Page 47 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 47
3. ÜNİTE
3.2. Ahzâb, 36
Sureyi Tanıyalım
Adı: Ahzâb suresi
Nüzul sırası: 90 Ayet sayısı: 73
Mekkî – Medenî: Medenî Mushaftaki sırası: 33
Konusu: Surede Hz. Peygamber’e (s.a.v.) ve onun şahsında ümmetine takva, te-
vekkül ve ilahi emirlere itaat tavsiyesi, ana-baba ve çocuklar arasındaki meşru ve
hukukî bağ, evlât edinme adeti, Ahzâb Savaşı gibi konulardan bahsedilir. Hz. Pey-
gamber’in (s.a.v.) müstesna şahsiyeti, Allah nezdindeki durumu ve derecesi anla-
tılır. Onun aile hayatı; kendisine ve eşlerine mahsus evlenme, boşanma hükümleri
açıklanır. Örtünme, sosyal ilişkiler, ibadetlere teşvik konularına yer verilir.
ِ
ِ
ِ
ِ ٍ ِ
ِ
ِ
ـ
ـ
ـ
ـ
ـ
ـ
ۜمـهِرمَا نـم ةرـيخْلا مـهَل نوــكي نَا ًارـمَا هُلوـسرو للا ىــضق اَذا ةـنمؤم َ لو ٍ نــمؤمل ناك اـمو
ـ
ـ
َ َ
ٓ
ّٰ
ْ
ُ
ْ
َ ْ
َ ُ
َ َ
ْ ْ ْ َ َ ُ ُ َ ْ ُ ُ َ َ ُ ُ َ ُ َ َ
ِ
﴾٣٦﴿ ًاــني۪بم لاــض لــض دــقف هَلوــسرو للا صــعي نــمو
ّٰ
ً َ َ َّ َ ْ َ َ
ُ ُ ُ َ َ َ ْ َ ْ َ َ
36- Allah (c.c.) ve Resulü (s.a.v.) bir iş hakkında hüküm verdikleri zaman, hiçbir mü’min er-
kek ve hiçbir mü’min kadın için kendi işleri konusunda tercih kullanma hakları yoktur. Kim Allah’a
(c.c.) ve Resulüne (s.a.v.) karşı gelirse, şüphesiz ki o apaçık bir şekilde sapmıştır.
Bir önceki ayette Müslüman, mümin, itaatkâr, sadık, sabreden, alçak gönüllü, sadaka ve-
ren, oruç tutan, hayâ sahibi olan, Allah’ı (c.c.) çok zikreden erkek ve kadınlar sayılmış bunlar için
Allah’ın (c.c.) mağfiret ve büyük bir mükafat hazırladığından bahsedilmiştir. Bu ayette de mağfiret
ve mükafat sahibi olan kulların bir başka özelliği olan Allah’a (c.c.) ve Resulüne (s.a.v.) itaatten
söz edilmiştir.
Allah (c.c.) ve Resulü (s.a.v.) bir iş hakkında hüküm verdikleri zaman, hiçbir mü’min
erkek ve hiçbir mü’min kadın için kendi işleri konusunda tercih kullanma hakları yoktur.
101
Dünyadaki varoluş gayesi, kulluğunu en güzel şekilde sergilemek olan müminin hayat
düzenini biçimlendiren, tercihlerini belirleyen kıstas hiç şüphesiz vahiydir. Vahiy bize, doğrudan
Kur’an’la, dolaylı olarak da sünnetle gelir. Çünkü sünnet vahyin açıklamasıdır, pratikte yaşanma-
sıdır. Bundan dolayı yüce Allah (c.c.) kendisine itaat edilmesiyle beraber peygamberine de itaat
edilmesini emretmektedir.
“Allah ve Resulü” ifadesi Peygamberin verdiği hükümlerin Allah’ın (c.c.) verdiği hükümlerle
aynı statüde değerlendirildiğini gösterir.
101 bk. Mülk suresi, 2. ayet.
163