Page 24 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 24

MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER





                 BİLGİ KUTUSU

                 Bakara suresi 238. ayetin inişinden sonra ashab-ı kiramdan herhangi birisi, namaza dur-
              duğu zaman, Allah korkusu ile uzağa bakmaktan, sağa sola dönmekten, bir çakılı itmekten,
              gönlünde dünya işleriyle ilgili bir kuruntu yapmaktan sakınırdı.

                                                      (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C.2, s. 124)



               Namazlara ve orta namaza devam edin (dikkat edin).

               Ayette geçen (ظفاح) fiili, emir kipinde kullanılmış olup devam edin, dikkat edin anlamlarına
        gelmektedir. Müslümandan istenen şey sadece namazın kılınması değil, namazın önemsenmesi,
        dikkate alınması ve onda devamlı olunmasıdır.


               Ayette geçen “Salat-ı Vüsta” ya çoğunlukla “orta namaz” manası verilmektedir. Bununla
        beraber ism-i tafdil anlamında “en üstün namaz” diyenler de olmuştur. Müfessirler “orta namaz”ın
        hangisi olduğu konusunda ittifak etmemişlerdir. Tercih ettikleri manaya veya rivayetlerdeki sıh-

        hat durumuna göre farklı yorumlar yapmışlardır. Kimileri sabah namazı, kimileri de ikindi namazı
        üzerinde durmuşlardır. Her bir vakit namazının “orta namaz” olduğunu savunanlar olduğu gibi,
        “Bütün namazlara önem verilsin, hiçbiri geçirilmesin diye belirlenmeden bırakılmıştır.” diyenler de
        olmuştur. Müfessirlerin çoğunluğu gerek rivayetlerin sıhhati açısından, gerek faziletine binaen ge-
        rekse de kılınma zamanı açısından kaçırılma ihtimali daha fazla olduğu için “orta namaz”ın ikindi

        namazı olduğunu söylemişlerdir.


                  ÖĞRENELİM

                  Hz. Peygamber (s.a.v.) buyuruyor ki: İkindi namazını kaçıran kimse, sanki ailesini ve malını
              kaçırmış gibidir.
                                                                           ( Buhari, Mevakitü’s-Salat, 15)




               Orta namazın ikindi namazı olduğunu ifade eden en güçlü delil, Hendek Savaşı’nda kılın-
        mayan ikindi namazı için Hz. Peygamberin (s.a.v.)’in “onlar bizi güneş batıncaya kadar orta na-
        mazı kılmaktan alıkoydular” diye buyurmasıdır.   54
                                                                    NOT EDELİM
               Elmalılı  Hamdi  Yazır  konuyla  ilgili  riva-      Muhammed İbn Sîrîn şöyle demiştir:

        yetleri ele alıp inceledikten sonra şöyle bir sonu-     Bir adam Zeyd İbn Sabit’e (r.a) orta nama-
        ca  varmıştır:  Her  şahıs  için  engellerin  çokluğu   zın ne olduğunu sordu da, o da, bunun
        sebebiyle kılınması zor ve en çok ortada kalıp          üzerine: “Bütün namazlara devam et, o
        geçmesi muhtemel olan namaz hangisi ise onun            zaman ona rastlar, isabet edersin.” dedi.

        hakkında namazların en faziletlisi ve orta nama-             (Fahruddin er-Râzi, Mefatihu’l-Gayb
        zı da odur. 55                                                                       C. 5, s.295)


        54   Buhari, Daavât, 5; Müslim, Mesâcid ve Mevziu’s Salat, 203.
        55   Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C 2, s.128.

                                                           140
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29