Page 27 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 27

3. ÜNİTE



                  “Ğasak” kavramı ise “karanlık” demektir. Buna göre mana, güneşin göğün tam ortasın-

           dan batıya doğru meyletmesinden gece karanlığına kadar namaz kıl demektir. Buradaki “dulu-
           ku’ş-şems” ifadesinin öğle ve ikindi namazını, “Ğasak’ul-leyl” ifadesinin de akşam ve yatsı na-
           mazlarını  işaret  ettiği  müfessirlerce  ifade  edilmiştir. 58

                  Bir de sabah namazını kıl. Çünkü sabah namazı şahitlidir.


                  “Kur’an’ul Fecr” ifadesi sabah namazı olarak anlaşılmıştır. Kur’an-ı Kerim bazen namazın
           herhangi bir bölümünü, tüm namazı kastetmek için kullanır. Tesbih, hamd, zikir, kıyam, rüku,
           sücud örneklerinde olduğu gibi. Aynı şekilde “sabahın Kur’an’ını okumak” sadece Kur’an oku-
                                                                           59
           mak demek değil bilakis namaz sırasında okumak demektir.  “Kur’an’ul Fecr” tabiri, “Namaz kıl”
           ifadesindeki, “namaz” kelimesine atfedilmiş olup, takdiri, “o namazı kıl ve sabah namazını da kıl”
           şeklinde  olmuştur.  Müfessirler  bu  ifadeden  aşağıdaki  hükümleri  çıkarmışlardır:

                  • Bu ayet, namazın ancak kıraat ile tam olacağını gösterir.


                  •  Sünnet  olan  sabah  namazındaki  kıraatin,  diğer  namazlardaki  kıraatlerden  daha  uzun
           olmasıdır. Çünkü ayetteki, “sabah Kur’an’ı”ndan maksad, bu namazda, uzun okumaya teşvik et-
           mektir.  Nitekim  Resulullah  (s.a.v.)  bizzat  bunu  uygulamıştır. 60

                  Sabah namazının “şahitli” diye nitelendirilmesi hadis-i şerif’lerde  de belirtildiği gibi melek-
                                                                                     61
           lerin sabah namazını kılanlara şahitlik edeceği şeklinde yorumlanmıştır. Meleklerin her namazı ve
           her iyi ameli gözlediği hâlde, sadece sabah namazı için “şahitli” ifadesinin kullanılması bu namaza
           verilen özel önemi göstermektedir.


                  Müfessirlerin  çoğunluğuna  göre
           bu ayet beş vakit namaza işaret etmekte-
           dir. Kur’an-ı Kerim’de bunun dışında bazı
           ayetlerin de beş vakit namaza ve namaz
                                                 62
           vakitlerine  işaret  ettiği  söylenmiştir.   Ke-
           sin olan şudur ki beş vakit namazı da ne
           zaman  ve  nasıl  kılınacağını  da  Hz.  Pey-
           gamber (s.a.v.) açıklamış ve bizzat tatbik

           etmiştir. O’nun uygulamaları da hiç kesin-
           tisiz olarak ve hiçbir şüpheye yer vermeye-
           cek  şekilde  günümüze  kadar  ulaşmıştır.
                                                              ‘Kur’an-ı Kerim’ de sabah namazının kılınmasına önem
                                                                                verilmiştir.



           58   Râzi, Tefsir-i Kebir, C 15, s.17-18; Taberi, Taberi Tefsiri, C 5, s.305; Sabuni, Safvetü’t-Tefâsîr, C 3, s.401.
           59   Mevdudi, Tefhimu’l Kur’an, C 3, s.117.
           60   Razi, Tefsir-i Kebir, C 15, s.18.
           61   Buharî, Ezan, 31; Mevakıt, 16; Tefsîr,17; Tevhîd, 23; Müslim, Mesacid, 37.
           62   Hûd suresi,114. ayet; Taha suresi, 130. ayet; Rûm suresi, 17-18. ayet.



                                                           143
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32