Page 60 - İslam Ahlâkı 2. Ünite
P. 60
2. ÜNİTE AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR
İmanla kendilerini mamur edenler, cimrilik huyundan temizlenebilir, dünya hırsından kur-
tulabilirler. Çünkü iman sahipleri, Allah’ın (c.c.) rızasından başka bir şey istemezler. Müminler,
mal ile değil, iman ile mutmain olur. Allah’a (c.c.) güvenen birisi, Allah (c.c.) yolunda ve Allah
(c.c.) rızası için malını infak etmekten çekinmez, fakirlikten korkmaz. Ama kalp gerçek imandan
yoksun olunca infak etmeye veya sadaka vermeye teşebbüs ettiği zaman, nefsindeki cimrilik
duygusu onu engeller. Böylece infak etmekten vazgeçer. Cimrilik, Allah’ın (c.c.) sevmediği, çok
kötülediği bir haslettir. Allah’a (c.c.) ve ahiret gününe iman eden bir kimse asla cimri davranıp
mal yığmaz. Tamahkâr davranamaz. Nefsinin cimriliğinden kendini kurtarır.
2.11. Korkaklık
Şehâmet dini, gayret dini ancak Müslümanlıktır;
Hakîkî Müslümanlık en büyük bir kahramanlıktır.
Cebânet, meskenet, dünyada sığmaz rûh-i İslam’a…
Kitâbullah’ı işhâd eyledim-gördün ya- dâvâma.
Mehmet Âkif Ersoy
Korkaklık, sabır ve metanet gösterememek, sıkıntı ve zorluk anında birdenbire dağılı-
vermektir. Korkaklık, şecaatin tefrit (azlık-noksanlık) hâlidir. Korkaklık, kişinin kendi menfa-
atini dahi koruyamaması, hakkı olanı savunamamasıdır.
Korkaklık; yüreksizlik, kalbin zafiyet göstermesi ve cesaret yokluğu demektir. Gadabın,
yani sert davranmanın, gerektiği yer ve zamanda, gerektiği miktarda gösterilmesine “şeca-
at” (cesaret) denir. Gereğinden az olmasına da “cübn” (korkaklık) denir. Korkaklık cesaret ve
atılganlık gösterilmesi gereken durumlarda ileri, atılmaktan çekinmeye yol açan ruhi zaaftır.
Korku, insanı bencilliğe iter. Cesur insan korku ve endişe hissetmesine rağmen doğru
ve gerekli olanı yapabilen kişidir. Korkaklığın, çekici ve cazip bir yanı yoktur. Bu sebeple bir
kimseye “korkak” diye hitap etmek, o insana hakaret kabul edilir. Korku ne biçimde olursa
olsun alçaltıcı, zayıflatıcı bir duygudur.
BİLGİ KUTUSU
Kur’an-ı Kerim’de geçen “havf, haşyet,
takva, işfak, vecel ve rehbet” gibi kavramlar
korku anlamını içermekle birlikte bu
kavramların geçtiği ayetlerin önemli bir
kısmı daha çok ahlaki ve dinî sebeplerden
dolayı hissedilen şuurlu endişeyi, Allah’a
karşı gelmekten duyulan korkuyu ve
saygıyı ifade eder.
(Mustafa Kara, “Havf”. TDVİA, C 16, s. 528-531.)
76