Page 7 - İslam Tarihi 2. Ünite
P. 7

2. Ünite
                                                                                        2. Ünite
               4. Hz. Osman Dönemi
               Osman b. Affan, şûranın aldığı karar ve halkın kendisine biat etmesiyle 644 yılında halife seçilmiş-
            tir.  Hz. Osman’ın on iki yıl süren hilafeti; 644-649 yılları arası sükûnet devri, 650-656 yılları onun
               12
            öldürülmesiyle sonuçlanan ve İslam tarihinin ilk büyük fitnesinin yaşandığı karışıklık dönemi olarak iki
            kısımda ele alınmıştır. 13
               Halifeliğinin ilk yarısında hem doğuya hem batıya yapılan seferlerde zaferler kazanılmış, İslam Devle-
            ti’nin sınırları en geniş noktasına ulaşmıştır. Harezm fethedilmiş, kuzeyde sınırlar Kafkasya’ya dayanmıştır.
            İran’ın fethi tamamlanmış, İskenderiye’nin alınmasıyla da Kuzey Afrika Müslümanların egemenliği altına
            girmiştir. Anadolu’da Antakya ve Tarsus alınırken Ermenistan, Kafkasya, Dağıstan, Gürcistan ve Azerbey-
            can’ın fethi de tamamlanmıştır. Kuzey Afrika gibi stratejik bir bölgenin fethedilmesinden sonra görevlen-
            dirilen komutanlar ile Endülüs’ün fethi için ilk adımlar yine Hz. Osman zamanında atılmıştır. Bu dönemde
            ayrıca ilk deniz filosu kurulmuş ve Kıbrıs fethedilmiştir. İslam donanması İskenderiye açıklarında Bizans ile
            karşılaşmış ve büyük bir zafer kazanmıştır. Zâtü’s-Sevârî denen bu zaferle Bizans’ın Doğu Akdeniz hâkimi-
            yetine son verilmiştir. 14
               Fetihlerle genişleyen İslam coğrafyasında yeni Müslüman olanlar arasında zamanla Kur’an okuyuş fark-
            lılıkları ortaya çıkmıştı. Tilavetteki farklılık toplumda siyasi ve sosyal olumsuzlukları artırabilirdi. Kendisine
            gelen şikâyetleri dikkate alan Halife, Hz. Ali başta olmak üzere sahabilerle yaptığı istişarelerin sonucunda
            Kur’an’ın tek kıraat üzerine çoğaltılmasına karar vermiş-
            tir. Bu görev Zeyd b. Sâbit, Abdullah b. Zübeyr, Saîd b. Âs
            ve Abdurrahman b. Hâris’e verilmiş; Hz. Hafsa’da bulu-
            nan “Mushaf” komisyona teslim edilerek ana nüshadan
            Kur’an’ın  çoğaltılması  emredilmiştir.  Nüshalardan  biri   HÂŞİYE
            Medine’de bırakılmış; diğerleri Kûfe, Basra, Şam, Mekke,
            Yemen ve Bahreyn’e gönderilerek bundan sonra kıraatte
            resmî nüshaya uyulması istenmiştir. Resmî nüsha dışında      Hilafetinin  altıncı  yılında  Hz.  Os-
            kalan Kur’an sayfalarını herhangi bir karışıklığa meydan   man’ın  Hz.  Peygamber’den  kendisine
            vermemesi için yaktırması kimi muhalifler tarafından Hz.   kadar  intikal  eden  ve  hilafet  mührü
            Osman’ı eleştirmek için kullanılmıştır. 15                 olarak kullanılan gümüş yüzüğü “Eris”
               Hz. Osman, artan nüfus nedeniyle başladığı Mescid-i     adıyla  bilinen  bir  kuyuya  düşürmesi
            Haram’ı ve Mescid-i Nebi’yi genişletme işinde kendi ma-    tepki çekmiştir. Kuyunun suları boşal-
            lından 10.000 dirhem harcamış, bunun yanında kendisi-      tılmış  ancak  tüm  aramalara  rağmen
            ne ait Tâif’teki arsasını Medine’deki bir evle değişerek bu   yüzük  bulunamamıştır.  Büyük  üzüntü
            evi mescide dâhil etmiştir. Ancak Halife’nin daha önce
            kullanılmayan malzemelerle mescidi tamir ettirmesi ve      yaşayan Hz. Osman, benzerini yaptırdı-
            daha süslü hâle getirmesi yadırganmıştır. 16                ğı mührü ölünceye kadar parmağında
               Cuma  namazının  beş  vakit  namazda  olduğu  gibi       taşımıştır.
            ezan ile duyurulması Hz. Osman Dönemi’nde gerçek-
            leştirilen diğer bir uygulamadır. Hz. Peygamber ve ilk              (Taberî, Tarih, C 4, s. 282-283.)
            iki halife zamanında cuma günü sadece iç ezan okunur-
            du.  Hz.  Osman,  Medine’de  nüfusun  çoğalması  üzeri-
            ne cuma namazının duyurulması için dışarıda da ezan
            okutmaya başlamıştır. 17
               Hz. Osman zamanında artan refah seviyesine bağlı olarak ortaya çıkan yaşam tarzı birtakım eleştirile-
            re sebep olmuştur.  Ebu Zer el-Gıfârî gibi Resulullah’ın (s.a.v.)  yanında yetişen bazı sahabe rahatsızlıklarını Hz.
            Osman’a bildirmişlerdir. Hatta Şam’dayken yönetime ve zengin sahabilere yönelik ağır eleştirileri Hz. Ebu
            Zer’in Medine’ye çağrılmasına sebebiyet vermiştir. Ancak Ebu Zer el-Gıfârî tenkitlerine burada da devam
            edince ihtiyaçları karşılanarak Medine’ye üç günlük mesafede bulunan Rebeze’ye gönderilmesi uygun
            görülmüştür.  Hz. Osman, bu kararı sebebiyle yine eleştirilerin odağında kalmıştır.
                       18
            12  Buhârî, Fedâilü’s-Sahabe, 8.
            13  İsmail Yiğit, “Osman”, DİA, C 33, s. 439.
            14  Âdem Apak, “Hz. Osman Dönemi Fetihleri”, UÜİFD, C 9, S 9, s. 437-446.
            15  Buhârî, Fedâilü’s-Sahabe, 8.
            16  bk. Taberî, Tarih, C 4, s. 267.
            17  bk. Taberî, Tarih, C 4, s. 287.
            18  bk. Taberî, Tarih, C 4, s. 283-286.



                                                                                                39
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12