Page 47 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 47

3. ÜNİTE



                  3.2. Ahzâb, 36


                  Sureyi Tanıyalım



                  Adı: Ahzâb suresi

                  Nüzul sırası: 90                              Ayet sayısı: 73

                  Mekkî – Medenî: Medenî                        Mushaftaki sırası: 33
                  Konusu: Surede Hz. Peygamber’e (s.a.v.) ve onun şahsında ümmetine takva, te-

                  vekkül ve ilahi emirlere itaat tavsiyesi, ana-baba ve çocuklar arasındaki meşru ve
                  hukukî bağ, evlât edinme adeti, Ahzâb Savaşı gibi konulardan bahsedilir. Hz. Pey-
                  gamber’in (s.a.v.) müstesna şahsiyeti, Allah nezdindeki durumu ve derecesi anla-
                  tılır. Onun aile hayatı; kendisine ve eşlerine mahsus evlenme, boşanma hükümleri
                  açıklanır. Örtünme, sosyal ilişkiler, ibadetlere teşvik konularına yer verilir.





                     ِ
                           ِ
             ِ
                                                                           ِ ٍ ِ
                                                                                           ِ
                                                                                               ِ
                     ـ
             ـ
                          ـ
                                 ـ
                                                        ـ
                                                                              ـ
           ۜمـهِرمَا نـم ةرـيخْلا مـهَل نوــكي نَا ًارـمَا  هُلوـسرو للا ىــضق اَذا ةـنمؤم  َ لو  ٍ نــمؤمل ناك اـمو
                                                                                                       ـ
                                                 ـ
                                                                      َ َ
                                                     ٓ
                                                               ّٰ
                                            ْ
                       ُ
                                                                                             ْ
                                                                              َ ْ
                                     َ ُ
                                                                                                 َ َ
           ْ    ْ ْ      َ َ    ُ  ُ      َ       ْ ُ    ُ َ َ ُ                  ُ    َ      ُ        َ َ
                                                                                                      ِ
                                                  ﴾٣٦﴿ ًاــني۪بم لاــض لــض دــقف هَلوــسرو للا صــعي نــمو
                                                                                                ّٰ
                                                                ً َ َ َّ َ ْ َ َ
                                                              ُ                       ُ   ُ َ َ َ       ْ َ ْ َ َ
                  36- Allah (c.c.) ve Resulü (s.a.v.) bir iş hakkında hüküm verdikleri zaman, hiçbir mü’min er-
           kek ve hiçbir mü’min kadın için kendi işleri konusunda tercih kullanma hakları yoktur. Kim Allah’a
           (c.c.) ve Resulüne (s.a.v.) karşı gelirse, şüphesiz ki o apaçık bir şekilde sapmıştır.
                  Bir önceki ayette Müslüman, mümin, itaatkâr, sadık, sabreden, alçak gönüllü, sadaka ve-
           ren, oruç tutan, hayâ sahibi olan, Allah’ı (c.c.) çok zikreden erkek ve kadınlar sayılmış bunlar için
           Allah’ın (c.c.) mağfiret ve büyük bir mükafat hazırladığından bahsedilmiştir. Bu ayette de mağfiret
           ve mükafat sahibi olan kulların bir başka özelliği olan Allah’a (c.c.) ve Resulüne (s.a.v.) itaatten
           söz edilmiştir.
                  Allah (c.c.) ve Resulü (s.a.v.) bir iş hakkında hüküm verdikleri zaman, hiçbir mü’min
           erkek ve hiçbir mü’min kadın için kendi işleri konusunda tercih kullanma hakları yoktur.
                                                                                        101
                  Dünyadaki varoluş gayesi, kulluğunu en güzel şekilde sergilemek  olan müminin hayat
           düzenini biçimlendiren, tercihlerini belirleyen kıstas hiç şüphesiz vahiydir. Vahiy bize, doğrudan
           Kur’an’la, dolaylı olarak da sünnetle gelir. Çünkü sünnet vahyin açıklamasıdır, pratikte yaşanma-
           sıdır. Bundan dolayı yüce Allah (c.c.) kendisine itaat edilmesiyle beraber peygamberine de itaat
           edilmesini  emretmektedir.
                  “Allah ve Resulü” ifadesi Peygamberin verdiği hükümlerin Allah’ın (c.c.) verdiği hükümlerle
           aynı  statüde  değerlendirildiğini  gösterir.



           101   bk. Mülk suresi, 2. ayet.

                                                           163
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52