Page 5 - Fıkıh 2. Ünite
P. 5

2. Ünite - Fıkıh İlminin Doğuşu, Gelişmesi ve İçtihat


            1.3. Tâbiîn Dönemi

            Emeviler devrinin sonlarını teşkil eden dönemdir. Bu
          dönemde Medine, Mekke, Basra, Kûfe, Şam ve Mısır’da
          sahabenin öğrencileri olan tâbiîn fakihleri, dinî hayata
          yön veriyorlardı. Fıkhın alanı genişlemiş, büyük şehirler-
          de fıkıh meclisleri oluşmaya başlamıştır. Hoca ve bölge
          farklılığından dolayı ekoller/mezhepler ortaya çıkmıştır.

            Tâbiîn döneminde iki fıkıh merkezi ön plana çıkmıştır:
          Hicaz (Medine) ve Irak (Kufe).
                                                                       Namaz sonrası Mescid-i Nebi'de
            Hicazlılara, daha çok hadis ve sahabi görüşüyle fetva         geleneksel bir fıkıh dersi
          verdikleri için ehli eser; Iraklılara ise ağırlıklı olarak içti-
          hat ile fetva verdikleri için ehli rey adı verilir. Ehli eserin
          temsilcisi Medine’de Said b. Müseyyeb, ehli reyin temsil-
          cisi ise Kûfe'de İbrahim en-Nehaî’dir. Daha sonra ehli reyi
          İmam Âzam Ebû Hanife ve ehli eseri ise İmam Mâlik temsil      Tâbiîn döneminde tanınmış
          etmiştir.                                                    müçtehidlerden bazıları
                                                                       şunlardır:
            Tâbiîn döneminde yetişen Medineli yedi meşhur İslam
          hukukçusu vardır. Bu fakihlere, fukaha-i seb'a adı verilir.   •  Said b. Müseyyeb (Medine)
          Bu âlimler, fıkıhla birlikte hadis ve tefsir alanında da şöh-  •  Ata' b. Ebi Rebah (Mekke)
          ret kazanmıştır.                                             •  İbrahim en-Nehaî (Kûfe)

            1.4. İçtihat                                               •  Hasan Basrî (Basra)

            İçtihat ( داهتجا ) kelimesi sözlükte, bir şeye ulaşabilmek
                       ِ ِ
                      َ ْ
          için bütün gücü harcamak anlamına gelen ( دهج ) fiilinden
                                                    َ
                                                     َ َ
          türemiş bir mastardır. Fıkıh usulü terimi olarak içtihat, fa-
          kihin bir şeri hüküm hakkında bilgiye ulaşmak için bütün
          gücünü harcaması demektir.
                                                                          Tâbiîn döneminde
             İçtihat ehliyetine sahip olan âlim kişiye müçtehit de-
          nir. Fıkıh literatüründe fakih ve müfti kelimeleri de benzer   fukaha-i seb’a adı verilen
          anlamda kullanılmıştır.                                       Medineli yedi fakih
                                                                        şunlardır:
                                                                       1. Urve b. Zübeyr
                          Hz. Muhammed (s.a.v.)
                                                                       2. Said b. Müseyyeb
                                                                       3. Ebû Bekir b. Abdurrahman
                    Kûfe Ekolü                Hicaz Ekolü
                     (ehli rey)               (ehli eser)              4. Ubeydullah b. Abdullah
                                                                       5. Harice b. Zeyd b. Sabit
                 Abdullah b. Mesud          Abdullah b. Ömer           6. Kasım b. Muhammed b. Ebû

                  Alkame b. Kays                                         Bekir
                 İbrahim en-Nehaî          Nâfi Mevla b. Ömer          7. Süleyman b. Yesâr
              Hammad b. Ebî Süleyman
                                              İmam Mâlik
                                               İmam Şâfii
                 İmam Ebû Hanife
                                         İmam Ahmed b. Hanbel





                                                         25
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10