Page 4 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 4
DİNLER TARİHİ
ARAŞTIRALIM
Günümüz Müslüman âlimleri ise din
“Allah katında din, İslam’dır.” tanımlarında giderek toplumsal yöne daha
(Âl-i İmrân suresi, 19. ayet) fazla ağırlık vermişlerdir. Önceleri Allah’ın
(c.c.) düzenlediği iman ve amelden oluşan
“Kim İslam’dan başka bir din seçerse, bu bir sistem olarak görülen din, çerçevesi ge-
ondan kabul edilmeyecektir.” nişletilerek hayatın bütün alanlarını kapsa-
(Âl-i İmrân suresi, 85. ayet) yacak şekilde tanımlanmıştır.
Ayetlerinin tefsirlerde nasıl yorumlandığını
araştırınız.
İslam Geleneğinde Din Tanımları
Cürcânî Tahanevî Muhammed İkbal Ömer Nasuhi Bilmen
Din, akıl Din, akıl Din, inanç olarak Din, Allah'ın bir
sahiplerini sahiplerini kendi içtenlikle kabul kanunudur ki Allah
Peygamberin iradeleriyle halde edildiği ve tam bunu peygam-
bildirdiği salaha, ahirette manasıyla berleri vasıtasıyla
şeyleri kabule felaha sevk eder. kavrandığı insanlara lütuf ve
çağıran ilahî bir takdirde, ihsan buyurmuş-
düzenlemedir. karakter ve tur. Bu kanun,
insanları hayra
kişiliği büsbütün götürür; insanlar,
değiştirebilecek bu ilahî kanun
güçte bir genel hükümlerine kendi
hakikatler tercihleriyle uyar-
sistemidir. larsa doğru yolu
bulmuş, hidayete
ulaşmış olurlar.
(bk. İsmail Çalışkan, Kur’an’da Din Kavramı, s. 34-39, 226;
Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, s. 17.)
HATIRLAYALIM Batılı Din Bilimcilerin Din Tanımları
Batı’daki din tanımlarında, genellikle Batı’da farklı disiplinlere mensup birçok bilim
dinin kamusal alandan el çektirilmesi adamı din tanımı yapmıştır. Her bilim adamı dini,
eğilimi gözlenirken İslam dünyasındaki
din tanımlarında toplumsal yöne daha kendi çalışma disiplinine göre tanımlamıştır. Bu ta-
fazla ağırlık verildiği görülmektedir. nımlar, büyük ölçüde dinin teolojik, ahlaki, felsefi,
Bunun sebebi Batı’da din, sevgi ve psikolojik ve sosyolojik olarak bir yönüne vurgu
inanca indirgenerek vicdanlarda yapar. Dini yalnızca bir yönüyle ele alan bu tanım-
yaşanan; İslam dünyasında ise hayatın lar, dinin gerçek yapısını ortaya koymakta yeter-
bütününü içine alan bir olgu olarak sizdir.
görülmesindendir.
16