Page 16 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 16

İSLAM VE BİLİM                                       1. Ünite




                  Türklerin İslamiyet’i kabul ettikten sonra İslam bilim tarihine katkıları büyük olmuştur.
            Büyük  Selçuklu  hükümdarı  Alparslan’ın  emriyle  veziri  Nizâmülmülk  tarafından  1067  yılında
            Bağdat’ta kurulan medrese, İslam dünyasındaki ilk büyük medresedir. Nizamiye Medresesinde
            İslamî ilimlerle birlikte edebiyat, matematik, felsefe gibi dersler de okutulmuş ve ileri düzeyde
            sistematik olarak yükseköğretim faaliyetleri yapılmıştır. Zamanla İslam coğrafyasında Nizamiye
            Medreselerini örnek alan birçok medrese açılmış olup medreselerin önemi gittikçe artmıştır.
            Basra, Belh, Nişabur, İsfahan, Herat ve Musul medreselerinin yanında Konya’da Karatay Med-
            resesi, Sırçalı Medrese ve Sivas’ta Gök Medrese, Çifte Minareli Medrese açılan medreselerden
            sadece birkaçıdır. Medreselerin bulunduğu diğer şehirler Kurtuba, Bağdat, Horasan, Mavera-
            ünnehir, Semerkant, Buhara, Mısır, Konya, Kayseri, Erzurum, Edirne, Elâzığ’dır.  Bu dönemde
                                                                                        33
            eğitim öğretim faaliyetleri o kadar ileri düzeye erişmiştir ki Endülüs Emevi Devleti’nde açılan
            Kurtuba Medresesi gibi birçok medresede Müslüman talebelerin yanında gayrimüslim öğren-
            ciler de eğitim görmüştür. 34
                  Medreseler  Osmanlı  Devleti  Dönemi'nde  gelişerek  varlıklarını  sürdürmüştür.  Fatih
            Sultan Mehmet ve Kanuni Sultan Süleyman Dönemlerinde İstanbul’da açılan Sahn-ı Seman
            ve Süleymaniye medreseleri bunların en önemlileridir. Bu medreslerde dinî ilimlerin yanı sıra
            sosyal bilimler ile fen bilimleri alanında ileri seviyede eğitimler verilmiştir.

                  Hicri 6. yüzyılda İslam memleketlerini dolaşan ünlü Endülüs ediplerinden İbn Cübeyr se-
            yahatnamesinde Şam'da yirmi, Bağdat'ta otuz adet medrese gördüğünü kaydetmiştir. Endü-
            lüs'te ise başta Kurtuba (Cordoba), İşbiliye (Sevilla), Tuleytula (Toledo), Gırnata (Granada), Ma-
            laka (Malaga) olmak üzere birçok şehirde medreselerin açıldığını, sadece Gırnata'da bulunan
            medreselerin on yedisi büyük, yüz yirmisi küçük olmak üzere toplam yüz otuz yediye ulaştığını
            bildirmektedir. 35






















                                    12.1.14. Sahn-ı Seman Medreseleri/İstanbul


               Daru’l-kurra

                  Daru’l-kurra;  Kur’an  öğretilen  ve  hafız  yetiştirilen  mekteplerin,  kıraat  eğitimi  yapılan
            medrese veya bölümlerin genel adıdır. Bir başka ifadeyle daru’l-kurra, Kur’an-ı Kerim okuma
            ilmini uzmanlık derecesinde öğreten okullara verilen isimdir. 36

            33 MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 228.
            34 Nebi Bozkurt, “Medrese”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 28, s. 323-327.
            35 Corci Zeydan, İslam Uygarlıkları Tarihi, C 2, s. 182.
            36 MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 75.
                                                        25
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21