Page 28 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 28
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
ÖĞRENELİM
Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurur:
“Birbiri ardınca birtakım Melekler geceleyin; bir takım Melekler de gündüzleyin, sizin ara-
nıza gelirler. Bunlar sabah namazı ile ikindi namazında bir araya toplanırlar. Sonra sizin ara-
nızda geceleyenler semâya çıkarlar. Rableri, kullarının hâllerini pek âlâ bildiği hâlde onlara
(kullarımı ne hâlde bıraktınız?) diye sorar. Melekler:
‘Onları namaz kılarken bıraktık. Kendilerine vardığımızda dahî namaz kılarken bulduk.’
derler.”
( Buhari, Tevhid, 23; Ezan, 31; Tefsir, 17; Müslim, Mesacid, 37)
Gecenin bir kısmında da uyanıp, sırf sana mahsus fazla (bir ibadet) olmak üzere
onunla (Kur’an ile) gece namazı kıl.
Hz. Peygamber’e (s.a.v) gece kalkıp kendisine mahsus bir namaz kılması emrediliyor.
Burada geçen “Teheccüd” kelimesi sözlüklerde, yerine göre hem “uyumak” hem de “uyanmak”
anlamına gelmektedir. Bu kelime ayetteki kullanım da dikkate alınarak “geceleyin uykudan kalkıp
63
namaz kılmak” şeklinde açıklanmaktadır. Fıkıh kitaplarında yatsı, vitir ve teravih namazları dı-
şında geceyi ihya etmek için kılınan nafile namazlara teheccüd namazı denmektedir. 64
Müfessirlerin bir kısmı ayetteki emir sigasından yola çıkarak teheccüd namazının farz ol-
duğunu, “sana” ifadesiyle de bunun sadece Hz. Peygamber (s.a.v.) için geçerli olduğunu, ümmet
için ise müstehab olduğunu savunmuşlardır. Bir kısmı da “nafile” kelimesinin zorunluluk ifade
etmediğini, Hz. Peygamber’e de (s.a.v.) tüm mü’minlere de bu namazın nafile olduğunu savun-
muşlardır. 65
“Onunla namaz kıl” ifadesindeki zamir Kur’an’a işaret etmektedir. Namaza ruh katan, an-
lam veren Kur’an’dır. Özellikle, her türlü dünyevi meşguliyetten uzak, insanlardan ayrı tek başına
kılınan gece namazlarında Kur’an okumanın kalbe tesiri çok farklı olmaktadır. 66
TARTIŞALIM
“Şüphesiz gece ibadetinin etkisi daha fazla, (bu ibadetteki) sözler (Kur’an ve dua okuyuş-
lar) ise daha düzgün ve açıktır.”
( Müzzemmil suresi 6. Ayet.)
Bu ayetten yola çıkarak gecenin namaz kılmaya ve Kur’an okumaya etkisini tartışınız.
Ümîd edebilirsin, Rabbin seni bir “makam-ı mahmud”a gönderecektir.
“Makam-ı mahmud” övgüye layık, övülmüş makam anlamına gelmektedir. Hz. Peygam-
ber’e (s.a.v.) layık görülen ve ona tahsis edilen yüce bir mertebedir. Müfessirlerin birçoğuna göre
63 İsfehani, El Müfredat, s.1500.
64 Kur’an Yolu, C 3, s.442.
65 Razi, Tefsir-i Kebir, C 15, s.22; Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, C 7, s.3561.
66 bk. Müzzemmil suresi 6. ayet.
144