Page 3 - İslam Ahlâkı 5. Ünite
P. 3

5. ÜNİTE        ALLAH’A VE PEYGAMBERİMİZE KARŞI VAZİFELER

                Allah (c.c.), ezeli ve ebedi, bütün güzel isimlerin sahibi mutlak varlıktır. İnsan ise sınırlı
            bir varlıktır. Ancak insanın ölümlü bedeninin yanında, bir de Allah’a (c.c.) ait olan ruhi yönü
            vardır. Allah (c.c.) insana kendi ruhundan üflemiştir.  İşte insanın bu ilahi yönü, yaratanı ile
                                                              323
            alaka kurmaya ve onu tanımaya götürmektedir. Allah’ı (c.c.) tanımak her iyiliğin anahtarıdır.
            İnsanın bilgisinin değeri, bilgi edindiği şeyin değeri ile ölçülür. Bu anlamda, bilginin konusu
            ne ise bilgi o derece  kıymetlidir. Allah’tan (c.c.) daha değerli bir şey yoktur. O hâlde Allah’ı
            (c.c.) tanımaktan daha değerli bir şey olamaz. Allah’ı (c.c.) tanıyan kimseye arif derler. Allah
            (c.c.) bilgisinin dışındaki bilgilere sahip olan kimseye de âlim derler. Allah (c.c.) sonsuz iken
            yaratıkları ölümlüdür. Allah’ı (c.c.) marifet, dünya ve ahirette geçerli iken Allah’ın (c.c.) yarat-
            tıklarını tanımak sadece bu dünyada kalacaktır.



            1.2.  Ubudiyet

                Ubudiyet, “abd” kelimesinden gelmektedir. Abd ise sözlükte, “kul, Allah’ın yarattığı her
            şey, mahluk”  demektir. Dinî terim olarak ubudiyet, “Allah’ın rızasını elde edebilmek için
                         324
                                                                      325
            emirlerini içtenlikle yerine getirip yasaklarından kaçınmak”  demektir. Bu da Allah’ın (c.c.)
            rızasını kazanmak için koyduğu sınırları korumakla mümkündür. Aynı şekilde her türlü söz
            ve davranışlarımızda ona karşı sevgi ve saygıyla bağlılığımızı göstermek ubudiyetin gerek-
            lerindendir. Ubudiyet, ibadetten daha geneldir. İbadet belirli bir zaman ve mekânda yapılır-
            ken, kulluk her zaman ve mekânda olmalıdır. Ubudiyetin gereği olarak kul, Allah’a (c.c.) itaat
            etmeli, isyanı terk etmelidir. Ona tam bir bağlılıkla boyun eğmelidir. Kulluk bilincine sahip
            olan ve bu dünyada misafir olduğunun farkında olan kimse, kulluk görevini seve seve yerine
            getirir. Ubudiyet denilince akla gelen ilk husus, farz ibadetlerdir. Yani Allah Teala’nın bizlere
            emrettiği bir kısmı mali bir kısmı da bedenî olan namaz, oruç, zekât, hac gibi ibadetlerdir. Ki-
            şi Allah’a (c.c.) olan bağlılığını öncelikle farz olan ibadetleri yerine getirmekle göstermelidir.
            Allah’a (c.c.) yakın olmanın Allah (c.c.) katında en makbul yolu, Allah’ın (c.c.) emrettiği farzları
            yerine getirmektir. Bir hadis-i şerifte “…Kulum kendisine farz kıldığım şeylerden, bence daha
            sevimli herhangi bir şeyle bana yakınlık kazanamaz. Kulum bana (farzlara ilaveten işlediği) nafi-
            le ibadetlerle durmadan yaklaşır, nihayet ben onu severim. Kulumu sevince de (adeta) ben onun
            işiten kulağı, gören gözü, tutan eli ve yürüyen ayağı olurum. Benden her ne isterse onu mutlaka
            veririm, bana sığınırsa onu korurum.”  buyrularak farzların önemi vurgulanmıştır. Yine bu
                                                326
            hadis-i şerifte farzlar ile başlayan kulluğun nafile ibadetlerle devam ettirilmesi ile Allah’ın
            sevgisini kazanmada büyük mesafelerin katedileceğine vurgu yapılmaktadır. Bu bakımdan
            mesela bir namazda sünnetlere de sarılmak, ayrıca duhâ, evvâbîn ve teheccüd namazları
            kılmak kullukta zirveleşmek demektir. Bu bütün ibadetler için böyledir.


               Ben; kul oldum, kul oldum, kul oldum!
               Ben kul, utanarak başımı önünde eğiyorum!
               Her kul azad edilince, sevinir;
               Ben ise Senin kulun olduğum için seviniyorum!”
                             Tâhiru’l-Mevlevî, Şerh-i Mesnevî, C 1, s.26.


            323 bk. Hicr suresi, 29. ayet
            324 Dini Terimler Sözlüğü, s. 371.
            325 Dini Terimler Sözlüğü, s. 371.
            326 Buhari, Rikak 38.
                                                     118
   1   2   3   4   5   6   7   8