Page 5 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 5
DİNLER TARİHİ
Din bilimcilerinin yaptığı din tanımlarında; kutsal kavramı, inanç, zihni meleke, mutlak itaat
duygusu, arzu, toplumsal değerler bilinci, yüce varlık ve tanrı fikri gibi hususlar ön plana çıkar.
Batı’da Çeşitli Disiplinlere Göre Yapılan Din Tanımları
• Din, Tanrı’ya imandır.
Teolojik Tanımlar
• Din, manevi varlıklara imandır.
• Din, iyi bir hayata götüren vesiledir.
Ahlaki Tanımlar
• Din, duyguyla karışık ahlaktır.
• Din, sonsuz bir ilgidir.
Felsefi Tanımlar
• Din, beşeri bir yansıtmadır.
Psikolojik Tanımlar • Din, derin manevi tecrübenin bir türüdür.
Sosyolojik Tanımlar • Din, değerlerin muhafazasıdır.
Batılı Din Bilimcilerinin Yaptığı Din Tanımları
• Din; insanın sonsuzu kavramasını sağlayan,
Max Müller (Maks Müller) akıl ve mantığa tabi olmayan zihnî bir
meleke veya yetenektir.
Rudolf Otto (Rudolf Otto) • Din; insanın kutsal saydığı şeylerle olan
ilişkisidir.
• Din; dua, kurban ve inançla kendini
Feurbach (Foyerbah)
gösteren bir arzudur.
• Din; hayatın anlamını veren, öte dünya
Mircea Eliade (Mirsa Eliyade) arayışını sağlayan ve model ortaya koyan bir
tecrübedir.
2. Kurumsal Bir Yapı Olarak Din
Dinin, tarihsel bir olgu olarak değişme- YORUMLAYALIM
yen yanlarının yanında zamana ve mekâna
(içtihada) göre değişkenlik gösteren yan- رَطف يتَّلا للا ةرْطف ًۜافينح ِ نيدلل كهجو مقَاف
۪ ِ
ِ
ِ
۪
۪ ِ
ları da vardır. Bu nedenle din, dinamik bir َ َ ّٰ َ َ َ ّ َ َ ْ َ ْ َ
ِ
۪
۪
ِ ِ
yapıya da sahiptir ve sürekli gelişme gös- نيدلا كلٰذ ۜللا ِ قْلخل ليدبت َ ل ۜاهيَلع سانلا
َ
ّٰ
َ
َ
ّ
َ
َ َ
َّ
terir. Din, peygamber veya din kurucunun ُ ِ ْ ْ ِ َ
َ
َ
َ ْ
vefatından sonra kurumsallaşma sürecine ۗنومَلعي َ ل سانلا رثكَا نكٰلو ۗمِيقْلا
َّ
َّ
ُ ْ َ
َ ُ ّ
َ
girer. Çünkü dinin varlığını sürdürebilmesi, “Hakka yönelen bir kimse olarak yüzünü
mesajını başka topluluklara ulaştırabilme- dine çevir. Allah'ın insanları üzerinde yarattığı
si ve inananlarını cemaat olarak bir arada fıtrata sımsıkı tutun. Allah'ın yaratmasında
tutabilmesi kurumsallaşmasına bağlıdır. hiçbir değiştirme yoktur. İşte bu dosdoğru
İnanç ve ritüel şekillerinin belirlenmesi, dindir. Fakat insanların çoğu bilmezler."
kutsal metinlerin derlenmesi veya stan- (Rûm suresi, 30. ayet)
dart hâle getirilmesi dinin kurumsal bir
yapıya dönüşmesinde önemli bir yere sa- Bu ayetten hareketle insan doğası (fıtrat) ile
hiptir. din arasında kurulan ilişkiyi yorumlayınız.
17