Page 7 - İslam Ahlâkı 5. Ünite
P. 7
5. ÜNİTE ALLAH’A VE PEYGAMBERİMİZE KARŞI VAZİFELER
345
“Sen beni Allah’a denk mi yaptın, sadece “Allah’ın dilediği” demen gerekirdi!” Bu olayda Pey-
gamber Efendimiz (s.a.v), Allah’ın (c.c.) dilemesi konusunda, kendisi hakkında, Allah’a (c.c.)
denkmiş gibi söylenmesini şiddetle reddetmiştir. Kendisinin Allah’ın (c.c.) bir kulu olduğu,
onunla birlikte aynı şekilde denkmiş gibi söylenmesini, Allah’a (c.c.) tazim açısından uygun
bulmamıştır.
Peygamber Efendimiz (s.a.v), Allah’a (c.c.) tazimini, onu zikrederek de ortaya koymuştur. Al-
lah (c.c.) ona: “Rabb’ini, içinden yalvararak ve ondan korkarak, hafif bir sesle sabah akşam
347
zikret. Sakın gafillerden olma!” diye emretmiş, o da Allah Teala’yı her hâliyle zikretmiştir.
346
Allah’a (c.c.) tazim etmek, aynı zamanda onun koyduğu işaretlere saygıyı gerektirir. Çün-
kü ayette: “Her kim, Allah’ın şeâirine, dininin alametlerine tazim gösterirse, şüphesiz
bu, kalplerin takvasındandır .” İslam âlimleri bu işaretlerin Kur’an, kurban, Mescid-i Ha-
348
ram, Mescid-i Nebî, namaz ve ezan gibi şeyler olduğunu söylemişlerdir. 349
Kur’an’a tazim hem ayetlere hem de ayetlerin yazılı olduğu kitaba saygılı olmak, şeklin-
de anlaşılmalıdır. Kur’an’a saygı sadece fiziksel olarak onu yüksek bir yerde tutmak olarak
algılanmamalıdır. Ayetlerini huşu içinde okuyup, Allah’ın biz kullarından neler istediğini an-
lamaya çalışarak, bu istekler doğrultusunda
hayatımıza yön vermektir. Bu durum dünya HİKÂYE OKUYALIM / ALLAH’IN
hayatında rehber edindiğimiz Kur’an’a say- İSMİNE TÂZİM
gıyı ihmal edebileceğimiz anlamına gelme-
mektedir. Nitekim Hz. Ömer ve Hz. Osman, Bişr el-Hafi adında bir kimse vardı. Kötü
her sabah kalktıklarında Mushaf-ı Şerîf’i hür- alışkanlıklar edinmişti. Bir gece evine gidiyordu.
metle öperlerdi. Abdullâh bin Ömer de her Yola atılmış üzerinde besmele yazan bir kâğıt
sabah Mushaf’ı eline alır, büyük bir tazimle parçası gördü. Hemen onu saygı ile aldı. Eve gö-
öper ve duygulu bir şekilde: “Rabb’imin ah- türüp temizleyerek yüksek bir yere yerleştirdi.
di, Rabb’imin apaçık fermanı!” diye bağrına O gece rüyasında kendisine şöyle seslenildi: “Ey
350
basardı. Bişr! Sen bizim ismimize tazim gösterdin. Biz de
senin ismini dünya ve ahirette yücelttik...” Bişr
Allah (c.c.) için kesilecek kurban da yine uyandığında Allah’a tövbe etmeye başladı. O
saygıyı hak etmektedir. Kurbanlık hayvana iyi günden sonra asla kötülüklere yanaşmadı ve
muamele edilmelidir. Kesilmeye götürüleceği meşhur bir veli olarak yaşadı.
zaman gözü bağlanmalıdır. En az acı hissede- (TDV İslam Ansiklopedisi, C. 6, s. 221)
cek şekilde, işi bilen birine kesim yaptırılma-
lıdır. Aynı şekilde Mescid-i Haram ve Mescid-i
Nebî’yi ziyarette, edebe uygun davranmalıdır.
Yine bütün cami ve mescitler, Allah’ın (c.c.) evi
olduğu için içerisinde edebe uygun davranışlar sergi-
lemek gerekir. Allah’a (c.c.) kulluğumuzun göstergesi
olan namaz da büyük bir hürmet içinde kılınmalıdır.
345 Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 283.
346 Ârâf suresi, 205. ayet.
347 bk. Müslim, Hayz, 117.
348 Hac suresi, 32. ayet.
349 bk. Osman Cengiz, Şeâirullah’a Tazim, s. 95-96.
350 bk. Kettânî, et-Terâtibü’l-İdâriyye, II, 196-197.
122