Page 32 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 32
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
BİLGİ KUTUSU
Ebu’l-Âliye der ki: Namazda üç haslet vardır. Bunlar ihlâs, Allah (c.c.) korkusu ve Allah’ı (c.c.)
anmaktır. İhlâs, kişiye iyiliği emreder, korku, kötülükten alıkor; Allah’ı (c.c.) anma yani Kur’an
okumak ise ona hem iyiliği emreder, hem kötülükten alıkor. Herhangi bir namaz ki onda bu
hasletlerden bir şey bulunmazsa, o, namaz değildir .
(Muhammed Ali es- Sabuni, Safvetü’t-Tefâsîr, C.4, s.485 )
Muhakkak ki namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar
Namaz kılmak insanın kalbini arındırır, davranışlarını şekillendirir, ahlakını güzelleştirir.
Kişinin çirkin ve kötü olan her şeyden uzaklaşmasını sağlar.
Ayette geçen “Fahşâ” kelimesi aşırı derecede çirkin söz ve davranış, büyük günah, edep
ve ahlaka aykırı olup dinen yasaklanan her türlü kötülük ve çirkinlik anlamında kullanılır.
72
“Münker” kelimesi de tasvip edilmeyen, aklın ve sağduyunun çirkin bulduğu, erdemli toplu-
mun yadırgadığı tutum ve davranışlar anlamına gelir. 73
Namaz; temizlik, niyet, kıraat, rükû, secde, ta’dîl-i erkân gibi zahiri şartlar ve ihlâs, takva,
huşu gibi manevi şartlar yerine getirilerek kılınırsa her türlü kötülük ve ahlaksızlıktan insanları
korur.
İnsanı günde beş defa Allah’ı (c.c.)
NOT EDELİM
zikretmeye çağıran namaz, ona defalarca Birisi Hz. Peygamber’e (s.a.v.) şöyle dedi:
bu dünyada tamamen hür olmadığını, bilakis
Allah’ın kulu olduğunu ve Allah’ın (c.c.) onun - Ey Allah’ın Resulu! Falan adam gece-
leri namaz kılar, sabah olunca hırsızlık eder.
yaptığı gizli açık her şeyden, hatta gönlünden
geçirdiği gizli niyet ve amaçlardan bile Hz. Peygamber (s.a.v.) ona şöyle buyur-
haberdar olduğunu hatırlatır. Böylece insan du:
74
namaz aralarında kötülük yapmaya, günah - Namazı yakında onu senin dediğin fi-
ilden alıkoyar.
işlemeye teşebbüs etmez. Hatta kalbinden
(Müsned-i Ahmed: 2/447)
kötü bir şey bile geçirmemeye gayret eder.
ÖĞRENELİM
İmam-ı Cafer es-Sadık şöyle demiştir: “Namazın kabul edilip edilmediğini öğrenmek iste-
yen kimse, namazın kendisini kötü ve iğrenç davranışlardan ne dereceye kadar sakındırdığına
bakmalıdır. Eğer bu kimse kötülüklerden sakındırılmışsa, namazı kabul olmuştur.”
(Ebu’l A’lâ el Mevdudi, Tefhimü’l Kur’an, C. 4, s. 224)
72 Diyanet İslam Ansiklopedisi, “Fuhş” maddesi, C 13, s. 211.
73 Kur’an Yolu, C 4, s. 257.
74 Mevdudi, Tefhimu’l Kur’an, C 4, s. 228.
148