Page 6 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 6
DİNLER TARİHİ
Kurumsal bir yapı olarak din; inancı,
ibadeti, ayini, hukuku, sanatı, yorumu
ve geleneği içerir . Buna göre din, özünü
Allah (c.c)Yüce oluşturan unsurlar göz önüne alınarak
Varlık
şöyle tanımlanabilir:
1. “Din, insanların mutlu bir hayat
İnanç, ibadet, sürmesini amaçlayan Tanrı’nın veya din
Toplumsal ahlak ve
değerler bilinci muamelat kurucularının kutsal kitaplarda yer alan
Dinin özünü
oluşturan sözlerinden, insanların bu amacın ger-
unsurlar çekleşmesi için yaptıkları davranışlardan
ve oluşturdukları kurumlardan meydana
gelen bir sistemdir.” 10
Akıl ve irade Mutlak itaat 2. “Din, ferdî ve içtimai yanı bulunan,
duygusu
fikir tatbikat açısından sistemleşmiş olan,
inananlara bir yaşama tarzı sunan, onları
belli bir dünya görüşü etrafında toplayan
bir kurumdur.” 11
3. Dinin İnsan Hayatındaki Yeri ve Önemi
Din, insan hayatında çok önemli rol oynayan, tarihin bütün devirlerinde ve bütün toplumlar-
da daima var olan evrensel ve köklü bir olgudur.
Yaratılıştan kaynaklanan ve insanın tarihi kadar eski olan sorulara, en doğru cevabı yalnızca
din verebilir. İnsan, kendisini yaratan, kontrol eden ve hesaba çekecek olan aşkın bir varlığa inan-
dığı için diğer insanlara ve tabiata karşı davranışlarında kendini kontrol eder. Yalnızca kendi çıkar
ve menfaatlerini gözetmez.
Din, insanın doğuştan beraberinde getirdiği fıtri bir duygudur. İnsanın sığınma, güvenme ve
yakarma duygusunu ancak din karşılar. Din, içine düştüğü yalnızlık ve çaresizlik karşısında insana
ümit, teselli ve güven sağlayan bir sığınaktır.
YORUMLAYALIM Din, insanın yaptığı yanlışlıklar nedeniyle içine
düştüğü vicdan azabını hafifletecek ve kendisini
“Her doğan fıtrat üzere doğar; affettirecek bir güce olan ihtiyacını karşılar.
sonra anası ve babası onu ya Yahudi Din, vicdan duygusunu harekete geçirerek,
ya Hıristiyan ya da Mecusi yaparlar.”
insanı kötülükten alıkoymaya ve iyiliğe teşvik et-
(Buhârî, Cenâiz, 92) meye çalışır. Bir bakıma din duygusu, insan vicda-
Hadis-i şerifi “fıtrat ve sosyal” çevre nında bir kontrol aracıdır. Bu sayede insan sadece
etkileşimi açısından yorumlayınız. açık değil, gizli kötülüklerden de uzak durur, iyi ve
güzel işler yapmaya yönelir.
10 Baki Adam, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 43.
11 Mehmet Aydın, Din Felsefesi, s. 5.
18