Page 3 - Dinler Tarihi 1. Ünite
P. 3
DİNLER TARİHİ
göre yaşama geçirilmiş ve kişi ve toplumlara göre değişkenlik gösteren dindir. Bu dinler, ister
Allah’tan (c.c.) gelip insanların anlayışlarına göre dönüştürülmüş olsun, isterse bizzat insanın
kendisi tarafından düzenlenmiş olsun aynı kategoride değerlendirilir.
6
Kur’an-ı Kerim’de Din Kelimesinin Çeşitli Anlamları
• “Firavun dedi ki: ‘Bırakın Musa’yı öldüreyim de, Rabbine yalvarsın bakalım.
Örf ve âdet Çünkü ben onun sizin dininizi (hayat tarzınızı) değiştireceğinden yahut
yeryüzünde fesat çıkaracağından korkuyorum.” (Mü’min suresi, 26. ayet.)
Hesap ve ceza günü • “Allah hesap gününün (ahiretin) malikidir.” (Fatiha suresi, 4. ayet.)
• “…(Yusuf) Kralın dinine göre kardeşini yanında alıkoyamazdı. Meğerki
Kanun ve kurallar
Allah dilemiş olsun.” (Yûsuf suresi, 76. ayet.)
• Göklerdeki ve yerdeki herkes ister istemez ona boyun eğmişken ve
ona döndürülüp götürülecekken onlar Allah'ın dininden başkasını mı
Kulluk, itaat arıyorlar? (Âl-i İmrân suresi, 83. ayet.)
• “(Ey Muhammed!) Şüphesiz biz o Kitab'ı sana hak olarak indirdik. Öyle
ise sen de dini Allah'a has kılarak O'na kulluk et. (Zümer suresi, 2. ayet.)
• "Sizin dininiz size, benim dinim de banadır." (Kâfirûn suresi, 6. ayet.)
• “Rabbi ona "Teslim ol" dediğinde "Âlemlerin Rabbine teslim oldum"
İnanç ve ibadet demişti. İbrahim bunu kendi oğullarına da vasiyet etti, Yakub da
öyle: "Oğullarım! Allah sizin için bu dini (İslâm'ı) seçti. Siz de ancak
müslümanlar olarak ölün" dedi (Bakara suresi, 131-132. ayetler.).
Sorumluluk • “Allah, sizin için dinde zorluk yaratmadı…” (Hac suresi, 78. ayet.)
Kur’an-ı Kerim’de İslam dışındaki dinler, hatta Mekkeli müşriklerin inançları bile din ola-
8
7
rak adlandırılır. Fakat dinsizlik gibi bir kavramdan veya anlayıştan Kur’an’da hiç söz edilmez.
Buradan yeryüzünde dinsiz bir toplumun bulunmadığı veya dinsiz olmanın insanın doğasına
aykırı olduğu sonucu çıkarılabilir.
BİLİYOR MUSUNUZ?
Kur’an-ı Kerim’de dinler değil, din mensupları ve onların İslam’a (ed-Dîn) göre konumları
anlatılır. Yani Kur’an’da Yahudilik, Hıristiyanlık, Sabiîlik ve Mecusilik kavramları “din” olarak yer
almaz; Ehl-i Kitap, İsrailoğulları, Yahudi, Nasara (Hıristiyan), Mecusi ve Sabiiler kavramları dinî
grup ve toplulukları ifade etmek üzere kullanılır.
İslam Âlimlerinin Din Tanımları BİLGİ KUTUSU
İlk dönem Müslüman âlimler dinin tarifini,
Müslüman âlimlerin dinî tanımlarken üç
Kur’an-ı Kerim ve İslam inançlarını göz önün- hususu göz önünde bulundurdukları görülür:
de bulundurarak yapmışlardır. Buna göre din, 1. Dinin kaynağı Allah’tır (c.c.),
ilahî kaynaklı, aklı ve özgür iradeyi esas alan 2. Din, vahiy kaynaklıdır,
ve insanları hayır olana yönelten bir ilahî sis- 3. Dinin dünya ve ahirete ilişkin yönü
tem olarak tanımlanmıştır. 9 vardır.
6 İsmail Çalışkan, Kur’an’da Din Kavramı, s. 69, 74-75.
7 bk. Fetih suresi, 28. ayet.
8 bk. Kâfirûn suresi, 6. ayet.
9 Abdurrahman Küçük, Günay Tümer vd., Dinler Tarihi, s. 4.
15