Page 8 - İslam Tarihi 2. Ünite
P. 8

İnsanlar arasında Halife’nin siyasi, sosyal
                                                            ve dinî alanlardaki uygulamalarını benimse-
                                  TEFEKKÜR                  yenler olduğu gibi yürüttüğü siyaseti tenkit
                                                            eden  bir  zümre  de  olmuştur.  Hz.  Osman’ın
                                                            halifeliğinin son yıllarında artan sorunlar ve
                                                            ekonomik sıkıntılar özellikle askerî üs sayıla-
              Hz. Osman zamanında Hz. Ömer’in başlatmış     bilecek  Kûfe,  Basra,  Mısır  gibi  merkezlerde
              olduğu fetih harekâtı devam etmiştir. Daha    tepkilerin büyümesine yol açmıştır. Tepki do-
              önce  fethedilmiş  bulunan  İran,  Azerbaycan,   ğuran  uygulamaların  başında  Hz.  Osman’ın
              Suriye ve Mısır gibi bölgelerin güvenliklerinin   kendi kabilesi Ümeyyeoğullarını göreve ge-
              sağlanmasının ardından daha da ileri gidile-  tirmesi ve bürokratlarının bazı icraatları ge-
              rek Hint topraklarına, Kuzey Afrika’nın zaptıyla   liyordu.  Halife,  müfettişler  görevlendirerek
              beraber ise Akdeniz’in en uç noktalarına kadar   eyaletlerdeki  durumu  yakından  öğrenmeye
              ulaşılmıştır.                                 çalışmışsa  da  aldığı  tedbirler  yeterli  olma-
                                                            mıştır.  Başlayan  iç  karışıklıklar  sonucunda
                        (Âdem Apak, Ana Hatlarıyla İslâm Tarihi,     harekete  geçen  isyancı  gruplar  Medine’de
                                           C 2, s. 195.)    toplanmışlardır.  Evini  uzun  süre  muhasara
              Metinden hareketle Hz. Osman Dönemi           altında tuttuktan sonra boyun eğmeyen Hz.
              fetihlerinin İslam tarihi açısından önemini   Osman’ı şehit etmişlerdir. 19
              yorumlayınız.                                    5. Hz. Ali Dönemi
                                                               Hz.  Osman’ın  Mısır,  Basra  ve  Kûfe’den
                                                            gelen  isyancılar  tarafından  hicri  35  yılında
                                                            öldürülmesiyle başlayan sancılı süreçte ken-
                                                            disine halifelik teklif edilen Hz. Ali, bu görevi
                                                            başlangıçta  kabul  etmemiştir.  Gerek  Me-
                                                            dinelilerin  talebi  gerekse  şehre  hâkim  olan
          asilerin baskılarıyla daha sonra halifeliği üstlenmeye razı olan Hz. Ali, ilk iş olarak halktan biat alma
          yoluna gitmiştir. Ancak hem ensarın hem de muhacirlerin ileri gelenlerinden bazıları kendisine biat
          etmemiştir. Emevi ailesine mensup olanlar da şehri terk ederek Mekke’ye gitmişlerdir.  Müslüman-
                                                                                        20
          ların tamamının desteğini alamamış olması Hz. Ali’nin çözmesi gereken ilk siyasi problem olmuştur.
             Hz. Ali’nin yönetimde meşruiyet sorunu yaşamasına sebep olan biat problemi daha büyük bir
          tehlikenin ortaya çıkmasıyla değişik bir veçhe kazanmıştır. Nitekim Hz. Aişe, Talha b. Ubeydullah ve
          Zübeyr b. Avvam gibi sahabenin önde gelenlerinin oluşturduğu Cemel ashabı ile Muaviye’nin bayrağı
          altında toplanan Şamlılar halifeye biat etmeyi Hz. Osman’ın katillerinin cezalandırılması şartına bağ-
          layarak Hz. Ali’yi tanımadılar. İki farklı bölgede birbirinden bağımsız oluşturulan grupların seslendir-
          diği bu talep hukuki olmaktan ziyade siyasi amaçlarla dile getirilmişti. Medine’de hâkim bir konumda
          bulunan Hz. Osman’ın katillerinin kısa vadede tespit edilip cezalandırılması pek de mümkün değildi.
          Bu sebeple Hz. Ali’nin siyasi otoritesini sağlamak adına önce bu iki siyasi hareketi itaat altına alması
          gerekiyordu.
                      21
             Hz. Osman’ın katillerinin cezalandırılması talebiyle ortaya çıkan grupların ilki Hz. Aişe etrafında
          toplandı. Hz. Aişe, hac yapmak gayesiyle daha Hz. Osman muhasara altındayken şehirden ayrılarak
          Mekke’ye gitmişti. Medine’ye dönüş yolunda Halife’nin şehit edildiğini, yerine Hz. Ali’nin seçildi-
          ğini haber alınca hemen geriye döndü. Halka yaptığı konuşmasında Hz. Osman’ın mazlum olarak
          öldürüldüğünü ifade eden Hz. Aişe, Halife’nin kanını talep edeceğini ilan etti. Onun bu çağrısına Eme-
          vi mensupları ile Hz. Osman’ın Basra ve Yemen valileri destek verdiler. Baskı altında biat ettiklerini
          söyleyen Talha b. Ubeydullah ile Zübeyr b. Avvam da Mekke’ye gelerek Hz. Aişe’nin safında yer al-
          dılar. Şehirde toplanan Halife muhalifleri yaptıkları müzakereler neticesinde Basra’ya gitmeye karar
          verdiler. Diğer taraftan Hz. Ali, Şam’da kendisine isyan eden Muaviye’yi itaat altına almanın planların
          yapıyordu. Ancak Basra Valisi’ni şehirden uzaklaştıran Hz. Aişe ve taraftarlarını etkisiz hâle getirmek
          için öncelikle onlar üzerine askerî bir harekât düşünmeye başladı. 22

          19  bk. Halife b. Hayyât, Tarih, s. 168-177.
          20  bk. Taberî, Tarih, C 4, s. 427-435.
          21  Âdem Apak, Ana Hatlarıyla İslâm Tarihi, C 2, s. 248-249.
          22  bk. Taberî, Tarih, C 4, s. 441-487.



                40
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13