Page 20 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 20

MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER



                                                                                          47
        sokacak.” Bu olay üzerine ayeti kerime indirilmiş ve gerekli cevap verilmiştir.  Râzî’nin belirttiği
        üzere önemli olan, özel sebep ne olursa olsun sözün genelinden çıkan manadır, ki bu da Allah’ın
        (c.c.) kudretini ve haşri inkâr eden zihniyetin mahkum edilmesidir.   48


                  ÖĞRENELİM

                  İmam Kurtubi 77.ayetin tefsirinde şöyle der: İnsan daha önce kendisinden sözedilmeye
              değer bir şey değil iken sonradan açıktan açığa tartışan bir hasım oluvermektedir.

                                                         (Kurtubi, El Camiu li Ahkami’l Kur’an,C.14, s.452)



               Kendi yaratılışını unutarak bize bir misal verdi: “Şu çürümüş kemikleri kim diriltecek”
        dedi.

               İnkârcı,  ölen  bir  insanın  tekrar  dünyaya

        gelemeyeceği  konusunda  çürümüş  kemikleri               NOT EDELİM
        örnek vererek, bu kemiklerin tekrar eski hâline            İmam Gazali şöyle der: “İmanın sahih
        dönmesinin imkansız olacağını iddia ediyor. Gü-         olması haşrı ikrar iledir. Haşr ise bu sure-
                                                                de, en mükemmel biçimde anlatılmıştır.
        ya cevap alamayacağını umduğu bir soru soru-            Bu sebeple de Yâsîn suresi Kur’an’ın kalbi
        yor.  Oysa  bu  soru  ancak,  kendi  yaratılışındaki    sayılmıştır.”

        tüm olağanüstü özellikleri göremeyenlerin sora-
                                                                   (Fahruddin Er-Râzi, Mefatihu’l Gayb C.
        bilecekleri bir sorudur. Kendisinin varlığı apaçık                                    18, s. 561)
        bir  mucize  iken,  yaratıcıyı,  çürümüş  kemiklerle

        sorguya  çekmek  ancak  zavallı  birisinin  yapabileceği  bir  şeydir.

               De ki: Onları ilk defa yaratmış olan diriltecek. Çünkü O, her türlü yaratmayı gayet iyi
        bilir.

               Yüce Allah (c.c.) soruya tafsilatlı cevaplar vermeğe gerek görmüyor. Cevap gayet kısa

        ve etkileyici: Onları hiçbir şey yokken var eden, eksiksiz ve benzersiz yaratan tekrar diriltecektir.
        Herhangi bir şeyi ilk kez yapanın ikinci kez de yapacağı bilinen bir geçektir. Asıl tuhaf olan bunun
        olamayacağını iddia etmektir. Üstelik bu, her türlü yaratmayı tüm inceliklerine kadar bilen ve ku-
        sursuz yaratan Allah (c.c.) için elbette daha kolaydır.


               Ayette geçen “halk” kelimesi hem yaratma hem yaratılanlar (mahlûkat) anlamına gelmek-
        tedir. Bundan dolayı bu ayet iki manayı da yansıtmak üzere şu şekilde açıklanmıştır: Allah Teâlâ
        (c.c.), yaratılanların hepsini bütün ayrıntılarıyla, nitelik ve nicelikleri, her türlü özellikleriyle bilir;
        yaratmanın da her türlüsünü, maddeli-maddesiz, örnekli-örneksiz, ilkin ve sonra her çeşidini bilir  .49


                O, sizin için yeşil ağaçtan ateş yaratandır. Şimdi siz ondan yakıp duruyorsunuz.


        47   Sabuni, Safvetü’t- Tefâsîr, C 5, s.227; Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an, C 14, s.452-453
        48   Râzi, Mefatihu’l Gayb, C 18, s.554-555
        49   Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C 6, s.425; Kur’an Yolu, C 4, s.455



                                                           136
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25