Page 4 - İslam Kültür ve Medeniyeti 1. Ünite
P. 4

I. ÜNİTE
               İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN DOĞUŞU



             Medeniyet kavramı, Müslüman filozoflar ve âlimler tarafından da kullanılmıştır. Farabi’nin Medi-
          netü’l-Fâdıla ve İbn Haldun’un Mukaddime adlı eserlerinde medeni kavramı yer alır. İbn Haldun’a göre
          insan, doğası gereği medeni bir varlıktır. İbn Haldun umran kavramını ele aldığı Mukaddime adlı ese-
          rinde bir medeniyet teorisi kurar. Ona göre medeniyetleri kuran, inşa eden insandır. Aklıyla kültürü ve
          medeniyeti inşa eden insan organik bir varlıktır. Organik bir varlık olan insan nasıl ki doğar, büyür ve
          ölürse insanın inşası olan medeniyetler de doğar, büyür, gelişir ve ölür. Bir medeniyetin ölmesi, yerine
          bir başkasının geçmesi demektir. Hâkim medeniyetin iktidarını ve meşruiyet gerekçesini kaybetmesi,
          mevcut insan ihtiyaçlarına kurum ve kuruluşlarıyla artık cevap veremez hâle gelmesindendir.
                                                                                           2
            Medeniyet Kavramının Tanımları

                ● “Medeniyet, kültürün yükselmesiyle oluşan ve
                evrensel nitelik taşıyan olgudur.”  (Ziya Gökalp)
                                            3
                ● “İnsanlığın  çalışarak  ortaya  koyduğu  teknik
                                            4
                eserlerin bütününden ibarettir.”  (Nurettin Top-
                çu)
                ● “İnsan, toprak ve zaman arasında onarıcı bir
                bağ  kurma  yeteneğidir.  Bu  dinamik  süreci
                başlatması için bir kıvılcım veren temel unsur   İbn-i Haldun        Nurettin Topçu
                         5
                ise dindir.”  (Malik bin Nebi)
                ● “Medeniyet,  tanımı  itibariyle  bütün  insanlı-
                ğa hitap eden tarih olgusudur. Tek kişi ya da
                insanlığa dönük cephesiyle medeniyet, insa-
                nın sadece fiziki ya da fizyolojik ihtiyaçlarına
                cevap veren bir sistem olmakla kalmaz. Aynı
                zamanda manevi-ahlaki, metafizik ve kültürel
                isteklerini de karşılamak amacını taşır. İnsanı
                                       6
                bütün cepheleriyle ele alır.”  (Sezai Karakoç)
                                                                           Sezai Karakoç
                   YORUMLAYALIM


               “Günümüzde ‘modernleşme’ ile ‘medeniyet’ kavramlarının eş anlamlı olduğu algısı oluşmuştur. Bu
            nedenle medeniyet  kavramı, ‘ileri ve model alınması gereken toplum’ anlamında kullanılmaktadır. Batı
            merkezli bu yeni anlayışa göre toplumlar, ‘gelişmiş ülke’, ‘az gelişmiş ülke’ ve ‘gelişmekte olan ülke’ gibi
            tanımlarla sınıflandırılmaktadır. Bu yaklaşımda medeniyeti Batı’ya mahsus bir olgu olarak sunma çabası
            görülmektedir.”
                                                                  Norbert Elias, Uygarlık Süreci, C 1, s. 327-333
             Toplumların “gelişmiş”, “az gelişmiş” ve “gelişmekte olan” şeklinde sınıflandırılmasının amaçlarını
                ve nedenlerini yorumlayınız.



              Kültür ve Medeniyet Arasındaki Farklar
             Kültür ve medeniyet kavramlarının farklılığına dair çeşitli görüşler vardır. Sosyolog ve antropolog-
          ların bir kısmı kültür ve medeniyet kavramlarını eş anlamlı olarak kullanır. Ancak iki kavramın farklı
          anlamlarda kullanımı daha yaygındır.
          2   İbn Haldun, Mukaddime, C 1, s. 202.
          3   Ziya Gökalp, Hars ve Medeniyet, s. 15.
          4   Nurettin Topçu, Yarınki Türkiye, s. 196.
          5   Malik bin Nebi, Şurutu’n-Nahda, s. 56.
          6   Sezai Karakoç, Düşünceler ve Kavramlar I, s. 7.


                                                      14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9