Page 15 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 15

1. Ünite                                  İSLAM VE BİLİM




               İlk dönemlerde müstakil binalar yeri-              BİLİYOR MUSUNUZ?
          ne camilerin eklentisi şeklinde tesis edilen
          mekteplerin,  eğitim  tarihi  açısından  erken   Osmanlılarda  geleneksel  olarak  dört  yıl  dört
          sayılacak  bir  dönemde  çok  ileri  birtakım   ay dört gün veya beş yıl beş ay beş gün gibi
          metotlar  geliştirdiği  görülmektedir.  Çocuk-  kalıplaşmış  rakamlarla  belirlenen  öğrenim
          lar mektepte okuma yazma öğrendikten ve     hayatı  vardı.  Eğitime  başlama  yaşına  ulaşmış
          Kur’an’ı hatmettikten sonra daha ileri seviye   çocukların  mektebe  gitmeleri  dolayısıyla
          derslerine mescitlerde devam ederlerdi. Bu   düzenlenen  törenlere  “âmin  alayı,  bed’i

          eğitim kurumlarında öğrencilere zekâ ve ka-  besmele  cemiyeti,  mektep  cemiyeti,  dua
          biliyetlerine göre ders verilir, öğrencileri he-  cemiyeti”  gibi  adlar  verilmiş,  bu  törenler
          nüz tahsil hayatının başında iken bıkkınlığa   sırasında okunan ilahiler güfte mecmualarında
          ve ümitsizliğe düşürmemeye gayret göste-    “mektep ilahisi” ismiyle kaydedilmiştir. Tören
          rilirdi. Başarılı olan öğrencilere caddelerde   sonunda  belli bir eda veya makamla okunan
          geçiş yaptırılır ve çeşitli hediyelerle öğrenci-  duaya da “mektep gülbangı” denilir.
          ler ödüllendirilirdi. 31
                                                            (Mustafa Uzun, Mektep İlahisi ve Gülbangı, TDV İslam
            Medrese                                                            Ansiklopedisi, C 29, s. 10.)

               Medreseler geçmişte yükseköğretim faaliyetlerinin yapıldığı yerlerdir.  Bugünkü anlamda
          fakültelere karşılık gelen eğitim kurumlarıdır. İslam’ın ilk asırlarında eğitim öğretim faaliyetleri
          daha  çok  âlimlerin  denetiminde  mescit  ve  camilerde  yürütülürdü.  Hicri  3.  asır  ile  5.  asır
          arasında başta Horasan ve Maveraünnehir olmak üzere İslam dünyasının ilim merkezlerinde
          medreseler kurulmaya başlandı. Ancak bugünkü anlamda sistematik yapılar olan medreseler
          Selçuklular zamanında kurulmuştur. İslam dünyasında sistematik medreselerin kurucusu olarak
          Nizamülmülk  kabul edilmiştir. 32
































                                       12.1.13. Semerkant Medreseleri



          31 Nebi Bozkurt, “Mektep”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 29, s. 5-6.
          32 Corci Zeydan, İslam Uygarlıkları Tarihi, C 2, s. 180.
                                                      24
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20