Page 32 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 32

MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER





                 BİLGİ KUTUSU

                 Ebu’l-Âliye der ki: Namazda üç haslet vardır. Bunlar ihlâs, Allah (c.c.) korkusu ve Allah’ı (c.c.)
              anmaktır. İhlâs, kişiye iyiliği emreder, korku, kötülükten alıkor; Allah’ı (c.c.) anma yani Kur’an
              okumak ise ona hem iyiliği emreder, hem kötülükten alıkor. Herhangi bir namaz ki onda bu
              hasletlerden bir şey bulunmazsa, o, namaz değildir .

                                                  (Muhammed Ali es- Sabuni, Safvetü’t-Tefâsîr, C.4, s.485 )


               Muhakkak ki namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar

               Namaz kılmak insanın kalbini arındırır, davranışlarını şekillendirir, ahlakını güzelleştirir.

        Kişinin  çirkin  ve  kötü  olan  her  şeyden  uzaklaşmasını  sağlar.

               Ayette geçen “Fahşâ” kelimesi aşırı derecede çirkin söz ve davranış, büyük günah, edep
        ve  ahlaka  aykırı  olup  dinen  yasaklanan  her  türlü  kötülük  ve  çirkinlik  anlamında  kullanılır.
                                                                                                            72
               “Münker” kelimesi de tasvip edilmeyen, aklın ve sağduyunun çirkin bulduğu, erdemli toplu-

        mun  yadırgadığı  tutum  ve  davranışlar  anlamına  gelir. 73

               Namaz; temizlik, niyet, kıraat, rükû, secde, ta’dîl-i erkân gibi zahiri şartlar ve ihlâs, takva,
        huşu gibi manevi şartlar yerine getirilerek kılınırsa her türlü kötülük ve ahlaksızlıktan insanları
        korur.


               İnsanı  günde  beş  defa  Allah’ı  (c.c.)
                                                                NOT EDELİM
        zikretmeye  çağıran  namaz,  ona  defalarca              Birisi Hz. Peygamber’e (s.a.v.) şöyle dedi:
        bu dünyada tamamen hür olmadığını, bilakis

        Allah’ın kulu olduğunu ve Allah’ın (c.c.) onun           - Ey Allah’ın Resulu! Falan adam gece-
                                                             leri namaz kılar, sabah olunca hırsızlık eder.
        yaptığı gizli açık her şeyden, hatta gönlünden
        geçirdiği  gizli  niyet  ve  amaçlardan  bile            Hz. Peygamber (s.a.v.) ona şöyle buyur-
        haberdar olduğunu hatırlatır.  Böylece insan         du:
                                       74
        namaz  aralarında  kötülük  yapmaya,  günah              - Namazı yakında onu senin dediğin fi-
                                                             ilden alıkoyar.
        işlemeye  teşebbüs  etmez.  Hatta  kalbinden
                                                                              (Müsned-i Ahmed: 2/447)
        kötü  bir  şey  bile  geçirmemeye  gayret  eder.



                 ÖĞRENELİM

                 İmam-ı Cafer es-Sadık şöyle demiştir: “Namazın kabul edilip edilmediğini öğrenmek iste-
              yen kimse, namazın kendisini kötü ve iğrenç davranışlardan ne dereceye kadar sakındırdığına
              bakmalıdır. Eğer bu kimse kötülüklerden sakındırılmışsa, namazı kabul olmuştur.”
                                                     (Ebu’l A’lâ el Mevdudi, Tefhimü’l Kur’an, C. 4, s. 224)




        72   Diyanet İslam Ansiklopedisi, “Fuhş” maddesi, C 13, s. 211.
        73   Kur’an Yolu, C 4, s. 257.
        74   Mevdudi, Tefhimu’l Kur’an, C 4, s. 228.

                                                           148
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37