Page 24 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 24
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
BİLGİ KUTUSU
Bakara suresi 238. ayetin inişinden sonra ashab-ı kiramdan herhangi birisi, namaza dur-
duğu zaman, Allah korkusu ile uzağa bakmaktan, sağa sola dönmekten, bir çakılı itmekten,
gönlünde dünya işleriyle ilgili bir kuruntu yapmaktan sakınırdı.
(Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C.2, s. 124)
Namazlara ve orta namaza devam edin (dikkat edin).
Ayette geçen (ظفاح) fiili, emir kipinde kullanılmış olup devam edin, dikkat edin anlamlarına
gelmektedir. Müslümandan istenen şey sadece namazın kılınması değil, namazın önemsenmesi,
dikkate alınması ve onda devamlı olunmasıdır.
Ayette geçen “Salat-ı Vüsta” ya çoğunlukla “orta namaz” manası verilmektedir. Bununla
beraber ism-i tafdil anlamında “en üstün namaz” diyenler de olmuştur. Müfessirler “orta namaz”ın
hangisi olduğu konusunda ittifak etmemişlerdir. Tercih ettikleri manaya veya rivayetlerdeki sıh-
hat durumuna göre farklı yorumlar yapmışlardır. Kimileri sabah namazı, kimileri de ikindi namazı
üzerinde durmuşlardır. Her bir vakit namazının “orta namaz” olduğunu savunanlar olduğu gibi,
“Bütün namazlara önem verilsin, hiçbiri geçirilmesin diye belirlenmeden bırakılmıştır.” diyenler de
olmuştur. Müfessirlerin çoğunluğu gerek rivayetlerin sıhhati açısından, gerek faziletine binaen ge-
rekse de kılınma zamanı açısından kaçırılma ihtimali daha fazla olduğu için “orta namaz”ın ikindi
namazı olduğunu söylemişlerdir.
ÖĞRENELİM
Hz. Peygamber (s.a.v.) buyuruyor ki: İkindi namazını kaçıran kimse, sanki ailesini ve malını
kaçırmış gibidir.
( Buhari, Mevakitü’s-Salat, 15)
Orta namazın ikindi namazı olduğunu ifade eden en güçlü delil, Hendek Savaşı’nda kılın-
mayan ikindi namazı için Hz. Peygamberin (s.a.v.)’in “onlar bizi güneş batıncaya kadar orta na-
mazı kılmaktan alıkoydular” diye buyurmasıdır. 54
NOT EDELİM
Elmalılı Hamdi Yazır konuyla ilgili riva- Muhammed İbn Sîrîn şöyle demiştir:
yetleri ele alıp inceledikten sonra şöyle bir sonu- Bir adam Zeyd İbn Sabit’e (r.a) orta nama-
ca varmıştır: Her şahıs için engellerin çokluğu zın ne olduğunu sordu da, o da, bunun
sebebiyle kılınması zor ve en çok ortada kalıp üzerine: “Bütün namazlara devam et, o
geçmesi muhtemel olan namaz hangisi ise onun zaman ona rastlar, isabet edersin.” dedi.
hakkında namazların en faziletlisi ve orta nama- (Fahruddin er-Râzi, Mefatihu’l-Gayb
zı da odur. 55 C. 5, s.295)
54 Buhari, Daavât, 5; Müslim, Mesâcid ve Mevziu’s Salat, 203.
55 Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C 2, s.128.
140