Ali
                  Osman Kurt, Erken Dönem Yahudi Tarihi, s. 126-127).
         İkinci Mabed Dönemi  (MÖ 538-MS 70)  •   Bu tarihten sonra Yahudilere kohenler (hahamlar) liderlik etmeye başlamıştır.
               •  Bu dönemde "İsrailoğulları" ve "İsrailoğulları dini" yerine "Yahudi" ve "Yahudilik" kavramları öne çıkmıştır.
               •  İkinci mabedin yeniden inşasıyla başlayıp mabedin Romalılar tarafından MS 70 yılında yıkılmasına
                  kadar süren bu dönem Yahudiliğin sistemleşmeye başladığı dönemdir.


               •  Makedonya Kralı Büyük İskender’in Perslerin kontrolündeki toprakları ele geçirmesiyle (MÖ 332),
                  Yahuda bölgesinde Yunan hâkimiyeti ve etkisi başlamıştır.
               •  Büyük İskender’in ölümünden sonra, Yunan kültürü Yahudilere dayatılmaya başlamış, sünnet ve
                  Cumartesi (Şabat) kutlamaları yasaklanmış, mabede Zeus heykeli dikilmiş ve Yahudiler putlara
                  tapmaya mecbur bırakılmışlardır.
               •  Yunanca konuşan Mısır Yahudi cemaati için Tevrat, Yunancaya tercüme edilmiştir. Bu çeviriye "Septuagint"
                  (Yetmişler Çevirisi) denilmiştir (Dursun Ali Aykıt, Hıristiyanlığın Öncüsü Olarak İskenderiyeli Philo, s. 69).
               •  MÖ 63’de Romalılar bölgeyi ele geçirince Yahudiler Roma’ya karşı ayaklanmışlardır.
               •  MS 70’de Romalılar Yahudilerin başlattığı ayaklanmayı bastırmştır.
               •  Kudüs Romalı askerlerce tahrip edilmiş, mabed ikinci kez yıkılmış ve Yahudilerin büyük bir kısmı
                  sürgüne gönderilmiştir.
               •  İkinci Mabed Dönemi'nde Ferisilik, Sadukilik ve Essenilik adıyla bilinen üç büyük Yahudi grubu ortaya çıkmıştır.
               •  Romalılar’ın  Yahuda’yı  ele  geçirmesiyle  birlikte  (MÖ  63)  Yahuda  Krallığı  sona  ermiş,  Yahuda
                  doğrudan Roma yönetimine bağlanmıştır.
               •  Bu dönemde İsa Mesih hareketi ortaya çıkmıştır. Tebliğiyle taraftar toplayan İsa Mesih'in Yahudi
                  din  adamlarının  şikâyeti  üzerine  Roma  Valisi  Pilatus  tarafından  yalancı  mesihlikle  suçlanarak
                  çarmıha gerildiğine inanılmaktadır.
            (MS 70-MS 600) İkinci Mabed Dönemi Sonrası Yahudilik  •  Bu dönemde Yahudi sözlü literatürünü oluşturan Mişna ve Talmud derlenmiştir. Sözlü geleneğin
               •  Kudüs, Romalılar tarafından kuşatılmış, mabed yıkılmış ve Yahudiler Kudüs'ten çıkarılmıştır (MS 66-70).
                  derlenmesiyle Rabbanî Yahudilik ortaya çıkmıştır. Bu dönemde Yahudi dininin merkezine ikinci
                  mabed döneminde ağırlıklı yere sahip olan mabed, kurban ve kohen sınıfı yerine Tevrat, sinagog
                  ve din bilginleri (rabbiler) geçmiştir.
               •  Rabbanî  dönem  olarak  da  adlandırılan  bu  dönemde  küçük  bir  Yahudi  mezhebi  olarak  ortaya
                  çıkan Hıristiyanlık, hem Roma (Bizans) İmparatorluğu’nun resmî dini hem de Yahudiliğe rakip bir
                  din haline gelmiştir (Salime Leyla Gürkan, “Yahudilik: Giriş ve Tarih”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam
                  Ansiklopedisi, C 43, s. 191).
               •  Yahudiler,  MS  70’deki  sürgünden  sonra  1948’de  İsrail  Devleti  kuruluncaya  kadar  sürgünde
                  yaşamışlardır.

             1.2. Yahudiliğin İnanç Esasları
             Yahudiliğin İslam’daki gibi bağlayıcı bir amentüsü (inanç esasları) yoktur. Yahudilik inançtan
          ziyade pratiği öne çıkaran bir dindir. Tevrat’taki "On Emir"  pek çok Yahudi din bilgini tarafından
                                                                  2
          Yahudiliğin temelini oluşturan prensiplerin özeti              BİLGİ KUTUSU
          kabul edilmiştir. Fakat söz konusu emir ve yasak-
          lar birer iman esası olmaktan çok pratik hayata       Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa’dan (a.s) 34
          yönelik düzenlemelerdir.                           surede 136 defa bahsedilir.


          2  On emir Tevrat’ta iki ayrı yerde geçer. bk. Çıkış 20/2-17 ve Tesniye, 5/6-21.



                                                        52
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11