Page 4 - İslam Tarihi 2. Ünite
P. 4

içerisinde kalmakla beraber zekât vermeyi reddetmişlerdir. Hz. Ebu Bekir isyan ve irtidat eden kabilele-
          rin yanında zekât vermeyi reddedenlere de savaş açma gereği duymuştur. Hz. Ömer ve sahabenin ileri
          gelenlerinden bazıları bu aşamada zekât vermekten kaçınanlarla savaşılmasının doğru olmayacağını
          söylemelerine rağmen Hz. Ebu Bekir bu konuda taviz vermemiştir. Namazla zekâtın arasını açanlarla
          sonuna kadar savaşılacağını ilân eden Halife, irtidat eden ve zekâta karşı çıkan bütün kabilelere karşı
          geniş çaplı bir askerî harekât başlatmıştır. 3
             Hz. Ebu Bekir peygamberlik iddiasında bulunanlar üzerine yürümeyi kararlaştırınca Halid b. Velid
          kumandasında dört bin kişilik bir orduyu irtidat hareketlerinin bastırılmasında görevlendirdi. Halid b.
          Velid’e Tuleyha’yı ve Irak bölgesinde peygamberlik iddiasında bulunan Secah’ı bertaraf etmesini, ar-
          dından da Yemâme’ye Müseylimetülkezzab’ın üzerine gitmesini emretti. Diğer yandan Necran, Yemen,
          Hadramut, Bahreyn ve Umman’daki isyanları bastırmaları için valilere emir vererek destek birlikler
          gönderdi. Halife’nin bu kararlı tutumu sayesinde kısa bir sürede Ridde olayları bastırılarak Arap Yarı-
          madası’nda Müslümanların siyasi hâkimiyeti tamamen tesis edilmiş oldu. 4
             İsyan hareketlerinin bastırılmasından sonra İran bölgesine askerî seferler başlatan Hz. Ebu Bekir,
          Yemâme’den dönen Halid b. Velid’e İran topraklarının giriş kapısı olan Hîre’yi hedef olarak gösterdi.
          İran içlerine düzenlenecek seferler için önemli bir üs vazifesi görecek olan Hîre şehri kısa sürede cizye
                                                             karşılığında teslim alındı. Sâsânî İmparator-
                                                             luğu’nun  erzak  ve  silah  ambarı  olan  Enbâr
                                                             ve Suriye ile Arabistan çölünün birleştiği Ay-
                                                             nüttemr şehirleri Müslümanların hâkimiyeti
                                 MUHAKEME                    altına girdi. Böylece Basra Körfezi’nden Ay-
                                                             nüttemr’e kadar Fırat Nehri boyunca uzanan
                                                             topraklar  İslam  Devleti’nin  sınırlarına  dâhil
                                                             edilmiş oldu. 5
                                                                Hz. Ebu Bekir, İran bölgesine düzenlediği
               Hz. Peygamber’in vefatına yakın bir zaman-    askerî seferlerle birlikte Şam’ın da dâhil oldu-
               da başlayıp Hz. Ebu Bekir Dönemi’nde Arap     ğu Bizans topraklarına birlikler göndermişti.
               Yarımadası’na yayılan Ridde olaylarının te-   Buna göre Ebu Ubeyde b. Cerrah’ı Hıms, Ye-
               mel sebeplerini değerlendiriniz.              zid b. Ebi Süfyan’ı Şam, Şurahbil b. Hasene’yi
                                                             Ürdün,  Amr  b.  el-Âs’ı  ise  Filistin’in  fethiyle
                                                             görevlendirdi.  İslam  ordusu  Ürdün’deki  Vâ-
                                                             dilarabe, Filistin’deki Kaysâriye ve Gazze şe-
                                                             hirlerini  fethetti.  Müslümanları  karşılamak
                                                             adına  Bizans’ın  bölgeye  doksan  bin  kişilik
                                                             bir ordu göndermesi üzerine birleşen İslam
                                                             orduları Halid b. Velid başkumandanlığında
                                                             Bizans ordusuyla Ecnâdeyn’de karşı karşıya
          geldi. 634 yılında yapılan muharebe Müslümanların kesin zaferiyle sonuçlandı. Bu şekilde Filistin’in
          kapıları Müslümanlara açılmış oldu. 6
             Hz. Ebu Bekir fetih hareketlerinin yanı sıra Kur’an ayetlerini bir araya getirerek büyük bir hizmette
          daha bulunmuştur. Hz. Ömer, Ridde hadiselerinin sebep olduğu Yemâme Savaşı’nda hafız sahabilerden
          büyük bir kısmının şehit olması üzerine endişelenmiş ve ayetlerin toplanması fikrini Halife’ye açmıştı.
          Hz. Ebu Bekir, Resulullah’ın (s.a.v.)  yapmadığı bir şeyi kendisinin yapamayacağını beyan etse de daha son-
          ra ikna olup Zeyd b. Sâbit başkanlığında bir heyeti görevlendirdi. Yapılan duyuruyla Müslümanların, iki
          kişinin şahitliğinde ellerindeki yazılı Kur’an nüshalarını heyete teslim etmeleri istendi. Böylece Kur’an
          ayetleri hafızların da yardımıyla toplanıp eksiksiz olarak tek kitap hâlinde Halife’ye teslim edilmiş oldu.
          İki kapak arasındaki bu nüshaya “Mushaf” adı verildi. Orijinal nüsha kabul edilen bu kitap Hz. Ebu Be-
          kir’in vefatından sonra Hz. Ömer’e, onun vefatı ile de kızı Hz. Hafsa’ya teslim edilmiştir.  Müslümanların
                                                                                      7
          ilk halifesi Hz. Ebu Bekir 634 tarihinde altmış üç yaşında vefat etmiştir. 8
          3  Vâkıdî, Kitabü’r-Ridde, s. 49-52.
          4  Taberî, Tarih, C 3, s. 241-252; Belâzürî, Fütûhu’l-Büldân, s. 131-148.
          5  Belâzürî, Fütûhu’l-Büldân, s. 338-348.
          6  bk. Taberî, Tarih, C 3, s. 387-419; Belâzürî, Fütûhu’l-Büldân, s. 149-157.
          7  bk. Buhârî, Fedâilü’l-Kur’an, 3; Mehmet Emin Maşalı, “Mushaf”, DİA, C 31, s. 242.
          8  İbn Sa’d, et-Tabakât, C 3, s. 185-186.



                36
   1   2   3   4   5   6   7   8   9