Page 20 - Tefsir Okumaları 3. Ünite
P. 20
MEAL VE TEFSİRİ YAPILACAK BAZI AYETLER
47
sokacak.” Bu olay üzerine ayeti kerime indirilmiş ve gerekli cevap verilmiştir. Râzî’nin belirttiği
üzere önemli olan, özel sebep ne olursa olsun sözün genelinden çıkan manadır, ki bu da Allah’ın
(c.c.) kudretini ve haşri inkâr eden zihniyetin mahkum edilmesidir. 48
ÖĞRENELİM
İmam Kurtubi 77.ayetin tefsirinde şöyle der: İnsan daha önce kendisinden sözedilmeye
değer bir şey değil iken sonradan açıktan açığa tartışan bir hasım oluvermektedir.
(Kurtubi, El Camiu li Ahkami’l Kur’an,C.14, s.452)
Kendi yaratılışını unutarak bize bir misal verdi: “Şu çürümüş kemikleri kim diriltecek”
dedi.
İnkârcı, ölen bir insanın tekrar dünyaya
gelemeyeceği konusunda çürümüş kemikleri NOT EDELİM
örnek vererek, bu kemiklerin tekrar eski hâline İmam Gazali şöyle der: “İmanın sahih
dönmesinin imkansız olacağını iddia ediyor. Gü- olması haşrı ikrar iledir. Haşr ise bu sure-
de, en mükemmel biçimde anlatılmıştır.
ya cevap alamayacağını umduğu bir soru soru- Bu sebeple de Yâsîn suresi Kur’an’ın kalbi
yor. Oysa bu soru ancak, kendi yaratılışındaki sayılmıştır.”
tüm olağanüstü özellikleri göremeyenlerin sora-
(Fahruddin Er-Râzi, Mefatihu’l Gayb C.
bilecekleri bir sorudur. Kendisinin varlığı apaçık 18, s. 561)
bir mucize iken, yaratıcıyı, çürümüş kemiklerle
sorguya çekmek ancak zavallı birisinin yapabileceği bir şeydir.
De ki: Onları ilk defa yaratmış olan diriltecek. Çünkü O, her türlü yaratmayı gayet iyi
bilir.
Yüce Allah (c.c.) soruya tafsilatlı cevaplar vermeğe gerek görmüyor. Cevap gayet kısa
ve etkileyici: Onları hiçbir şey yokken var eden, eksiksiz ve benzersiz yaratan tekrar diriltecektir.
Herhangi bir şeyi ilk kez yapanın ikinci kez de yapacağı bilinen bir geçektir. Asıl tuhaf olan bunun
olamayacağını iddia etmektir. Üstelik bu, her türlü yaratmayı tüm inceliklerine kadar bilen ve ku-
sursuz yaratan Allah (c.c.) için elbette daha kolaydır.
Ayette geçen “halk” kelimesi hem yaratma hem yaratılanlar (mahlûkat) anlamına gelmek-
tedir. Bundan dolayı bu ayet iki manayı da yansıtmak üzere şu şekilde açıklanmıştır: Allah Teâlâ
(c.c.), yaratılanların hepsini bütün ayrıntılarıyla, nitelik ve nicelikleri, her türlü özellikleriyle bilir;
yaratmanın da her türlüsünü, maddeli-maddesiz, örnekli-örneksiz, ilkin ve sonra her çeşidini bilir .49
O, sizin için yeşil ağaçtan ateş yaratandır. Şimdi siz ondan yakıp duruyorsunuz.
47 Sabuni, Safvetü’t- Tefâsîr, C 5, s.227; Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an, C 14, s.452-453
48 Râzi, Mefatihu’l Gayb, C 18, s.554-555
49 Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C 6, s.425; Kur’an Yolu, C 4, s.455
136