Page 3 - Fıkıh 2. Ünite
P. 3

2. Ünite - Fıkıh İlminin Doğuşu, Gelişmesi ve İçtihat


            “Onlar, yanlarındaki Tevrat'ta ve İncil'de yazılı buldukları
          Resule, o ümmî peygambere uyan kimselerdir. O Resul, onlara
          iyiliği emreder ve onları kötülükten alıkoyar. Onlara iyi ve temiz
          şeyleri helal, kötü ve pis şeyleri haram kılar. Üzerlerindeki ağır
          yükleri ve zincirleri kaldırır...”
                                       2
            İslam dininde kolaylık esastır ve insanın gücünü aşan bir şey
          emredilmemiştir. Peygamberimiz her şeyin en hayırlısının orta
          yol ve denge hâli olduğunu bizlere bildirmiş ve aşırılıklardan ka-
          çınmamızı öğütlemiştir:
                            ِ
                                     ِ
                                            ِ
                                                       ِ
                    }... اورّفـنت  َ لو اورشـبو اورسعـت  َ لو اورسـی {          Hasta olan kişi ayakta
                                     ّ
                                               ُ
                             َ ُ
                           ُ     َ  ُ  َ َ  ُ ّ َ  َ  ُ ّ َ                  duramıyorsa kolaylık hükmü
          “Kolaylaştırınız zorlaştırmayınız, sevdiriniz nefret ettirmeyiniz…”    ile namazını kılabilir.
                                                                     3
            İslam, insanı sorumlu tuttuğu emirlerin yerine getirilmesinde
          birçok  kolaylaştırıcı  hüküm  koymuştur.  Abdest için  su bulama-
          yan kişiye teyemmüm, ayakta namaz kılamayan kişiye oturarak
          namaz kılma, yolculukta Ramazan orucunu tutmama ruhsatı, bu
          kolaylaştırıcı hükümlerden bazılarıdır.
            İslami hükümler, herkes tarafından kolaylıkla uygulanabilecek
          özelliktedir. Mesela yılda bir ay oruç tutmak, herkesin kolaylıkla
          yapabileceği bir emirdir. Ancak bütün bir yıl oruç tutmak ise her-
          kese zor geleceği için emredilmemiştir.
            Son hükme varmak için aşama aşama, ara hükümler koyarak
          sonunda esas hükmü ortaya koymaya tedric denir. Mesela içki
          yasaklanırken önce içkinin zararlarının  çok olduğu bildirilmiş,
          sonra sarhoş iken namaz kılmak yasaklanmıştır. Böylece insan-
          ları içkiden uzaklaştırıcı ara hükümler konmuş, en sonunda ta-
          mamen yasaklanarak kesin hüküm beyan edilmiştir.
                                                                             Peygamberimiz Müslümanların
            Nesih, daha önce konmuş bir hükmün yeni bir hükümle yü-             kabir ziyaretine müsaade
          rürlükten kaldırılmasıdır. Mesela Peygamberimiz ilk zamanlarda               etmiştir.
          kabir ziyaretini yasaklamıştı. Sonra ziyarete müsaade etmiş ve
          önceki hükmünü kaldırmıştır. Peygamber Efendimizin vefatı ile
          vahiy sona ermiş ve nesih olayı son bulmuştur.




                   BULALIM
                  Kur'an-ı Kerim'deki  içkinin yasaklanması ile ilgili tedric hüküm ayetlerini bularak
               aşağıya yazınız.
                  •   ....................................................................................................................................................................................
                  •   ....................................................................................................................................................................................

                  •   ....................................................................................................................................................................................




          2  A'raf suresi, 157.ayet.
          3  Buhârî, İman, 12.


                                                         23
   1   2   3   4   5   6   7   8