Page 25 - İslam Ahlâkı 2. Ünite
P. 25

AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR                                 2. ÜNİTE


               1.8. Sevgi ve Saygı



                                                                   BUNU BİLİYOR MUYUZ?

                                                      Cenâb-ı Allah’ın mübarek isimlerinden biri de çok
                                                  seven, sevilmeye en layık olan manasında “el-Vedûd”dur.
                                                  Sevgide en mükemmel olan ve yarattıklarını çok seven
                                                  Allah Teâlâ’dır. Onun sevgisinde noksanlık yoktur. Yüce
                                                  Rabbimiz umumi sevgisinden bir cüzünü yarattığı
                                                  varlıklara nasip etmiştir. Bu sayede insan kalbi, canlı,
                                                  cansız bütün mahlukata ilgi ve alaka duyar.
                                                                                (Dini Terimler Sözlüğü, s. 382.)



                         Allah’ın isimlerinden                   “Gelin tanışık idelim, işin kolayın tutalım,
                            el-Vedud hattı.                    Sevelim, sevilelim, dünya kimseye kalmaz.”
                                                                                            Yunus Emre


                   Sevgi, insanı bir şeye veya bir kimseye karşı yakın ilgi ve bağlılık göstermeye yönelten
               duygudur. İnsan ruhunun en temel ihtiyacıdır. Doğduğu andan itibaren insan fıtratında  sev-
               meye ve sevilmeye yatkınlık vardır. Anne ve baba sevgisi ile başlayan bu duygu, zamanla ge-
               nişler ve arkadaş, aile, eş, evlat, hatta tabiat ve hayvan sevgisi olarak tezahür eder. İnsan aynı
               zamanda sahip olduğu her şeye sevgi ve bağlılık duyar.

                   Sevginin en yücesi Allah (c.c.) sevgisidir. İnanan insan Allah’ı (c.c.) her şeyden daha çok
               sever ve onun rızasına uygun yaşamaya gayret gösterir. Allah (c.c.) sevgisi, insanı aynı za-
               manda peygamber sevgisine yönlendirir. Nitekim bir ayet-i kerimede bu duruma şöyle işaret
               edilmiştir: “De ki: Allah’ı seviyorsanız bana uyun ki Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı
               bağışlasın…”  114

                   Sevgide ölçülü olmak gerekir. En çok sevilmeye layık olan Allah (c.c.) ve Resulü’dür. Do-
               layısıyla bir müminin yaratılmışlara, sahip olduğu mal ve mülke aşırı sevgi göstermesi doğru
               değildir. Nitekim Peygamber Efendimiz (s.a.v); “Sevdiğini ölçülü sev, belki bir gün düşmanın ola-
               bilir. Kızdığına da ölçülü kız, belki bir gün dostun olabilir.”  buyurmuştur. Sevdikleri insan için bir
                                                                  115
               imtihan vesilesi olabilir. Bu konu, Kur’an-ı Kerim’de şöyle ifade edilmektdir: “Bilin ki mallarınız
               ve çoluk çocuğunuz sizin için birer imtihan aracıdır. Allah katında ise büyük bir mükâfat
               vardır.”  Bu sebeple dünyada kalbin meylettiği canlı cansız bütün varlıkları sadece Allah
                       116
               (c.c.) için sevmek gerekir. Sahip olunan her şey,
               birer emanettir. Hakiki ve nihayetsiz sevgi ancak   “Benim rızam uğrunda birbirlerini
               Allah’a (c.c.) aittir. Fani olanlara duyulan sevgi,   sevenler için peygamberlerin ve
               Allah (c.c.) sevgisine aracı olmaktan başka bir   şehitlerin  bile imreneceği  nurdan
               değer taşımamalıdır. Çünkü dünya içindekilere     minberler vardır.”
               duyulan sevgi geçicidir.                                                (Tirmizî, Zühd, 53)


               114  Âl-i İmran suresi, 31. ayet.
               115  Tirmizî, Birr, 60.
               116  Enfal suresi, 28. ayet.
                                                          41
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30