Page 52 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 52
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
bir yazı okur, ne de sağ elinle onu yazardın. Öyle olsaydı, bâtıla uyanlar kuşku duyarlardı.”
110
Eğer, Hz. Peygamber (s.a.v.) okuma yazma bilseydi önceki ümmetlerin kitaplarını veya mevcut
kitapları okuduğu, oradan elde ettiği bilgileri insanlara duyurduğu hususunda itham edilirdi.
BİLGİ KUTUSU
“Siz, insanlar için çıkarılmış en hayırlı ümmetsiniz. İyiliği emreder, kötülükten men eder
ve Allah’a (c.c.) iman edersiniz.”
(Al-i İmran suresi, 110.ayet)
Ayetin bundan sonraki bölümünde Hz. Muhammed’in (s.a.v.) beş özelliği sayılmaktadır.
O, onlara iyiliği emreder, onları kötülükten alıkoyar.
Hz. Peygamber (s.a.v.) ma’rufu
yani dine ve akla uygun, iyi, güzel şey-
leri emretmiş; münker olan yani kötü, çir-
kin ve dinin reddettiği her şeyden onları
alıkoymuştur. Bir toplumu ıslah etmek,
herkesin birbirine saygı duyarak kardeş-
çe, huzur içinde yaşamalarını sağlamak
için oradaki kötü, çirkin, zararlı davranış-
lar engellenmeli, iyi, güzel olan; sevgi ve
saygıya dayalı davranışlar teşvik edilme-
lidir. Nitekim Peygamberimiz (s.a.v) bunu
uygulamış ve insanlara tavsiye etmiştir. 111 Allah tüm canlılara karşı merhametli olmayı öğütler.
Onlara iyi ve temiz şeyleri helâl, kötü ve pis şeyleri haram kılar.
“Tayyibat”, “Tayyibe” kelimesinin çoğulu olup temiz, zararlı olmayan, tiksinti vermeyen
şeyler için kullanılır. Hz. Peygamber (s.a.v.) Yahudilere temiz ve güzel olan yiyecek ve içecekleri
helal kılmıştır. Oysa bu yiyecekler kendilerine daha önce haram kılınmıştı. Sebebini de yüce Allah
(c.c.) şöyle açıklamıştır: “Yahudilerin yaptıkları zulüm ve birçok kimseyi Allah (c.c.) yolun-
dan alıkoymaları, kendilerine yasaklanmış olduğu hâlde faiz almaları, insanların mallarını
haksız yere yemeleri sebebiyle önceden kendilerine helâl kılınmış temiz ve hoş şeyleri
onlara haram kıldık. İçlerinden inkâr edenlere de acı bir azap hazırladık.” Bunun dışında
112
Yahudilerin veya Hıristiyanların kendilerinin uydurup dinlerine kattıkları birtakım haramların da
olduğu söylenmiştir.
“Habâis”, “habîse” kelimesinin çoğulu olup pis, zararlı ve tiksindirici şeyler için kullanılır.
İnsan fıtratına aykırı, pis olan her şeyi de Hz. Peygamber (s.a.v.) haram kılmıştır. Ayet açıkça Hz.
110 Ankebût suresi, 48. ayet.
111 Ebû Dâvud, Melahim, 31; Tirmizi, Sünen, Fiten, 34
112 Nisâ suresi, 160. ayet.
168