Page 11 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 11
DİNLER TARİHİ
6. Dinleri Öğrenmenin İslam Açısından Önemi
Bazı insanlar, inandıkları dinin dışındaki DEĞERLENDİRELİM
dinleri batıl veya bozulmuş kabul edip onlar
hakkında bilgi edinmeyi gereksiz gördükleri
için dinleri tarafsız olarak incelemeyi amaç edi- “Sizden önce nice (milletler hakkında)
nen Dinler Tarihi’ne olumsuz bakarlar. Batı’da ilahî kanunlar gelip geçmiştir. Onun için
ilk Dinler Tarihi çalışmaları başladığı zaman Hı- yeryüzünde gezin dolaşın da (Allah’ın
ristiyanlığı savunan bir ilahiyat bilimi olmadığı ayetlerini) yalan sayanların akıbeti ne
olmuş, görün.”
için bazı Hıristiyan din adamları, Dinler Tarihi’ne
karşı çıkarak bu bilime şüpheyle baktılar. Çün- (Âl-i İmrân suresi, 137. ayet)
kü onlar, Hıristiyanlık dışındaki dinlerin varlığını Yukarıdaki ayeti diğer dinleri öğren-
kabul etmenin ve bunlara önem vermenin Hı- menin önemi açısından değerlendiriniz.
ristiyanlığa zarar vereceğini düşünmekteydi-
ler. Daha sonra, Kilise’nin teşvikiyle Hıristiyan
ilahiyatçılar Dinler Tarihi çalışmalarına ağırlık
vermeye başladılar. Bu tavır değişikliği, diğer dinleri gözden geçirerek Hıristiyanlığın mutlak
hakikatini ortaya koyma ve Hıristiyanlığı diğer din mensupları arasında yayma düşüncesine da-
yanmaktadır.
Müslümanların Dinler Tarihi çalışmalarına karşı tavır almasını ve endişe duymasını gerek-
tirecek bir durum söz konusu değildir. Kur’an-ı Kerim’de Allah (c.c.) katında tek geçerli dinin
İslam olduğu belirtilmekle birlikte diğer dinlerin bir olgu olarak varlığı kabul edilmiştir. Di-
16
ğer dinlere mensup insanların güzel davranışları övülürken kötü davranışları yerilmiştir. Müs-
lümanların daha önce kendilerine kitap verilenlerin düştüğü hatalara düşmemesi için onların
dinlerini ve tarihlerini tanıması gereklidir.
Kur’an-ı Kerim’de Ehl-i Kitap'ı, özellikle
de Yahudileri konu edinen ayetler büyük bir
YORUMLAYALIM yekün tutar. Medine Dönemi'nde inen ayet-
lerde Ehl-i Kitap'a, ağırlıklı olarak da Yahudi-
Hz. Ömer (r.a), “İslam’ın içinde büyüyüp de
Cahiliye Dönemi'ni bilmeyen bir kimse İslam’ı lere (Benî İsrail) gönderilmiş peygamberlere
merhale merhale bozabilir.” demiştir. ve kutsal kitaplara geniş yer verilir. Kur’an ve
hadislerde Ehl-i Kitap'ın yanıldığı, gizlediği, ih-
(Ebu'l Hasen en-Nedvi, Müslümanların tilafa düştüğü veya inkâr ettiği konular ortaya
Gerilemesiyle Dünya Neler Kaybetti, s. 162)
konularak onlar yanlıştan dönmeye davet edi-
Hz. Ömer’in (r.a) yukarıdaki sözünü lir. Bir yandan Ehl-i Kitap'ın yanlışları düzelti-
17
diğer dinleri öğrenmenin önemi açısından lirken diğer yandan onlar Allah’ın (c.c.) birliği
yorumlayınız. inancına dayalı ortak bir ilkede Müslümanlarla
birleşmeye çağrılır. Kur’an’ın Ehl-i Kitap'la
18
16 bk. Âl-i İmrân suresi, 19. ayet.
17 bk. Neml suresi, 76. ayet.
18 bk. Âl-i İmrân suresi, 64. ayet.
23