Page 5 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 5

DİNLER TARİHİ




             Din bilimcilerinin yaptığı din tanımlarında; kutsal kavramı, inanç, zihni meleke, mutlak itaat
          duygusu, arzu, toplumsal değerler bilinci, yüce varlık ve tanrı fikri gibi hususlar ön plana çıkar.

                          Batı’da Çeşitli Disiplinlere Göre Yapılan Din Tanımları
                                                •   Din, Tanrı’ya imandır.
               Teolojik Tanımlar
                                                •   Din, manevi varlıklara imandır.
                                                •   Din, iyi bir hayata götüren vesiledir.
               Ahlaki Tanımlar
                                                •   Din, duyguyla karışık ahlaktır.
                                                •   Din, sonsuz bir ilgidir.
               Felsefi Tanımlar
                                                •   Din, beşeri bir yansıtmadır.
               Psikolojik Tanımlar              •   Din, derin manevi tecrübenin bir türüdür.
               Sosyolojik Tanımlar              •   Din, değerlerin muhafazasıdır.
                              Batılı Din Bilimcilerinin Yaptığı Din Tanımları

                                                •   Din; insanın sonsuzu kavramasını sağlayan,
               Max Müller (Maks Müller)            akıl ve mantığa tabi olmayan zihnî bir
                                                   meleke veya yetenektir.
               Rudolf Otto (Rudolf Otto)        •   Din; insanın kutsal saydığı şeylerle olan
                                                   ilişkisidir.
                                                •   Din; dua, kurban ve inançla kendini
               Feurbach (Foyerbah)
                                                   gösteren bir arzudur.
                                                •   Din; hayatın anlamını veren, öte dünya
               Mircea Eliade (Mirsa Eliyade)                                                  arayışını sağlayan ve model ortaya koyan bir
                                                   tecrübedir.


                          2. Kurumsal Bir Yapı Olarak Din




             Dinin, tarihsel bir olgu olarak değişme-               YORUMLAYALIM
          yen yanlarının yanında zamana ve mekâna
          (içtihada) göre değişkenlik gösteren yan-       رَطف يتَّلا للا ةرْطف ًۜافينح  ِ نيدلل كهجو مقَاف
                                                                 ۪ ِ
                                                                                                  ِ
                                                                           ِ
                                                                               ۪
                                                                                     ۪ ِ
          ları da vardır. Bu nedenle din, dinamik bir      َ  َ     ّٰ َ  َ     َ    ّ   َ  َ ْ َ ْ  َ
                                                                              ِ
                                                                                   ۪
                                                               ۪
                                                                    ِ ِ
          yapıya da sahiptir ve sürekli gelişme gös-       نيدلا كلٰذ ۜللا  ِ قْلخل ليدبت  َ ل ۜاهيَلع سانلا
                                                                                 َ
                                                                       ّٰ
                                                                  َ
                                                                             َ
                                                              ّ
                                                                                     َ
                                                                                          َ َ
                                                                                                  َّ
          terir. Din, peygamber veya din kurucunun          ُ                   ِ   ْ      ْ ِ  َ
                                                                    َ
                                                                                                  َ
                                                                                      َ ْ
          vefatından sonra kurumsallaşma sürecine                   ۗنومَلعي  َ ل سانلا رثكَا نكٰلو ۗمِيقْلا
                                                                                  َّ
                                                                                          َّ
                                                                       ُ ْ َ
                                                                                              َ ُ ّ
                                                                                     َ
          girer. Çünkü dinin varlığını sürdürebilmesi,    “Hakka  yönelen  bir  kimse  olarak  yüzünü
          mesajını başka topluluklara ulaştırabilme-   dine çevir. Allah'ın insanları üzerinde yarattığı
          si ve inananlarını cemaat olarak bir arada   fıtrata  sımsıkı  tutun.  Allah'ın  yaratmasında
          tutabilmesi  kurumsallaşmasına  bağlıdır.    hiçbir  değiştirme  yoktur.  İşte  bu  dosdoğru
          İnanç  ve  ritüel  şekillerinin  belirlenmesi,   dindir. Fakat insanların çoğu bilmezler."
          kutsal  metinlerin  derlenmesi  veya  stan-                           (Rûm suresi, 30. ayet)
          dart  hâle  getirilmesi  dinin  kurumsal  bir
          yapıya dönüşmesinde önemli bir yere sa-         Bu ayetten hareketle insan doğası (fıtrat) ile
          hiptir.                                      din arasında kurulan ilişkiyi yorumlayınız.
                                                        17
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10