Page 2 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 2

DİNLER TARİHİ




                                            1. Dinin Tanımı


                                                         Dinin şimdiye kadar birçok tanımı yapılmıştır.
                      BİLGİ KUTUSU                   Bu tanımlar, dine bakış açısına göre farklılık gös-
               Din,  Kur’an-ı  Kerim’de  anlam  alanı   termektedir. Din tanımındaki çeşitlilik, hem dinin
            en  geniş  kavramdır.  Kur’an’da  “millet,   kendi  yapısından  hem  de  tanım  yapanların  dine
            ümmet,  şeriat,  fıtrat,  hanîf  ve  İslam”    yaklaşım  farklılığından  kaynaklanmaktadır.  Bir
            kelimeleri  de  doğrudan  dinin  anlam   dine  bağlı  olanlar,  dini  kendi  inançları  açısından
            alanına giren kelimelerdir.
                                                     tanımlamışlardır. Dine inceleme konusu olarak ba-
               (İsmail  Çalışkan,  Kur’an’da  Din    kanlar ise elde ettikleri verilere göre dinin bir tanı-
            Kavramı, s. 85-90)                       mını yapmışlardır.
                                                                       1
             Din tanımlarının ortak noktası, zihnen varlığı kabul edilen üstün güce veya güçlere karşı du-
          yulan kalbî bağlılık ve teslimiyet duygusu ile bu kabulün gerektirdiği davranışların (ibadetler)
          ifasıdır. 2


             Kur’an-ı Kerim’de Din Kavramı


             Arapçada din kelimesi, yaratıcının emir ve hâkimi-
          yeti, kulun itaat ve teslimiyetine dayalı karşılıklı ilişkiyi
          ifade etmektedir. Kur’an-ı Kerim’de din kelimesi, dok-
          san beş yerde çeşitli anlamlarda kullanılmaktadır.

             Kur’an’da  “Allah  katında  (hak)  din,  İslam’dır.”
                                                              3
          denilerek, Allah’ın (c.c.) inanan insanlara öngördüğü
          dinin İslam olduğuna işaret edilir. Bir başka yerde ise
          “Kim İslam’dan başka bir din seçerse, bu ondan kabul               Kur'an-ı Kerim
          edilmeyecektir.”  denilerek İslam’ın dışındaki dinle-
                          4
          rin varlığından da bahsedilir.  Böylece Kur’an’da din        BİLİYOR MUSUNUZ?
                                      5
          kavramıyla özel anlamda İslam, genel anlamda ise
          bütün dinler kastedilir. Buna göre Kur’an’da din iki      Kur’an-ı  Kerim’de  din  kelimesinin
          çeşittir. Biri mutlak din (objektif), diğeri ise değişken   çoğulu   olan   edyan/el-edyan    hiç
                                                                 geçmemektedir.
          (sübjektif) dindir.
                                                        Mutlak din, Kur’an’ın Allah’a (c.c.) izafe ettiği,
                     BİLGİ KUTUSU                   bütün peygamberlerin getirdiği, esas ve ilkeleri bel-
                                                    li olup zaman ve mekâna göre özünde değişiklik ol-
              Kur’an-ı Kerim’de mutlak dini (İslam’ı)   mayan dindir. Mutlak dini anlatan ed-dîn kavramı,
            anlatan  ed-dîn   kavramı,  ed-dînu’l-  Allah’ın (c.c.) tarih boyu gönderdiği din olan İslam’ı
            kayyım,  dînu’l-kayyıme,  ed-dînu’l-hâlis,
            dînu’l-hakk ve dînullah  gibi kavramlarla   ifade eder. Başka bir ifadeyle Kur’an’da “İnsanlığın
            da ifade edilir.                        evrensel ve daimi dini” olarak İslam anlatılır. Değiş-
                                                    ken din ise insanların algılayışına ve belirlemesine

          1  Baki Adam, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 41.
          2  Ömer Faruk Harman, “İslam: Vahiy Geleneği İçinde İslam”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 23, s. 3.
          3  Âl-i İmrân suresi, 19. ayet.
          4  Âl-i İmrân suresi, 85. ayet.
          5  Şinasi Gündüz, “Giriş”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 19.



                                                        14
   1   2   3   4   5   6   7