Page 2 - Fıkıh 2. Ünite
P. 2

FIKIH



                                                   1. Fıkhın Başlangıç Dönemi ve İçtihat

                                               Fıkıh ilminin başlangıç dönemi üç ana başlık altında ele
                                            alınır. Bunlar; Hz. Peygamber dönemi, Sahabe dönemi ve Tâbiîn
                                            dönemidir.
                                               1.1. Hz. Peygamber Dönemi

                                               Fıkıh ilminin doğuşu, Peygamberimizin hayatta olduğu
          Muhammed (s.a.v.) Allah'ın resulüdür.  zamanı  kapsar.  Bu  dönemde  vahiy  gelmekte  ve  hükümler
                                            yeni ortaya konmaktadır. Kur’an-ı Kerim ve onun açıklayıcısı
                                            olarak Resulullah (s.a.v.) peyderpey hükümleri beyan etmiş-
                                            tir. Önceki şeriatlerde var olan kimi hükümleri aynen, kimi
               Nas: Kur'an-ı Kerim ve hadis-  hükümleri de uyarlama ile geçerli kılmış ve yeni hükümler
            lerde bulunan bir konu hakkında-  ortaya koymuştur. Fayda sağlayan şeyler emredilmiş ve za-
            ki açık hükmü gösteren sözlerdir.  rarlı şeyler yasaklanmıştı.  Bu dönemde hükümlerin kayna-
                                                                      1
            (MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 275)  ğı, Kur'an-ı Kerim ayeti ve Resulullah'ın (s.a.v.) sünneti olan
                                            naslardı.

                                               Hz. Peygamber'in Mekke dönemindeki tebliği, daha çok
                                            inanç esaslarına ve ahlaki konulara yönelik olmuştur. Mekke
                                            döneminde fıkhi hükümler azdır. Ancak ele alınan inanç ve
                                            ahlak ilkeleri, daha sonraki fıkhi dönemlerin temelini oluş-
                "Mekke döneminde fıkhi      turmuştur.
              hükümler azdır. Medine           Medine dönemi ise  İslami hükümlerin teşri dönemidir. Bu
              döneminde ise hükümler        dönemde fıkıh, yeni oluşan İslam toplumunun temel esasla-
              daha çoktur."                 rını belirlemiştir. Bireysel ve toplumsal konularda önemli dü-

                Bu metne göre fıkıh         zenlemelere yer verilmiştir. Örneğin zekât, oruç gibi ibadetler
             ilmi açısından Mekke ve        bu dönemde emredilmiştir. İçki, kumar ve faiz gibi yasaklar
             Medine dönemlerini karşı-      da bu dönemde yürürlüğe girmiştir.
             laştırarak yorumlayınız.
                                               Hz. Peygamber dönemindeki fıkıh; teşri, kolaylık, tedric
                                            ve nesih ilkeleri çerçevesinde şekillenmiştir. Bu dönemde
                                            teşri, yani hüküm koyma kaynağı Allah ve Resulüdür. Allah
                                            Teâlâ'nın Kur'an-ı Kerim'de hüküm bildirmediği konularda,
                                            Peygamberimiz Allah'ın emriyle hükümler koymuştur.
                                               Resulullah'ın (s.a.v.) sünneti, hüküm kaynaklarımızdandır.
                                            Sünnet, vahyin denetimindedir ve bu yönüyle sıradan bir in-
                                            sanın beyanı değildir. Resulullah'ın (s.a.v.) sünnetini gözardı
                                            etmek,  bir  Müslüman  için düşünülemez.  Peygamberimizin
                                            teşri yetkisi Kur’an-ı Kerim’de şu şekilde ifade edilmiştir:

                                                              ْ
                                               ٰ ْ َّ  ْ ُ َ ْ  ً  ُ َ ُ َ ُ  َ  َّ  َّ  ّ  ُ ْ  َّ  َّ  َ  ُ َّ  َ ُ َّ َ َ  َّ َ
                                             ِةيرولتا  ِ ف مهدنِع ابوتكم هنودي ي۪لا  ِ ملا بلنا لوسرلا نوعبتي ني۪لا ﴿
                                                                                              ِ
                                                                     ِ
                                                                                  ِ
                                             ُ ّ َ ُ َ  َ ّ  َّ  ُ ُ  َ ُّ  ُ َ  َ  ْ ُ  ْ  َ ْ ُ ٰ ْ َ َ  ُ ْ َ  ْ  ْ ُ ُ ُ َ ْ  ْ ْ  َ
                                             مرحيو  ِ تابيطلا مهل لِحيو ركنملا نع مهيهنيو  ِ فورعملاب مهرماي لي۪نِلاو
                                                      ِ
                                                                                         ِ
                                             ِ
                                                                  ِ
                                                                                                ِۘ
                                                                        ِ
                                                                                                     َ
                                                     َ
                                                  ْ ْ َ ْ َ  َ  َّ َ َ ْ َ ْ  َ ْ ُ َ ْ ْ ُ ْ َ ُ َ َ َ َ  َٓ َ  ْ  ُ ْ َ
                                              ﴾... ۜمهيلع تناك ي۪لتا ل غلاو مهصِا مهنع عضيو ثِئابلا مهيلع
                                                                                                   ِ
                                                   ِ
                 Mescidi Nebi, Medine
                                            1    Mecelle'nin  29.  maddesi:  ''Def-i  mefasid,  celb-i  menafiden  evladır."  Fesat
                                               çıkaran ve zarara yol açan bir şeyi engelleyip gidermek, hayırlı veya yararlı
                                               olanı getirmekten daha önemli ve önceliklidir, anlamına gelmektedir.
                                                       22
   1   2   3   4   5   6   7