Page 11 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 11

DİNLER TARİHİ







               6. Dinleri Öğrenmenin İslam Açısından Önemi





             Bazı  insanlar,  inandıkları  dinin  dışındaki          DEĞERLENDİRELİM
          dinleri  batıl  veya  bozulmuş  kabul  edip  onlar
          hakkında  bilgi  edinmeyi  gereksiz  gördükleri
          için dinleri tarafsız olarak incelemeyi amaç edi-    “Sizden önce nice (milletler hakkında)
          nen Dinler Tarihi’ne olumsuz bakarlar. Batı’da    ilahî  kanunlar  gelip  geçmiştir.  Onun  için
          ilk Dinler Tarihi çalışmaları başladığı zaman Hı-  yeryüzünde  gezin  dolaşın  da  (Allah’ın
          ristiyanlığı savunan bir ilahiyat bilimi olmadığı   ayetlerini)  yalan  sayanların  akıbeti  ne
                                                            olmuş, görün.”
          için bazı Hıristiyan din adamları, Dinler Tarihi’ne
          karşı çıkarak bu bilime şüpheyle baktılar. Çün-                   (Âl-i İmrân suresi, 137. ayet)
          kü onlar, Hıristiyanlık dışındaki dinlerin varlığını   Yukarıdaki  ayeti  diğer  dinleri  öğren-
          kabul etmenin ve bunlara önem vermenin Hı-        menin önemi açısından değerlendiriniz.
          ristiyanlığa  zarar  vereceğini  düşünmekteydi-
          ler. Daha sonra, Kilise’nin teşvikiyle Hıristiyan
          ilahiyatçılar  Dinler  Tarihi  çalışmalarına  ağırlık
          vermeye başladılar. Bu tavır değişikliği, diğer dinleri gözden geçirerek Hıristiyanlığın mutlak
          hakikatini ortaya koyma ve Hıristiyanlığı diğer din mensupları arasında yayma düşüncesine da-
          yanmaktadır.

             Müslümanların Dinler Tarihi çalışmalarına karşı tavır almasını ve endişe duymasını gerek-
          tirecek bir durum söz konusu değildir. Kur’an-ı Kerim’de Allah (c.c.) katında tek geçerli dinin
          İslam olduğu  belirtilmekle birlikte diğer dinlerin bir olgu olarak varlığı kabul edilmiştir. Di-
                       16
          ğer dinlere mensup insanların güzel davranışları övülürken kötü davranışları yerilmiştir. Müs-
          lümanların daha önce kendilerine kitap verilenlerin düştüğü hatalara düşmemesi için onların
          dinlerini ve tarihlerini tanıması gereklidir.

                                                             Kur’an-ı  Kerim’de  Ehl-i  Kitap'ı,  özellikle
                                                         de Yahudileri konu edinen ayetler büyük bir
                     YORUMLAYALIM                        yekün  tutar.  Medine  Dönemi'nde  inen  ayet-

                                                         lerde Ehl-i Kitap'a, ağırlıklı olarak da Yahudi-
              Hz. Ömer (r.a), “İslam’ın içinde büyüyüp de
           Cahiliye Dönemi'ni bilmeyen bir kimse İslam’ı   lere  (Benî  İsrail)  gönderilmiş  peygamberlere
           merhale merhale bozabilir.” demiştir.         ve kutsal kitaplara geniş yer verilir. Kur’an ve
                                                         hadislerde Ehl-i Kitap'ın yanıldığı, gizlediği, ih-
              (Ebu'l  Hasen  en-Nedvi,  Müslümanların    tilafa düştüğü veya inkâr ettiği konular ortaya
           Gerilemesiyle Dünya Neler Kaybetti, s. 162)
                                                         konularak onlar yanlıştan dönmeye davet edi-
              Hz.  Ömer’in  (r.a)  yukarıdaki  sözünü    lir.  Bir yandan Ehl-i Kitap'ın yanlışları düzelti-
                                                            17
           diğer  dinleri  öğrenmenin  önemi  açısından   lirken diğer yandan onlar Allah’ın (c.c.) birliği
           yorumlayınız.                                 inancına dayalı ortak bir ilkede Müslümanlarla
                                                         birleşmeye  çağrılır.   Kur’an’ın  Ehl-i  Kitap'la
                                                                             18
          16  bk. Âl-i İmrân suresi, 19. ayet.
          17  bk. Neml suresi, 76. ayet.
          18  bk. Âl-i İmrân suresi, 64. ayet.



                                                        23
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16